Alla mot en
Min närmaste familj består av min man, föräldrar och svärmor. Om jag säger något till min man som kan uppfattas som kritik så hoppar alla på mig men om han säger något liknande till mig så är alla tysta. Varför?
Exempel:
Han ska skära upp pizzor som det ska delas på. Jag föreslår att han skär upp den så att det blir åtta bitar som på pizzerian istället för i fyra delar bara. Direkt är både han och alla andra på mig att jag ska sluta lägga mig i, att jag är ett kontrollfreak, kan jag inte bara vara tyst och allt vad dom vräker ur sig.
Jag ska sedan servera pizzabitarna och har tagit fram en stor stekspade för att jag tycker det är enklast så. Då säger mannen att stekspaden är alldeles för stor och varför har jag tagit den istället för en annan? Alla är tysta fast han ju kritiserar mig medans dom i kör hoppade på mig för att jag ville ha åtta bitar istället för fyra så att alla skulle få av båda pizzorna om man ville det.
Varför hoppar ingen på någon annan än mig? Exemplet gällde just min man men det kunde lika gärna ha varit någon av dom andra fyra också.