• Sjuan84

Dåligt resultat NIPT

Hej,

Är gravid i v15 och gjorde KUB för någon vecka sedan. Resultatet blev bra med låg sannolikhet för avvikelser (nackspalt 1,9) men jag gick ändå vidare med NIPT pga min ålder (40) och att jag var nyfiken på kön.

Idag ringde barnmorskan och sa att de sett risk för avvikelser för T21 på NIPT:en och rekommenderade fostervattensprov. Jag är helt förkrossad. 

Någon här som fått risk på NIPT:en men sedan fått inga avvikelser på fostervattensprovet? Behöver solskenshistorier?

• Svar på tråden Dåligt resultat NIPT
  • Sjuan84
    Anonym (Saltakatten) skrev 2025-04-07 17:21:44 följande:

Beklagar 💔 Jag vet tyvärr exakt vad ni går igenom?för mig slutade det tyvärr inte bra. Trisomi 13 för oss och ändå en chans till att NIPT skulle vara fel (större felmarginal för just Trisomi 13).

Ville bara skicka en kram och så hoppas jag NIPT har fel i ert fall 🌸

Först och främst: jag beklagar att det inte slutade bra i ert fall. Hade ni fått någon indikation på KUB att något kunde vara fel? 

Jag vet att NIPT är väldigt säkert men kan inte låta bli att hoppas in i det sista? 

• Sjuan84
    Anonym (Elsa) skrev 2025-04-07 17:25:39 följande:

Inte jag men en kompis till mig fick avvikelse på nipt som sen visade sig inte vara något. Tydligen förekommer falskt positiva ibland.

Tack för svar! Vad skönt för din kompis. Vet du hur hennes resultat på KUB sett ut innan?
Svar på tråden Dåligt resultat NIPT