• Anonym (Olycklig man)

Min fru är bokstavstroende muslim

Hej, jag ska börja med att ge er lite bakgrundsinformation om mig och min fru. Vi träffades i gymnasiet, hon var en blyg tjej, jag var en bad boy som bara busade. Jag kommer ifrån en sekulär svensk familj och hon är troende muslim från mellanöstern. Efter några år som pojk och flickvänner valde vi att gifta oss. Jag konverterade iomed detta till islam. Hon bar inte slöja och vi fortsatte leva sekulärt, firade jul och påsk mm. Den senare tiden har hon blivit mer och mer bokstavstroende, hon läser koran, hon täcker sig, pratar ner på alla utom troende muslimer, och sätter mer och mer begränsningar för mig. Jag kan knappt träna min sport nu utan att vi ska bråka, därför att det finns kvinnor i lokalen. Jag älskar henne men vi verkar vara påväg åt olika håll i livet, det är bara en tidsfråga innan något händer. Gud vilken oturligt situation jag är i . Jag behöver hjälp

• Svar på tråden Min fru är bokstavstroende muslim
  • Anonym (homer)

Du behöver inte hjälp. Du behöver en skilsmässa. Och det utan att hennes släkt kommer efter dig.

Men är hon troende muslim är det väl bara att du drar "jag är mannen i hushållet-kortet" och hon får anpassa sig?!

• Anonym (nille)

Du hade hamnat i precis samma situation om din fru hade gått med i Maranata, Jehovas vittnen eller en sträng variant av Pingströrelsen. Det är ju inte själva religionen, utan radikaliseringen som skapar stora problem när ni inte tycker lika.

Så fråga dig själv om du accepterar att vara gift med någon som är så bokstavstroende.

Det finns många orsaker till att människor kan bli bokstavstroende. Exempelvis har vi fått en mörkare omvärld med krig, klimatförsämring och hot mot demokratin. Ökad fientlighet mot invandrare har också kommit under senare år. 

Men vi tacklar svårigheter olika. Hon är inte längre den som du gifte dig med. Det är otroligt sorgligt.

Vill hon att du ska bli bokstavstroende? Det verkar så om hon bråkar mycket med dig om saker som har med religionen att göra.

Det är en stor skillnad på att själv vara troende och följa vissa restriktioner och att försöka bestämma att andra måste vara troende på precis samma sätt. Jag tycker att det senare är inskränkt, men så kommer jag från en kultur där tron är ett privat ställningstagande. Det finns många etniskt svenska par där den ena maken är troende och den andra inte. Men det fungerar inte så bra när krav läggs på den andra parten.

• Anonym (Olycklig man)

Tack för era svar, jag har fått mycket fint av religionen, fromhet, ödmjukhet osv, men jag kan inte leva mitt liv på det sättet hon kräver. Det är otroligt svårt för mig. Hon har sagt att hon älskar gud mer än vårt äktenskap och det finns ingen kompromiss vilja. Risken är såklart att det slutar mke dåligt.

• Anonym (Olycklig man)

Mitt största problem är att jag vill såklart ha en familj, det kommer bli svårt att bygga upp något så starkt igen vid min ålder.

• Ascendere

Gör talaq, det är mycket enkelt och det är inte Haram enligt islam. 
    Så kan ni båda gå vidare på varsitt håll.

• Anonym (nille)
    Anonym (Olycklig man) skrev 2025-04-07 15:07:40 följande:

Mitt största problem är att jag vill såklart ha en familj, det kommer bli svårt att bygga upp något så starkt igen vid min ålder.

Det är ju en katastrof för dig personligen, det förstår jag ju. Ge det tid, skilsmässan kommer att ta sin tid (det är hemskt att skiljas ja)  och efteråt kan man behöva en del tid att hämta sig. 
    (Det riktigt akuta känslomässiga brukar vara ca 3 månader, men det klart att det är påfrestande längre tid än så.)

Men en dag så känner man sig friare. Och då kan man börja leta. Gör det, leta, för när man var ung träffade man automatiskt många "lediga" personer, men när man blir äldre måste man söka upp dem. Skippa Tinder, ta någon mer seriös, som Mötesplatsen. Eller sök irl. 
  • Anonym (Ej troende)
    Anonym (Olycklig man) skrev 2025-04-07 15:06:42 följande:

Tack för era svar, jag har fått mycket fint av religionen, fromhet, ödmjukhet osv, men jag kan inte leva mitt liv på det sättet hon kräver. Det är otroligt svårt för mig. Hon har sagt att hon älskar gud mer än vårt äktenskap och det finns ingen kompromiss vilja. Risken är såklart att det slutar mke dåligt.

Tycket du har svar själv på hur du ska göra. Du säger själv att du inte kan leva ditt liv på det sättet hon kräver.
    Att hon dessutom kan säga att hon älskar gud mer än hon älskar dig tycker jag säger en hel del tyvärr. 
  • Anonym (Granbarr)

Ingen människa blir radikal utan anledning.  Finns det möjligen påtryckningar från hennes familj som gör att hon blivit såhär? En fråga om heder om familj/släkt tycker att hon skämmer ut sin familj med att leva sekulariserat?  
    Kom ihåg att kvinnor lever farligare inom islam än du som manlig  ingift konvertit gör... 

I dina kläder skulle jag akta mig noga för att skaffa barn med radikala åsikter hos mamman... det kan sluta illa... 

• Gullvivor

Det är inte alls konstigt att börja praktisera sin religion mer även om man tidigare varit icke-praktiserande, det borde man tänkt på innan man gift sig med en muslim.
    Särskilt när man får barn brukar det vara vanligt att vilja praktisera sin religion mer. 

Nu kan man dock inte gå tillbaka i tiden men skaffa för guds skull inte barn. Har du problem med hennes praktiserande av Islam så skilj dig och låt henne hitta en man med samma syn på livet och samma värderingar som henne.

• Gullvivor
    Anonym (Ej troende) skrev 2025-04-07 15:40:17 följande:
    Tycket du har svar själv på hur du ska göra. Du säger själv att du inte kan leva ditt liv på det sättet hon kräver.
    Att hon dessutom kan säga att hon älskar gud mer än hon älskar dig tycker jag säger en hel del tyvärr. 
    Säger en hel del? På vilket sätt menar du?
Svar på tråden Min fru är bokstavstroende muslim