• Anonym (Syskon)

Passar namne ihop?

Hej! 
    Våra söner heter Mio och Leon. 
    De hör (i mina ögon) till en slags kategori namn. 
    Lillasysters namn skulle höra till en annan typ av namn. 
    Hur skulle du uppleva det med en syskonskara som heter: 
    Mio, Leon, Lovisa? 

Svar ang att syskonen namn inte behöver matcha undanbedes, då jag känner annorlunda kring det. Så frågan är just om det låter tokigt ihop?

• Svar på tråden Passar namne ihop?
  • Jemp

Jag hade nog inte reagerat över just Lovisa, även om det är lite mer traditionellt än de andra. 

Det finns absolut syskonkombinationer med väldigt olika stil på namnen som jag kan fundera över dock. 

• trollhona

Tycker de fungerar. Lovisa är väl lite mer klassiskt än brödernas namn men inte så att det sticker ut. 

• Anonym (Syskon)
    trollhona skrev 2025-04-07 13:00:17 följande:

Tycker de fungerar. Lovisa är väl lite mer klassiskt än brödernas namn men inte så att det sticker ut. 

Tack för svaret 😊
  • Anonym (Syskon)
    Jemp skrev 2025-04-07 12:39:06 följande:

Jag hade nog inte reagerat över just Lovisa, även om det är lite mer traditionellt än de andra. 

Det finns absolut syskonkombinationer med väldigt olika stil på namnen som jag kan fundera över dock. 

Tack för att du tog dig tid att svara 😊
  • Anonym (skulle)
    Anonym (Syskon) skrev 2025-04-07 12:24:35 följande:
    Passar namne ihop?

Hej! 
    Mio, Leon, Lovisa? 

Svar ang att syskonen namn inte behöver matcha undanbedes, då jag känner annorlunda kring det. Så frågan är just om det låter tokigt ihop?

Ja, om du vill ha namn som matchar så gör inte dessa namn det. 

Spontant skulle jag nog tänka att det var två helsyskon (Mio och Leon) och så ett halvsyskon (Lovisa) om jag hörde kombinationen.  

Nu heter ju pojkarna det de heter, så det får ju bli flicknamnet som ändras om ni ska tänka om. Och namn som mer liknar pojkarnas i stil namn tänker jag tex:

Minou, Mina, Mila, Nova, Naomi, Leah, Leia, Leonie (kanske för likt Leon), Lilly, Nea, Nike, Juni, Adele, Livia, Enya. 
  • Xenia
    Anonym (Syskon) skrev 2025-04-07 12:24:35 följande:
    Passar namne ihop?

Hej! 
    Mio, Leon, Lovisa? 

Om jag alls reagerat så hade jag nog mer reagerat på at det blir ett M-namn och två L-namn. Lovisa är ett jättefint namn annars.

Förslag på mer moderna (eller nymoderna) flicknamn:
    Olivia, Viola, Stella, Ines, Iris, Jasmine, Alicia, Elvira, Celine, Nova, Ayla, Thea, Tuva, Elise, Elsie, Elina, Alina, Alida, Bianca
  • Anonym (H)

Inga namn behöver matchas namn mässigt innan födsel. Det namn ni gillar kommer vara en perfekt match när alla barn har sina namn - efter ett tag kommer namnen låta naturliga både dividuellt och i sitt sammanhang. Matcha barns namn är trams enligt mig, då de med tiden kommer kännas helt naturligt fina ihop

• Anonym (H)

Älskar för övrigt Viola, Elvira. .. Möjligen Lova

• Anonym (Syskon)
    Anonym (H) skrev 2025-04-07 17:20:06 följande:

Älskar för övrigt Viola, Elvira. .. Möjligen Lova

Tack för dina ideer! Kan berätta att Lova, Luna, Alicia och Juni finns med som alternativ. Särskilt Lova då man får en bit av mitt egentliga favortinamn, Lovisa. 
Svar på tråden Passar namne ihop?