• Midnattsröd

Behöver råd/stöd/pepp!

Hej, första tråden för mig här så var snälla tack.
    Ska försöka hålla det kort, jag har varit tillsammans med min sambo i ca 10 år nu. 

Bakgrund: Förhållandet började himlastormande, allt kändes underbart och det kändes bara helt rätt, tills hans dåliga sidor började komma fram.. 

Jag har fått varit med om mycket, bla otrohet tidigt i förhållandet, otaliga lögner, små som stora, blivit kallad en himla massa fula ord, han har låst mig ute, puttat in mig i dörrkarmen, tryckt ner mig i sängen med stryptag, varit våldsam helt enkelt osv. Hans ursäkter var alltid att han mådde ju så dåligt och skyllde på psykisk ohälsa. Det var verkligen en berg och dalbana. När det var bra var det riktigt jäkla bra och när det var dåligt var det riktigt jäkla dåligt. Det var nånstans här jag var ?hjärntvättad? såg bara det bra och lyssnade på honom.

Det var lugnt ett väldigt bra tag efter detta, skulle säga flera år, och det kändes bättre än aldrig förr. 

Nutid: Vi är sambo med två barn. Det har varit upp och ner medans barnen va riktigt små som det brukar vara, men han har alltid varit den som anklagat mig för otrohet, kollat min telefon i smyg. Har jag velat prata om något som stör mig så blir det bråk och han blir defensiv. ?jag förstör hela hans helg? tex, eller så blir jag straffad genom att han kör tysta leken flera dagar. Oftast är det jag som fått kommit till honom och lappat ihop allt. Vi pratat aldrig igenom det som varit utan det sopas under mattan och så kör vi på.

Nu har allt detta bubblat upp till ytan för mig, saker jag tryckt bort i flera år. Jag känner ingen tillit, känner mig inte trygg, har ångest. Älskar jag ens honom? Varje sak han säger funderar jag på om det är en ytterligare lögn. När kommer nästa utbrott? Jag har blivit avtrubbad. Och när jag inte reagerat som han är van vid dvs springer efter och vill bara få det bra igen så har jag blivit hjärntvättad av någon? Har försökt lämna honom ex antal ggr under dessa år men han vet precis vad han ska göra och säga så att jag ska stanna. Känns jobbigt att behöva vara utan barnen varannan vecka osv.
    Varför är det så svårt att bara lämna?
    Någon som varit i liknande sits?
    Hjälp..

• Svar på tråden Behöver råd/stöd/pepp!
  • Midnattsröd
    Anonym (s) skrev 2025-04-06 21:49:49 följande:

Ta kontakt med en kvinnojour.

Allt har blivit så normaliserat för mig, kvinnojour tänker jag är tillför kvinnor som blir utsatt för misshandel varje dag typ. Kan man verkligen höra av sig dit?
  • Midnattsröd
    Anonym skrev 2025-04-06 22:10:16 följande:

Ring omedelbart och beställ tid på familjerådgivning eller samtalskontakt
    Detta är inget ni kan reda ut själv utan ni behöver hjälp utifrån

Vi har varit på familjerådgivning, två gånger blev det av. Sen rann det ut i sanden.
  • Midnattsröd
    burleskburkläsk skrev 2025-04-06 22:24:22 följande:
    Varför "rann det ut i sanden"?
    Anonym (Jag) skrev 2025-04-06 22:40:20 följande:
    Undrar också?

Det var en av dom senaste gångerna jag tänkte lämna, jag sa att vi går och pratar med någon eller så separerar vi för vi kan ju uppenbarligen inte kommunicera eller komma fram till något själva. Då fick han i uppgift att fixa tid, vilket han gjorde. Sen efter dom 2 gångerna vi var där så avbokade han pga vi blev förkyld hela familjen och fick sen veta att han aldrig bokat in någon ny tid.
  • Midnattsröd
    Anonym skrev 2025-04-06 22:18:47 följande:
    JA
    att ha blivit nedtryckt i sängen med stryptag är definitivt anledning att prata med någon på en kvinnojour
    Han har inte varit fysiskt våldsam på flera år nu utan det var innan barnen kom. Så vet inte om jag kan gå på det? Känns som mitt är en fis i rymden jämfört med dom som blir slagen dagligen om du förstår hur jag tänker
  • Midnattsröd
    Olsdotter skrev 2025-04-06 23:15:07 följande:
    Så tänker de allra flesta kvinnor som blir misshandlade fysiskt och psykiskt av män.

Det handlar inte om vad du kan gå på och inte. Hans cykel har återkommit, och det blir alltid värre för varje gång. Nästa gång, vilken kommer snart nu när han åter är inne på att trycka ned dig, blir värre än den förra.

Att misshandeln går i cykler är regel, inte undantag. De kommer absolut inte att tycka att du "ringer i onödan", kvinnojourerna är till för just kvinnor i din situation.

Jag har tänkt tanken förut om man skulle ringa kvinnojouren men alltid tänkt att han har ju inte gjort illa mig på det sättet på länge. Men nu när jag ser att så många av er skriver att jag ska ringa dit så känns det mer accepterat om man kan säga så. Så jag få prova att ringa!

Jag ser allt klart och tydligt att det inte går att fortsätta såhär, jag går under. Men samtidigt är det så jäkla svårt. Jag vet att det kommer bli svårt efteråt med om jag nu skulle våga bryta mig fri..

• Midnattsröd
    Olsdotter skrev 2025-04-06 23:36:11 följande:
    Ja ring! Påbörja din resa mot ett fritt och lyckligt liv för dig och barnen!

Det blir lätt att bli fri om du jämför med alternativet. 

Jag håller på dig.
    Tack för stödet, ska försöka peppa upp mig inför samtal till kvinnojouren.
  • Midnattsröd
    Anonym (.) skrev 2025-04-07 11:26:28 följande:
    Även de som aldrig blivit utsatta för fysiskt våld kan få hjälp. 

Dina problem är allvarliga, oavsett vad för problem andra människor har.
    Det låter bra, ska försöka peppa upp mig själv till att ringa dit. Det har pågått så länge att det känns normalt, men alla era reaktioner har fått mig att vakna till igen med att det är långt ifrån normalt.
  • Midnattsröd
    Anonym (Hon) skrev 2025-04-10 19:21:01 följande:

Jag läste din tråd och trodde det var jag som skrivit den men sedan glömt bort eller förträngt inlägget. Visst vissa olikheter gör att jag inser att det inte är jag! Du är inte ensam TS. Jag har varit med om likande process i min relation och nu känner jag mig helt TOM och otrygg inombords. År av kontroll och psykisk misshandel gör att man inte vet ut eller in. Flera år av parterapi och kämpande. Egen terapi och tillslut kvinnojouren så står jag ändå kvar. Försökte lämna för ett tag sedan men han gjorde det omöjligt för mig. Nu är han inne i en omtänksam och snäll fas, men jag kan inte njuta av livet med honom mer. Vad vill du TS? Hur ser ditt drömliv ut i framtiden? Är han verkligen en del av det ?

Blir både glad över att inte behöva vara ensam med detta men samtidigt så himla ledsen av vetskapen att du får kämpa med detta också. Det är så otroligt svårt, speciellt när man lever med någon som har talets gåva och kan skifta på en grisblink. Har du lust att prata får du gärna skicka pm. Det enda jag vill just nu är att få känna lugn och ro, inte behöva oroa mig för något. Min kropp och själ är i obalans med en ständig oro som äter upp mig invändigt. Vill vara lycklig. Nej jag kommer aldrig kunna lita på honom, han har sårat mig på alla tänkbara sätt som går. 

Hur var kontakten med kvinnojouren? Försöker peppa upp mig själv att ringa dit, kanske jag får prata med någon som själv suttit i samma sits. Jag har i princip inga nära vänner kvar jag kan prata med

• Midnattsröd
    Sari24 skrev 2025-04-12 08:04:24 följande:

Jag var med om liknande dock mycket mera psykiskt misshandel. Jag vet hur du känner. Han är narcissist och sådana personer kan inte ändra sig. Du måste skydda dig. Han anklagar dig för otrohet men möjligt att han pratar om sina "utflykter". Narcissister tror att alla gör som de gör. För mig var som att mina rosa glasögon trillade av och då såg jag verkligen vem han var alla år. Nu efter 3 år glad att jag lämnade. Hade samma "silent treatment" många gånger i flera dagar. Det är typiskt. Läs om narcissister, du kommer att förstå med vem har du att göra. Lycka till!

Jag har läst mycket om just narcissister och ja mycket stämmer in på det jag upplevt/upplever. Hur lyckades du lämna? Har ni barn tillsammans?
  • Midnattsröd
    Olsdotter skrev 2025-04-12 16:08:50 följande:
    Bara ring nu!

Vänta inte, för motivation är alltid begränsad.
    Jag kan inte ringa nu, då märker han det.. jag måste vänta tills jag är ensam
Svar på tråden Behöver råd/stöd/pepp!