Inlägg från: Anonym (Ja, och fantasier...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ja, och fantasier...)

Porr otrohet?

Om porr är otrohet,
    så måste också sexuella fantasier i så fall vara otrohet.

Och att läsa skönlitteratur som i sin handling innehåller någon form av beskrivning av en sexuell handling måste i så fall också vara otrohet...

Att titta på seriös film, eller serier, som innehåller någon form av sexuell handling är otrohet...

Det är väl ingen som har tittat på serier som Power eller Outlander?
    Usch, att titta på sådant är att vara otrogen!

Anonym (CM) skrev 2025-04-06 19:07:22 följande:
    Varken erotisk litteratur, fantasier eller porr är otrohet.  Otrohet innebär att man tillsammans med en annan människa har sex.

Men porr är förövrigt är porr osmakligt och borde förbjudas
    Porr borde förbjudas.
    Vad exakt är porr?

Ska skönlitteratur som beskriver en sexuell handling förbjudas?
    Om handlingen beskrivs på ett sätt som du tycker och känner är osmakligt, ska den förbjudas då?
    Om handlingen beskrivs på ett sexigt sätt, på ett sätt som skapar sexuell lust hos läsaren, om någon skulle kunna tycka att det beskrivs på ett "porrigt sätt" ska den då förbjudas?

Ska serier som Outlander och Power förbjudas?
    Där finns scener som visar könsorgan, och/eller scener som kan skapa sexuell upphetsning hos tittaren, där finns scener som utan tvekan är lika sexuellt laddade och utmanande som vissa scener i s k porrfilmer, där finns sexuellt laddade nakenscener, där det tydligt gestaltas att samlag är pågående, och som samtidigt innehåller våldsskildringar, ska dessa serier förbjudas då?

Om inte, var går gränsen? Vem ska bestämma och sätta gränserna?

Ska du sätta gränserna?
    Eller personer som tycker lika som du, alltså människor som du och eventuellt någon har bestämt att dessa "tycker och känner rätt", är det dessa som ska sätta gränserna?

Vad exakt är att betrakta som porr? Vad är inte porr? Var går den exakta gränsen för vad det som ska vara förbjudet respektive inte förbjudet?

Förklara gärna vem som ska sätta gränserna och förklara på tydligt sätt, så att t o m en som jag klarar förstå, exakt hur det ska gå till att sätta gränserna? 

Du säger att por är osmakligt och borde förbjudas.
    Ok, du tycker och känner så.
    Borde då allting i den här välden som du tycker och känner är osmakligt förbjudas?
    Anonym (CM) skrev 2025-04-06 19:07:22 följande:
    Otrohet innebär att man tillsammans med en annan människa har sex.
    Är det din exakta definition gällande otrohet?

Jag är övertygad att de flesta håller inte med dig.
    Jag håller inte med dig.
    Självfallet finns det handlingar och känslor som utgör otrohet även utan att man har sex med varandra.

Men du är säker på att din partner kan göra vad den vill med en annan person, kan t ex ha vilken djup känslomässig, långvarig, kärleksfull relation som helst, fylld med kyssar och smek, med en annan person utan att du skulle betrakta det som otrohet, så länge de inte har regelrätt sex med varandra?

Jag och de allra flesta skulle inte hålla med om detta.
    Anonym (CM) skrev 2025-04-06 21:09:08 följande:
    Jag ser inget självklart med att tankar skulle vara otrohet. För det första är det inte helt lätt att styra sina tankar och för det andra kan vi aldrig veta vad någon annan tänker.  Detta skulle alltså innebär en ständig rädsla för att ens partner tänker på någon annan.  Detta är inte hälsosamt för någon. 

Kyssar och smek är lika mycket sex som penetration.  Detta tror jag att de flesta skulle hålla med om. Det spelar liksom ingen roll om man fysiskt penetrerar eller om man bara smeker varandra, det är fortfarande sex i mina ögon.
    Vad bra att du har kommit på bättre tankar, att du inser det orimliga i det du skrev tidigare.
    Att du väljer korrigerar dig själv hedrar dig och var både klokt och bra.
    Anonym (Wow) skrev 2025-04-06 21:12:30 följande:
    Jag tror nog alla förstår vad som uppfattas som porr i detta sammanhang. Sedan är det ett problem när människor skadas 
    Nej, du har fel.
    Jag förstår inte var de exakta gränserna går och jag vågar faktiskt vara säker på att de allra flesta inte känner sig säkra på var gränserna går.

Jag förstår att du vet hur du känner, vad du finner vara osmakligt, men det kan väl inte vara möjligt att du lyckas inbilla dig själv att alla skulle tycka och känna exakt lika som du???

Hur kan du vara övertygad att just du är den människan på jorden som bestämmer vad alla ska tycka är osmakligt eller inte. Inser du inte det orimliga i din inställning?

Jag har ju gett några få exempel där det för många säkerligen är svårt att bestämma var de exakta gränderna går, och i dessa exempel vågar jag vara säker på att olika människor ser olika på var gränserna går.

Känner du till dessa exempel?
    Är du verkligen säker på var gränserna går i dessa exempel? 
    Är du verkligen säker på att alla dina medmänniskor, i jordens alla hörn, tycker exakt lika som du?

I bara de få exempel som jag har nämnt finns säkert sådant som vissa kan finna något som de tycker känns osmakligt,
    medan andra sannolikt inte alls tycker att just de sakerna är direkt osmakliga.

Men du är övertygad att du vet, du är den som tycker och känner "rätt"?
    Anonym (Wow) skrev 2025-04-06 21:42:14 följande:
    Alltså det spelar faktiskt ingen roll vem som konsumerar porr?. Det är lika problematiskt iaf. Det borde inte vara lagligt att vara så egoistisk när det kommer till sin egna sexuellt njutning så det går ut över andra människor. Det är just det som är problemet. Man gör något utan samtycke. 

Exempel ett:
    En skådespelare får betalt och gör sitt eget val att på film gå med på att göra det som du betraktar som porr och osmakligt.
    Skådespelaren skulle givetvis inte göra detta om den inte fick betalt för det.

Exempel två:
    En annan skådespelare får betalt och gör sitt val gå med på att spela in en s k seriös film som innehåller sexscener, och går med på att göra såväl sexscener och även andra typer av scener som av många kan betraktas som osmakliga. 
    Inte heller denna skådespelare, likväl som alla skådespelare, skulle givetvis gå med på att göra detta om den inte fick betalt för det.

Hur är det i dessa två fall gällande samtycke?

Borde den ena inspelningen förbjudas men inte det andra?

Vem ska avgöra vilka filmer som ska vara förbjudna? Hur ska det gå till att sätta gränserna?

Anser du att det är du som avgör för du bestämmer över jordens alla invånare vad som är osmakligt eller inte...

Anonym (Wow) skrev 2025-04-06 22:24:28 följande:
    Titta på vilka personer som gör dessa val? på samma sätt som att vissa väljer att sälja sex. Det har gått unga mammor på gatan med en barnvagn och en bebis i vagnen och letat efter män som vill köpa sex av mamman? En mamma som står och vaggar sin bebis fram och tillbaka medan hon står och samtalar med en kund? Tycker du det handlar enbart om vad jag tycker är osmakligt och inte?? 
    Nej, det var ju du och inte jag som skrev att du tyckte att porr var osmakligt och borde förbjudas.

På detta har jag ställt ett antal relevanta frågor till dig, som följer direkt på det som du har skrivit i flera inlägg,
    men som du tyvärr har valt att inte besvara.

Du säger att porr borde förbjudas och om detta har jag resonerat och ställt följdfrågor till dig.

Du citerar mitt inlägg med mina frågor till dig,
    men du väljer skriva om mammor, barnvagnar och prostitution. Jag förstår inte sambandet?

Dina frågor kan vara intressanta att resonera om och att svara på i nästa steg, men för ordningens skull vill jag att vi först reder ut det du började med och att du svarar på frågorna som följde på detta,
    innan vi sedan går vidare till något helt annat.
    Anonym (Wow) skrev 2025-04-06 22:49:29 följande:

Kolla vem som skrev något om det osmakliga? 

Om du inte förstår liknelsen med prostitution så får jag beklaga. 

Mamman med barnvagnen handlade om att beskriva något som något skulle tycka va osmakligt, jag ser inte att det är där skon klämmer.

På samma sätt som jag kan tycka att kissex inte är något för mig och verkar rätt motbjudande?. Men sker detta med samtycke är det inga problem. 

Förlåt mitt misstag, my bad.
    Det var en annan medlem som skrev det där om osmakligt.

Jag förstår inte liknelsen för jag sätter absolut inget generellt likhetstecken mellan att vara skådespelare och att vara prostituerad.
    Att generalisera på detta sätt tycker jag är grovt nedsättande och generaliserande mot alla som utför någon skådespelarinsats.

Och jag är absolut inte säker på var de exakta gränserna går mellan att vara porrskådespelare eller vara någon annan typ av skådespelare som mot betalning låter sig bli filmad i ett sexuellt sammanhang. 
    Det finns ju under många år gott om exempel på skådespelare som har deltagit i båda dessa sammanhang, och i många andra sammanhang, såväl svenska som många internationella skådespelare.
    Det finns exempel på s k "seriösa" skådespelare som gått över till porr och många exempel på det motsatta, alltså skådespelare som bytt från porr till mer s k "seriösa" filmer.

Det finns också flera exempel på filmbolag och producenter som sysslar med både s k "seriös" film och s k porrfilm.

Vem och vad ska förbjudas? För mig är gränsdragningen absolut inte enkel eller självklar!

Jag tror det var du som skrev om "skadad". Menar du att alla eller de flesta som väljer att bli filmade när de har sex, "porr" som du betraktar det, skulle bli skadade?
    Anonym (Wow) skrev 2025-04-06 22:53:26 följande:
    Om man har sex med någon med samtycke så finns det vissa saker man kan tänka på för att undvika att det blir missförstånd? en riskfaktor brukar vara att man inte känner varandra, man har svårt att läsa signaler och det är alkohol inblandat. Så om du ligger med folk du känner, du är inte berusad och du är duktig på att läsa av andra personer, då är det högst osannolikt att det blir fel? du kan även verbalt fråga. 
    Men med dina råd och regler så blir det ju inte mycket ligga för någon...

T ex om jag inte är så jättebra på att läsa av andra personer så bör jag avstå från att ligga?

Jag tror att det finns fler än jag som inte har vare sig lust, tid eller förmåga att alltid tänka på vissa saker för att undvika missförstånd. Jag tror att många mer är lika som jag, när man har träffat en partner, man har kommit intimt jättenära varandra, när båda är jättetända och kåta på varandra, så vill man ligga.
    Inte tänka på vissa saker för att undvika alla möjliga och omöjliga missförstånd...

Har du aldrig träffat en ny partner, kommit intimt mycket nära varandra och varit jättetända och kåta?
    Om du har varit i liknande situation, du har mött en ny partner och ni har kommit intimt väldigt nära varandra, så har du alltid tänkt på vissa saker för att undvika missförstånd, i stället för att du har blivit kåt?
    Jättekonstigt och väldigt unikt i så fall...

Jag tycker att du radar upp massor av generaliseringar och orimligheter utan att du verkar tänka efter innan du skickar iväg dina inlägg...
    Ezmeraldah skrev 2025-04-07 00:42:45 följande:

I portfilmer kan nog sadistiska inslag förekomma. Känns mer troligt än att det skulle förekoma på Netflix eller på bioduken. 
    Håller nog med dig om det mesta.

Men undrar om du inte har sett t ex Outlander?
    Jag tror den serien sänds på Viaplay och Netflix?
    Där finns nakna sexscener, könsorgan visas, våldtäktsscener och mycket våldsamma tortyrscener.
    Där finns scener som för några år sedan sannolikt hade inneburit porrstämpel och jag skulle tro att vissa personer skulle betrakta vissa scener som rena porrscener om den scenen klipps ut och visas enskilt (utan sitt sammanhang).

Och ungefär motsvarande i Power.
    Men med ännu mera verklighetstrogna samlagsscener, många skulle säkert betrakta flera scener som porr, och en hel del våld och tvång, jag tror också tortyr(?).

Finns säkerligen fler och mer avancerade serier på Netflix, Viaplay eller andra plattformar, som inte jag känner till.

F ö kan de medverkande skådespelarna allmänt betraktas som seriösa skådespelare.
    Anonym (Samma?) skrev 2025-04-20 07:15:00 följande:

Jag tycker det är typ otrohet att fantisera om nån annan när man har sex. Det skulle såra mig sjukt mycket om min tjej gjorde det när vi låg med varandra..

Det är bara att acceptera att det är mycket vanligt.
    I samband med sex, och i många andra sammanhang, är det väldigt många tjejer och kvinnor som ofta brukar fantiserar om andra personer än deras egen partner, såväl vid självsex/onani som när man har sex med sin fasta partner.

Det finns många undersökningar och artiklar som beskriver detta och också att det är mycket vanligt bland kvinnor men relativt ovanligt bland män.

En mycket tydligt skillnad brukar generellt vara att män väldigt ofta är mer visuella och porrsurfar och tittar på videoklipp etc,
    medan det bland kvinnor är mycket vanligare att använda sina egna tankar och fantasier, inte ovanligt att fantasin uppmuntras genom läsa om erotik, sex (porr..?) i skriven text, typ romaner eller annan litteratur som innehåller erotik beskriven i text.

I detta forum, liksom i många andra sammanhang, verkar det som att många kvinnor tycker det är ok att fantisera om riktiga levande personer, allt från t ex kändisar, artister, skådespelare till grannen, en arbetskamrat eller sin mans bror, eller någon liknande,
    medan samma kvinnor tycker det är fruktansvärt fel att titta på påhittade fantasi- och sagofigurer gestaltade av skådespelare i det som kallas porrfilm.

För mig, liksom sannolikt för de flesta män, är det svårt förstå den stora skillnaden och varför det ena skulle vara ok medan det andra är fruktansvärt fel.

För mig är det mycket närmare att betrakta som otrohet när man fantiserar om en verklig person,
    i jämförelse med att man tittar på något påhittat som gestaltas av skådespelare.
    Tyra myra skrev 2025-04-21 20:39:18 följande:
    Hade egentligen inte tänkt engagera mig i den här tråden men nu måste jag säga några ord
    Det gör mig väldigt lessen och orolig när du skriver att du skulle bli väldigt sårad om din partner skulle tänka på någon annan när ni har sex. 
    Orsaken är att vi aldrig kan aldrig veta vad någon annan människa tänker på, vi kan inte heller styra våra tankar. Tankarna lever sitt eget liv och det enda vi kan styra är hur vi reagerar på dem.  

Däremot är porr något som faktiskt påverkar vårt sätt att reagera. Genom att acceptera porren accepterar vi också beteenden som inte är normala för oss. Att vara lite kinky är väl inte så farligt...?  eller...?  . Klart man måste testa...? eller...?.
    Vaniljsex är tråkigt..? eller..?

Har vi sex för att vi älskar och är attraherade av varandra...? eller är det en fritidssysselsättning..? kanske en hobby..?

Porren har oftast en aggressiv dimension med väldigt lite ömhet och respekt för varandra. Detta påverkar vårt sätt att reagera och bete oss.

Att se på porr och fantasier som otrohet är felaktigt. Otrohet är något  som fysiskt händer mellan två personer.  

Erotiska fantasier är en förutsättning för att vi ska bli sugna och tända på sex med vår partner. 

Att jämföra erotiska scener i filmer med porr är som att jämföra äpplen och bananer. Båda är frukter men de skiljer sig från varandra genom form, smak och konsistens.

Porren är inte något som berikar våra liv, den förstör många människors liv och den bidrar till den kriminella ekonomin.
    Du citerar uppenbarligen fel medlem. 
    V v observera att jag har aldrig skrivit något om att jag skulle bli sårad.

Jag förstår och jag har inga som helst problem acceptera att de allra flesta kvinnor fantiserar om verkliga levande personer, och jag förstår att de allra flesta kvinnor anser det vara helt ok att fantisera om män som faktiskt finns och lever i verkligheten, och att många kvinnor intygar och uppmuntrar sina medsystrar att det är helt ok, att fantisera om riktiga levande personer så som jag beskrev i mitt inlägg (som du inte verkar ha läst?), och att det är både ok och någonting "fint" att låta sina fantasier inspireras av erotik och porr beskriven i textform, kvinnor anser det generellt vara ok. Jag skrev i mitt inlägg bl a att:
    "...det är ok att fantisera om riktiga levande personer, allt från t ex kändisar, artister, skådespelare till grannen, en arbetskamrat eller sin mans bror, eller någon liknande".

Medan samma kvinnor anser att mäns fantasier, mäns sätt att låta sina fantasier inspireras, inte är ok.
    När det gäller mäns fantasier så är det inte ok (och absolut inte "fint") att låta sina fantasier inspireras visuellt (i stället för i textform) av påhittade scener innehållande fantasipersoner, framförda av skådespelare enligt ett påhittat manus.

Denna skillnad är för mig obegriplig.
    .

I mitt inlägg har jag skrivit om skillnader gällande fantasier, vad som anses vara ok eller inte ok, skillnaden gällande t ex att å ena sidan fantisera om verkliga levande personer eller å andra sidan fantisera om icke levande, icke verkliga fantasifigurer framförda av skådespelare.

Men observera att i det här sammanhanget, som i mitt inlägg handlar om fantasier, har jag helt avstått från att diskutera helt andra ämnen (som t ex porrindustrin och liknande).

Om du citerar en medlems inlägg så tycker jag det är rimligt att du resonerar om det som medlemmen faktiskt har skrivit i inlägget, att du svarar och diskuterar medlemmens frågeställningar i inlägget du citerar.
    Om du vill diskutera helt andra saker så är rimligt att du skriver ett eget fristående inlägg i stället för att citera den medlemmen. 
    Det här hör rent generellt till grunderna för hur ett diskussionsforum bör fungera, vilket jag tror du håller med om?

Om du i tråden skulle vilja diskutera helt andra ämnen så är det helt ok, men då bör du göra ett eget fristående inlägg.
    Om du vill diskutera helt andra ämnen med mig, annat än det jag skrivit om, så är också detta helt ok, men i så fall får vi göra det i ett annat sammanhang. T ex om jag citerar och svarar på ditt fristående inlägg, eller på något annat sätt.
    Tyra myra skrev 2025-04-22 14:49:30 följande:
    "En mycket tydligt skillnad brukar generellt vara att män väldigt ofta är mer visuella och porrsurfar och tittar på videoklipp etc,
    medan det bland kvinnor är mycket vanligare att använda sina egna tankar och fantasier, inte ovanligt att fantasin uppmuntras genom läsa om erotik, sex (porr..?) i skriven text, typ romaner eller annan litteratur som innehåller erotik beskriven i text."  

"För mig, liksom sannolikt för de flesta män, är det svårt förstå den stora skillnaden och varför det ena skulle vara ok medan det andra är fruktansvärt fel."
    Skriver du i ditt inlägg.

Jag försöker förklara för dig skillnaden mellan mellan erotiska fantasier och att konsumera porr.  Egentligen har detta ingenting med kön att göra, tror knappast att det är där skillnaden ligger utan det handlar om synen på porr. 

Jag blir lessen och orolig eftersom vi ser hur porren tränger undan de naturliga erotiska fantasierna.  När man normaliserar porr gör man detta på erotikens altare.  

Om du gör dig till talesman för den svenske mannen och för all del även kvinnor, så blir jag alvarligt bekymrad.  Känslolösheten som breder ut sig i samhället är inte av godo utan tvärtom.   

När man dessutom blandar ihop porr och otrohet blir det helt snurrigt eftersom otrohet har en stor känslomässig komponent i sig medan porr helt saknar känslor.  När unga kvinnor frågar oss om porr konsumtion är otrohet ? då har det gått för långt. 

Jag förstår att du inte vill kännas vid mitt resonemang därför att för dig är porr normaliserat men vet du vad ett hälsosamt erotiskt samliv innebär? 
    Jag har åsikter och jag tycker att en del av det du skriver om kan vara intressant att diskutera.

Men nu har jag valt att framföra det jag skrev i mitt inlägg och att diskutera de två olika sätten att fantisera och skillnaden gällande vad som anses vara ok att fantisera om respektive inte ok.

Du skriver bl a om otrohet och om att konsumera porr och att normalisera porr
    Det är helt andra saker än det jag skriver om.

Men ändå intressant att i detta forum, och i andra sammanhang, finns kvinnor som gör kopplingar mellan porrfilm och otrohet, medan samma personer inte gör kopplingar till otrohet när en kvinna fantiserar om en verklig person.
    Detta trots att porrfilm är något som bara är ett påhittat manus och som gestaltas av skådespelare,
    till skillnad då mot att fantisera om verkliga levande personer, som t ex sin egen mans bror, grannen eller en arbetskamrat som finns i verkligheten.
    Denna skillnad, att den ena typen av fantasi om verkliga levande personer skulle vara ok medan fantasier om påhittade scenarier framförda av skådespelare  inte är ok, dessa skillnader är för mig fortfarande begripliga.

Du skriver om erotiska fantasier vilket du verkar tro skulle vara förbehållet endast det ena könet, alltså kvinnor.
    Medan jag tvärtom skriver att båda könen, såväl kvinnor som män, ägnar sig åt erotiska fantasier.
    Du kan väl inte på allvar tro att män inte skulle ägna sig åt erotiska/sexuella fantasier?
    Jag hävdar att alla ägnar sig åt erotiska/sexuella fantasier, men att det ofta och  generellt skiljer mellan kvinnor och män på vilket sätt man använder för att inspireras i sina fantasier. Och det skiljer på ett för mig obegripligt sätt gällande vilka fantasier, vilka sätt, som många kvinnor generellt anser vara ok respektive inte ok.

Detta om fantasier, och skillnader på vilket sätt olika människor och människor av olika kön, väljer finna inspiration för sina fantasier, det var vad jag skrev om i mitt inlägg.
    Du fortsätter citera mina inlägg men du väljer att inte resonera om dessa skillnader som jag har skrivit om.

Medan du i stället resonerar om synen på porr och liknande,
    vilket borde vara uppenbart också för dig att jag i detta sammanhang har valt att inte skriva något om.
    Tyra myra skrev 2025-04-22 21:28:13 följande:
    Ok, jag försöker en gång till...

vi inte kan lägga tid på att fundera över vad våra närmaste och partner tänker på.  Detta är en självklarhet och kan knappast ligga till grund för svartsjuka eller otrohet.
    Precis så som jag också skriver.
    Om detta är vi helt och fullt överens. Jag själv har inga som helst problem att leva i enlighet med detta (känner mig absolut inte sårad!).

Men som du själv vet, och vilket jag tycker framgår också av det du skriver, så är det uppenbart att många kvinnor lägger tid på att fundera över vad deras man och män i allmänhet tänker på, såtillvida att kvinnor generellt verkar lägga tid på att tänka på och reagera över vad män använder som inspiration för sina tankar och fantasier, då män generellt använder mera visuell inspiration, rena påhittade fantasier om sagofigurer gestaltade av skådespelare.
    Vilket såväl du själv som kvinnor rent generellt INTE verkar anse vara ok.

Jag noterar dessutom att det verkar vara relativt vanligt hos många (eller vissa?) kvinnor att göra kopplingar mellan visuellt framställda och av skådespelare gestaltade sexfantasier (s k porr) och otrohet.

Medan kvinnor generellt ofta låter sina tankar och fantasier inspireras av riktiga levande personer, t ex sin mans bror, grannen, en arbetskamrat, en artist, skådespelare, eller liknande verklig och levande person.
    Och att konsumera sexuella skildringar (s k porr) skriven i textform (i stället för i visuell form) anses vara ok.
    Att kvinnor generellt låter sina tankar och fantasier inspireras av riktiga levande personer anser kvinnor generellt vara ok.

Jag vet inte om du klarar se skillnaden?
    Fortfarande och alltjämt är denna skillnad obegriplig för mig.

(Inom parentes vågar jag ha uppfattningen att många kvinnor, kanske de allra flesta, inte tycker det är ok om det är män som använder riktiga levande personer, andra kvinnor, som inspiration för sina tankar och fantasier.
    Jag vågar ha uppfattningen att de flesta kvinnor inte skulle tycka det är ok att deras man tänker på, låter sina fantasier och tankar inspireras av, fantasier om hennes syster, om sin arbetskamrat, grannens fru eller dotter, medan han tillfredsställer sig själv, alltså runkar sin kuk till utlösning...
    Vad tycker du själv, känner du ärligt att det skulle vara ok för dig om din man i tanke/fantasier skulle använda sig av dessa eller liknande exempel när han tillfredsställer sig själv? Eller under tiden han älskar med dig?).

Erotiska fantasier inte könsbundet och det är inte bara män som konsumerar porr. Vad får du detta från? 
    Något sådant inbillar jag mig inte och har heller inte gett uttryck för. Vad får du detta ifrån?

Det där om porren och porrindustrin, objektifiering och annat, har jag alltså helt avstått från att resonera om i detta sammanhang. Jag har dock inget emot att  resonera om det i ett annat sammanhang.

Du skriver att en 6-åring kan komma åt porr. Ja, om detta är vi överens. 
    Men det kunde man redan när jag var 6, i t ex porrtidningar hemma eller i skogen.
    Du ger intryck tycka att alla sexuella tankar och fantasier är ok medan det du betraktar som porr inte är ok.
    Det är för mig obegripligt om du lyckas inbilla dig att barn och unga inte skulle ha möjlighet komma åt tankar och fantasier om allehanda sexuella aktiviteter, minst lika enkelt som de har tillgång till det du kallar porr...
    När jag var barn gick det inte att komma åt porr via internet, men jag vågar lova dig att jag ändå kunde komma åt och ägnade mig åt tankar och fantasier om allehanda sexuella aktiviteter, och ibland ganska avancerade sådana...

Din diskussion om huruvida partnerns erotiska tankar om någon levande fysisk person skulle kunna ses som otrohet faller på dess orimlighet. Vi kan inte läsa andras tankar.
    Du måste ha missförstått mig igen. Kanske du väljer att medvetet misstolka eller fultolka något jag har skrivit? Eller så väljer du att inbilla dig att jag tycker saker som jag inte har skrivit något om?
    Du och jag är överens om det du skriver här. Jag har aldrig påstått något annat.

Det jag reagerar på är alltså skillnaden vad kvinnor generellt anser vara ok.
    Å ena sidan är det ok att tänka på och fantisera om, att låta sina fantasier inspireras av, verkliga levande personer.
    Medan kvinnor å andra sidan generellt inte tycker det är ok att tänka på och fantisera om sagofigurer och låta sina fantasier inspireras av påhittade scenarier visuellt gestaltade av skådespelare.

Du har fortfarande inte kommenterat eller förklarat varför denna skillnad för dig och för kvinnor generellt är självklar och varför denna skillnad är ok.

(Du verkar välja att i stället kommentera porrindustrin, vilket ju är en helt annan fråga och ett helt annat ämne.)

Glöm inte tråd startarens fråga Porr - Otrohet?
    Många (vissa?) kvinnor verkar finna ett samband mellan s k porr och otrohet. Medan samma kvinnor, eller kvinnor generellt, inte verkar finna något liknande samband mellan fantasier om verkliga levande personer och otrohet.
    Även denna skillnad är för mig obegriplig.

OBS förtydligande för din skull: Jag personligen finner inget samband med otrohet,
    vare sig gällande att å ena sidan titta på visuellt gestaltade sexuella fantasier eller att å andra sidan sexuellt fantisera om verkliga levande personer.

Jag har inget emot att en kvinna smeker sig själv till orgasm medan hon t ex fantiserar om grannen,
    likväl som jag har inget emot att t ex en man tittar på sagofigurer visuellt gestaltade av skådespelare.

Om någon skulle vilja diskutera vad som generellt skulle kunna vara närmare att betrakta som otrohet så skulle jag tycka att fantisera om en riktig levande person, t ex grannen, medan man tillfredsställer sig själv i så fall skulle ligga närmare otrohet,
    i jämförelse med att titta på visuellt gestaltade sagofigurer.

Jag för min egen personliga del är också fullkomligt övertygad att många kvinnor, nästan alla, skulle finna det obekvämt (minst sagt!) om deras man fantiserar om hennes syster (eller någon liknande levande verklig person) medan han runkar sin kuk till utlösning...
    Medan det å andra sidan verkar betraktas som helt ok och som en fullkomligt självklar sak att en kvinna gör motsvarande sak...
    Tyra myra skrev 2025-04-23 14:49:37 följande:
    Du frågar mig "Vad tycker du själv, känner du ärligt att det skulle vara ok för dig om din man i tanke/fantasier skulle använda sig av dessa eller liknande exempel när han tillfredsställer sig själv? Eller under tiden han älskar med dig?)."

Ärligt talat har jag aldrig tänkt på vad min man tänker på när vi älskar. Men han verkar i alla fall vara närvarande i stunden. Kan också berätta att jag knappast tänker på något annat när vi älskar. Det hör liksom till att man går upp i känslan och existerar i nuet i sådana situationer.

Jag tror faktiskt inte att kvinnor som regel tänker på andra män när de älskar utan de gör nog som jag går upp i stunden tillsammans med sin man. 

Du har ingen riktig förklaring på varför du jämställer porr med erotik. 

Erotik är en känsla, tycker du verkligen att porr är det?
    Jag noterar att du vägrar svara på de flesta mina frågor.
    Ofta är ju också ett uteblivet svar en form av svar...

Du skriver:
    Du frågar mig "Vad tycker du själv, känner du ärligt att det skulle vara ok för dig om din man i tanke/fantasier skulle använda sig av dessa eller liknande exempel när han tillfredsställer sig själv?
    Alltså, jag förtydligar, skulle du t ex känna dig bekväm med, tycka det var ok, att din man tänker på och fantiserar om din syster, eller en annan dig närstående levande och verklig kvinnlig person, medan han tillfredsställer sig själv och runkar sin kuk till utlösning?
    Varför vägrar du svara på denna fråga?

Jag tolkar dina inlägg, likväl som de flesta inlägg av kvinnor rent generellt, som att du och/eller ni kvinnor anser det rent generellt vara ok att en kvinna tänker på och fantiserar om verkliga levande personer medan hon tillfredsställer sig själv.

Du resonerar om vad din man, du, och kvinnor generellt tänker på, under tiden man har samlag med sin partner. Man går upp i stunden som du skriver.
    Men du avstår från den viktigaste delen.
    Vem eller vad fantiserar och tänker du och kvinnor generellt på när ni tillfredsställer er själva? 

Jag har studerat flera olika undersökningar och läst många intervjuer där det framgår att det är vanligt, t o m mycket vanligt, att många kvinnor generellt fantiserar om och tänker på verklige levande personer medan de tillfredsställer sig själva. Som exempel förekommer ofta bl a skådespelare och artister men också ofta en arbetskollega, en granne, sin mans bror eller någon annan verklig och levande person.
    I dessa undersökningar och intervjuer framkommer att det inte heller är särskilt ovanligt att många kvinnor ibland eller ofta ägnar sig åt sådana eller liknande fantasier, om verkliga levande personer, också medan de har sex med sin man eller fasta partner.
    Detta oavsett om just du gör det eller inte, eller om det skulle kunna vara så att du inte känner dig bekväm med att erkänna dessa saker?

Däremot visar liknande undersökningar och intervjuer att motsvarande tankar och fantasier är mer ovanliga hos män där de flesta i stället låter sig inspireras mer av visuella saker, som t ex titta på sexuella fantasier med fantasifigurer, vilka  gestaltas av skådespelare.

Jag läser tillbaka i mina egna inlägg och kan inte finna att jag, som du försöker påstå, skulle ha resonerat om att porr skulle vara eller inte vara jämställt med erotik. Detta ämne har jag inte skrivit något om och därför är det självklart att jag inte har lämnat någon förklaring gällande något jag inte har resonerat om.
    Vad får du det ifrån?

Samma sak med den där känslan du frågar om. Detta är inget som jag har skrivit något om. Vad får du det ifrån?

Återigen upprepar du dig med att citera mina inlägg men sedan väljer att ducka mina frågor, väljer att inte resonera om de frågeställningar och de saker jag skriver om i inlägget, trots att du aktivt har valt att delta i diskussionen, utan i stället väljer du att ta upp helt andra saker och andra ämnen.
    Varför väljer du upprepat att göra så?
    Anonym (Wow) skrev 2025-04-26 12:15:55 följande:
    Du kan fortfarande runka till andra snygga kvinnor utan att titta på porr?. 
    Jag är inte säker om jag förstår dig rätt, och frågar därför:

Gällande ämnet fantasier, menar du att det för dig är helt ok, du känner dig bekväm med, att din man eller partner tillfredsställer sig själv (runkar sin kuk till utlösning), eller når sin orgasm under samlag med dig, medan han låter sina fantasier inspireras av att han tänker på att han har samlag med din syster eller din nära väninna?

Men du menar att det är inte ok, du är inte bekväm med, om han låter sina fantasier och tankar inspireras av att visuellt titta på en påhittad fantasi-situation, där påhittade fantasifigurer har samlag, gestaltade av skådespelare?

Beakta då att den fantasi-situation jag beskriver också kan förekomma i "vanliga" filmer eller serier som inte är stämplade som porr, men som innehåller sexuellt upphetsande scener, som din man, eller män generellt, kan välja ut och spela upp för att låta sig inspireras av medan man tillfredsställer sig själv.

Återigen gäller min fråga, anser du:
    Det är ok att tänka på och fantisera om riktiga levande personer medan man tillfredsställer sig själv,
    Men det är inte ok att låta sina fantasier inspireras visuell av en fantasi-scen, med fantasifigurer, gestaltad av skådespelare, medan man tillfredsställer sig själv?

Återigen min frågeställning berör inte porrindustrin eller andra liknande ämnen. För sådana scener förekommer också i vanliga filmer och serier.

Utan i min frågeställning resonerar jag om fantasier, alltså vilken av dessa två typer av fantasier som är att betrakta som ok, eller vilken som du känner dig bekväm eller inte bekväm med?
    Om det är någon skillnad på dessa två typer av fantasier, i vad består denna skillnad enligt ditt sätt att se på saken?

Om någon annan medlem än anonym wow Trådstartaren läser detta och vill svara gällande olika tankar/fantasier så uppskattar jag även svar från andra.

Men notera återigen att jag i dessa resonemang resonerar om olika tankar och fantasier,
    vilket alltså INTE har något samband med resonemang om porrindustrin och liknande ämnen.
Svar på tråden Porr otrohet?