• Anonym (Hon)

Min pojkvän tycker min förmåga att ljuga är läskig

Jag är npf:are och min pojkvän har bilden att en sådan är oförmögen att ljuga. Jag är ingen lögnaktig person, men jag vet mycket väl att jag kan om jag känner behovet. Nåväl. 1 april skämtade jag om några oskyldiga saker och sen glömde jag bort dem. Idag tog han upp det och trodde att jag menat allvar och nu säger han att min förmåga att ljuga skrämmer honom och att han inte känner att han kan lita på mig på samma sätt längre!?

• Svar på tråden Min pojkvän tycker min förmåga att ljuga är läskig
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Iela) skrev 2025-04-06 22:39:38 följande:

Jag antar att han har npf också? Då kan det kanske kännas konstigt för honom att inte kunna avgöra om något är sant eller ej, som han hade den 1'a april. 
    Han kan generellt ha svårt med det, och nu känns ditt skojande hotande. 

Säg till honom att om du skojar någon mer gång, så kommer du att berätta för honom om det strax efteråt.

Personer med exempelvis autism kan ha svårare än andra att hålla inne med vad de tycker i en viss sak, de är då ärligare. Men det betyder ju inte att det är omöjligt att ljuga, precis som du redan vet.  

Ja, men vi skämtar massor båda två, det han har problem med är att jag hade sånt "poker face". Det är själva förmågan han säger gör att han inte kan lita på mig längre. Inte att han tror att jag döljer saker, bara det faktum att jag KAN.

• Anonym (Hon)
    Anonym (Moa) skrev 2025-04-07 11:16:32 följande:

Jag hade också tyckt att det var obehagligt att bli utsatt för det där. Inte för att det visar att du kan ljuga utan för att du lurades och sedan bara lät honom fortsätta att tro på det i flera dagar. 

Så brukar man ju inte göra med aprilskämt. Det ingår liksom i det hela att skämtet ska avslöjas och att man ska få säga "april april!" Att luras, och sedan glömma bort att man gjorde det, är inte schysst.

Var en så löjlig sak och trodde inte ens att han gick på det.
  • Anonym (Hon)
    Jemp skrev 2025-04-07 12:14:21 följande:

I ett aprilskämt ingår ju att den tala om just att det är ett skämt/hittepå.

Det är väl för övrigt ganska naturligt att bli osäker på om man känner att man inte kan lita på en person eller vara säker på att denne talar sanning.

Förmågan att ljuga äger majoriteten av befolkningen, så det är helt orimligt att känna att man inte kan lita på folk bara för att de KAN. Han har inga som helst skäl till att inte lita på mig.
  • Anonym (Hon)
    Jemp skrev 2025-04-07 12:26:35 följande:
    Känslor kring tillit är ju inte enbart rationella eller något man bestämmer sig för. Jag har som sagt full förståelse att en insikt om att man inte kan läsa en person som man trodde, leder till osäkerhet.
    Att du nedvärderar hans känslor kring det kommer ju inte hjälpa tilliten. 

Och nu svarar jag utifrån det du skrivit, alltså att han har tagit upp en känsla med dig. Inget kring eventuella följder, typ kontrollerande beteende.
    Jag har aldrig påstått att jag inte "kan ljuga", det är han som envisats med att ha den bilden och påstår att han inte kan det, vilket är BS. På vilket sätt nedvärderar jag hans känslor?
  • Anonym (Hon)

Och sen, att skämta och att ljuga är knappast samma sak.

• Anonym (Hon)
    Jemp skrev 2025-04-07 12:34:50 följande:
    Genom att gå i försvar, säga att han är orimlig och inte har någon anledning att säga som han gör. 
    Men han har ju inte det, jag har gett honom noll orsaker till att inte lita på mig. Ett löjligt skämt ändrar inte den saken.
  • Anonym (Hon)
    Jemp skrev 2025-04-07 13:53:15 följande:
    Han har ju gått i flera dagar och trott på saker du sagt, som visade sig vara felaktigt. Därför säger han nu att han känner det svårare att lita på dig. 
    Helt harmlösa saker som inte påverkat honom det minsta.
  • Anonym (Hon)
    Jemp skrev 2025-04-07 15:30:45 följande:
    Nej. Nu ignorerar du ju det han säger igen. Det har påverkat honom, vare sig du tycker det borde göra det eller inte. 
    Det som påverkat honom är att han fick sin illusion om att npfare är oförmögna att "ljuga" krossad, inte det fåniga skämtet som jag varken trodde att han gick på eller ens kom ihåg efteråt.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (M) skrev 2025-04-07 22:44:18 följande:

Det är rätt naivt att tro att någon inte kan ljuga för att de har en diagnos. Men har han alltid resonerat på det viset kanske det blev en otrevlig överraskning.

Ljuga kan nog alla men det är långtifrån alla som kan göra det på ett trovärdigt sätt. Många agerar lite annorlunda eller har någon nervös grej för sig. Du kanske är så bra på det att det blev olustigt för honom?

Det var ett fånigt skämt, tycker det är fruktansvärt löjligt att han gjort en sån grej av det.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Moa) skrev 2025-04-08 10:57:05 följande:
    Varför är du ihop med en person som du inte respekterar? 
    Herregud, hur respekterar jag inte honom för att jag konstaterar faktum?
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Moa) skrev 2025-04-10 06:36:32 följande:
    Att han är löjlig är din åsikt, inte ett faktum.
    Jaha? Det ÄR löjligt att göra en så stor sak av ett litet skämt. Skämtet orsakade inga som helst problem, satte honom inte i en jobbig sits eller dyl. INGENTING.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Bollis) skrev 2025-04-10 07:07:01 följande:

Ett aprilskämt går ju vanligen till så att man säger något och sen om personen tror på det säger man april, april. Jag tror att lögnen han är ledsen för inte är själva skämtet utan att du lät det gå lång tid utan att berätta att det inte var sant. 

Men ni kommer inte lösa det här så länge du är så här ointresserad av att se saken ur hans perspektiv. Det du håller på med nu - förlöjligar någon som blivit ledsen - är ju ännu värre än själva luret. 

Det var ett skämt man hade kunnat dra vilken dag som helst, det råkade bara bli första april den här gången.

Vi har dragit skämt betydligt längre. Nej jag står fast vid att det är en helt sinnessjuk överreaktion.
  • Anonym (Hon)
    NinniQX skrev 2025-04-10 07:17:24 följande:

Hela grejen är löjligt. Bara för man har blivit vuxen så kan man fortfarande skämta med varandra. Om det handlade om en liten sak så tycker jag att han beter sig omoget. MEN, sen verkar han ta det på allvar som det vore en stor sak. Du kan inte avgöra vad andra känner. 
    Nu vet du att han inte verkar tåla såna skämt så kanske man få sluta med och skämta. 

Han har aldrig reagerat såhär över betydligt "större" skämt tidigare. Jag kom inte ens ihåg skämtet förrän han glatt påpekade att det "inte blev så". Det jag sagt var att det skulle bli snöstorm i helgen, efter att han pratat om hur varmt det blivit.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Moa) skrev 2025-04-10 11:08:56 följande:
    Stora väderväxlingar i april är så vanligt att vi till och med har ett ord för det (sv.m.wikipedia.org/wiki/Aprilv%C3%A4der)

Vad var det för andra tokroliga saker du skämtade om? Att du tänkte festa till det med pizza på fredag och att du ska ha semester i juli?

Att han inte haft problem med mer bisarra osanningar är inget konstigt. Då fattar man ju att det bara är påhitt som sägs med glimten i ögat. 
    Det var inte menat att vara roligt, det var nåt jag sa i stunden för att se om han skulle tro på det. Snöstorm här i april är väldigt osannolikt.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (hej) skrev 2025-04-10 12:53:20 följande:

Förmåga att ljuga eller inte så verkar du i dina svar här som en rätt oskön parter, TS. Det är kanske det har är upprörd över egentligen, men inte riktigt får ur sej (eller vill säga).

Och det får du ut av att jag tycker det är löjligt att bli upprörd över att jag skämtade om vädret?
  • Anonym (Hon)
    Anonym (hej) skrev 2025-04-10 13:08:07 följande:
    Ja, plus att jag inte tycker skämtet verkade så kul, plus att du har en rätt hård ton generellt i dina inlägg. Jag tolkar det som rätt osoft. Han verkar inte så mycket bättre när han blir upprörd (i flera dagar?) över en liten grej. Om det här är jargongen ofta mellan er kanske ni inte är mogna för ett förhållande?
    Som jag sa, det var inte menat att vara "kul", det var för att se om han gick på det. Han skulle ut den dagen och pratade om hur härligt det är med vår. Han kollade inte ens vädret, han bara utgick ifrån att det stämde.

Min ton är inte hård, jag blir bara less på att upprepa samma sak.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Moa) skrev 2025-04-10 13:31:55 följande:
    Och du tycker att det är ett helt okej och normalt sätt att behandla sin pojkvän på?
    Varför inte? Vad är det som är så allvarligt med det?
  • Anonym (Hon)
    Anonym (fel sätt) skrev 2025-04-10 17:18:21 följande:

¨Fast vad du och en del andra (inklusive ts) inte riktigt verkar inse/förstå/fästa något avseende vid, är ju att om man verkligen ägnar sig åt aprilskämtande - så ingår ALLTID att precis efter personen gått på skämtet/lögnen säga: "April, april, din dumma sill! Jag kan lura dig vart jag vill!" 

Gör man inte det, så är det liksom inget aprilskämt. Det är gängse - det vill säga hör till traditionen - att göra på sättet ovan.

Annars är det bara ett konstigt skämt/märklig lögn man levererat. Oavsett datum. 

Själv anser jag mig både ha humor och vara duktig på att "läsa" människor (har partner och många vänner, har haft många sociala kontakter i jobbet, osv) men jag skulle absolut ha trott på min partner om hen (i början av april) påstått att det skulle blivit snöstorm i helgen. Det kan ju liksom hända.

Aprilväder, kallas de snabba skiftningarna i väderlek som kan inträffa just i april. 

Jag gissar att du är autistisk, ts. Det säger jag inte för att vara elak eller trycka ner dig, men du verkar ha svårt att se det hela från någon annans/din pojkväns synvinkel. Du verkar heller inte riktigt ha förstått hur ett aprilskämt faktiskt går till. 

Så istället för att bara tycka din pojkvän är.. ja, jag kommer inte ihåg exakt vad du kallade hans sätt att reagera, men det var ingen komplimang Flört så kan du be om ursäkt för att det blev fel, och säga att du nästa gång du möjligen får för dig att leverera ett aprilskämt ska göra det på "rätt" sätt. Annars är det alltså inte ett aprilskämt. 

Lycka till med relation och det fortsatta skämtandet! Glad

Som jag sagt typ nittioelva gånger nu så var det inte ett "aprilskämt" i den bemärkelsen, det råkade bara vara den dagen och det faktumet gjorde mig mer överraskad att han faktiskt bara gick på det. Som sagt, här minns jag inte sist det snöade i april, inte mer än på sin höjd blötsnö som försvinner direkt.

Och ja, jag säger redan i ts att jag är npfare. Det han är upprörd över är att han insett att npfare visst kan "ljuga".
Svar på tråden Min pojkvän tycker min förmåga att ljuga är läskig