Sjuan84 skrev 2025-04-07 18:11:35 följande:
Först och främst: jag beklagar att det inte slutade bra i ert fall. Hade ni fått någon indikation på KUB att något kunde vara fel?
Jag vet att NIPT är väldigt säkert men kan inte låta bli att hoppas in i det sista?
Tack, det är det värsta jag hittills upplevt men jag har tagit mig igenom det, livet måste vidare. Vi läker och hoppas vi lyckas snart igen 🙏🏻💕
Det var nu cirka 6 veckor sedan jag avbröt och den värsta tiden var före, det ni går igenom nu, att leva i ovissheten och att oroa sig över att måste avbryta graviditeten.
Fick lite högre risk på KUB för Trisomi 18, inte alls hög risk för den kromosomavvikelsen fostret hade märkligt nog. Men risken var inte hög, knappt 0,5 % men valde att gå vidare med NIPT bara för att vara säkra och tänkte likt dig, kul att få veta könet. Vårt ultraljud visade inga avvikelser alls, ingen bred nackspalt.
Vår läkare sa att NIPT vid avvikelser äe drygt 90 % säkert, så finns ju ändå någon procent där det visar fel. Jag jobbar inom vården och är intresserad av det mesta som har med medicin att göra så jag frågade ut min läkare mkt och sökte och läste massor om NIPT, kromosomavvikelser osv. Just vået fosters kromosomavvikelse är den som har mest felmarginal, jag låg på cirka 70-80 % risk för att NIPT skulle vara sant. Vidare visade vårt moderkaksprov på ännu en jätte ovanlig grej, mosaicism. Det betyder att det finns blandat både sjuka och friska celler. Händer i typ 3-5 % av fallen med Trisomi 13. Ibland har bara moderkakan fått kromosomavvikelsen och fostret är friskt. För just Trisomi 13 var det ganska vanligt förekommande att fostret inte blivit sjuk. Tyvärr inte i vårt fall, men levde på det hoppet in i det sista. Man gör ju det. För att överleva typ.
Av det jag läst och förstått så visar NIPT väldigt sällan fel för just Trisomi 21 tyvärr, men det finns ju ändå en liten felmarginal och ni kan ju tillhöra den 🙏🏻
Det är så himla orättvist, men visar sig värsta tänkbara så tar ni er igenom det 🌸