molly50 skrev 2025-04-08 09:54:13 följande:
Jag beklagar verkligen din situation.
Jag förstår verkligen inte hur man som förälder kan behandla sitt barn på det sättet. Framförallt inte sitt enda barn.
Och jag förstår att det måste ha känts skönt när instruktören rev ifrån åt din man.
Jag förstår också att du själv tycker det känns svårt att sätta ner foten då du är rädd att bli ensam.
Hade det varit jag så hade jag blivit skogstokig på min man.
Kanske skulle du kunna gå med i någon förening eller något som du har intresse för och skaffa dig nya vänner på det sättet?
Jag förstår inte heller men så har det varit sen jag var väldigt liten. Jag var livrädd som barn hemma 99% av tiden och hade så mycket ångest för min levnadssituation men det förstod jag ju inte då. Det tog många, många år som vuxen innan jag fattade det. Kanske har jag inte fattat det än förresten för jag reagerar ofta inte ens på saker som andra tappar hakan för och jag tänker bara att det var väl inte så farligt?
Det är inte det att jag är rädd för att sätta ner foten för jag biter ifrån men det leder ingenstans med någon i min närhet utan då får jag bara mer skit för att jag är så omöjlig att ha att göra med.
Din idé om att skaffa nya vänner är bra men jag har så dåligt självförtroende för att ingen tycker om mig så jag har en hög tröskel där. Det är ju typ ingen som kontaktar mig eller än mindre vill träffas av gamla bekanta så det cementerar ju bara min känsla av att ingen tycker om mig och gör mig rädd att ens försöka. Moment 22 det där.
Anonym (det) skrev 2025-04-08 11:02:23 följande:
Är det alltså både hans och dina föräldrar som beter sig såhär? Och är det nåt nytt eller har dina föräldrar behandlat dig så under hela ditt liv? Och din mans föräldrar behandlat dig så under all tid du känt dem?
Vad säger din man, gör han likadant?
Har du provat att säga ifrån och ifrågasätta varför de beter sig så mot dig?
Och nej, man måste inte umgås med familj som beter sig illa. Det kan kännas som ett stort steg att distansera sig från familj, men om de behandlar en illa så kanske man upptäcker andra trevligare människor om man slutar umgås så mycket med dem som är otrevliga.
Det är mina föräldrar, min man och min svärmor. Alla gör så här. Både ensamma och i grupp. Det är inget nytt utan alla har gjort så så länge vi har känt varandra. Mina svärföräldrar var skilda men svärfar var underbar. Han är väl den enda som har tyckt om mig och han sa alltid att jag skulle komma och bo hos honom om min man var dum mot mig.
Hur menar du med om min man gör likadant? Han startar ju ofta något och då stämmer alla in med honom men ingen säger något då i försvar till mig. Alternativt så blir det mitt fel även om han startade något. Sjukt...
Att säga ifrån leder ingenstans. Jag kan vara arg, ledsen, irriterad, hålla god min men allt hamnar på mina axlar. Allt är mitt fel. Alltid. Oavsett.