Anonym (inget fel på dig) skrev 2025-04-08 10:01:53 följande:
Tyvärr har den svenska skolan en (vad jag tror, jag har inte kunnat hitta något land som spelar i samma liga, i alla fall) världsunik "kunskaps"syn nu för tiden.
Detta är något som troligen kommer ändras inom en inte alltför avlägsen framtid (bl a har den svenska skolministern Lotta Edholm i ett inslag i Rapport kallat den för "skadlig"). Men tyvärr kommer det att dröja lite, vad det verkar. (Det tar tid med utredningar, remisser, beslut och implementering.)
Hur som så vill jag säga att jag inte tror det är fel på dig, utan på det svenska skolsystemet. Den så kallade kunskapssynen (som i stort bygger på så kallad analys utan tillräcklig kunskaps- och faktabakgrund) är inte bra för någon, och gör att många som är både intelligenta och kunniga ändå kan bli underkända.
(Detta gäller inte minst många av oss som gick i den "gamla" skolan och hade höga betyg. Jag är själv en före detta högpresterande elev som gick i skolan på den tid när verklig kunskap premierades, men som är ytterst osäker på om jag ens hade blivit godkänd i dagens skolsystem.)
Så, i korthet vill jag väl egentligen säga att jag förstår att det känns surt, men det är inte dig det är fel på. Det är den svenska skolan. (Vilket även politikerna till sist har insett, men det tar som sagt tid att ändra på. Under tiden har vi slagit ut en mängd människor genom att ge dem betyget F, samt lyft upp en massa andra genom höga betyg som många av dem faktiskt inte förtjänar.)
Så bry dig inte om personer här på forumet som kanske hävdar att du inte är tillräckligt begåvad/studiemotiverad. Det är inte alls det som bedöms i den svenska skolan.
Tyvärr. (Och ännu mer tyvärr är att så pass få personer är medvetna om detta. Det är förstås därför du får så illa underbyggda svar.)
Vill tacka dig specifikt!
Ja. Det är lite märkvärdigt faktiskt. Känns som man ska skriva professor uppsatser för att ens få ett E. Pratade med min äldre släkting om allt ämnen och uppgifter som jag hade. Hen tyckte det var konstigt. Och ifrågasatte varför jag måste studera allt detta egentligen. Det mesta kommer jag inte ha någon nytta av, oavsett vad jag studerar i framtiden, förutom möjligtvis om det skulle vara inom Svensk historia, advokat och bli en politiker.
Vad gällande filosofi och religioner så kommer jag inte ha någon nytta av det alls faktiskt. Det lilla jag kan där har jag klarat mig med i nästan 40 år och vad finns det för skäl att gräva djupt inom ämnena nu liksom.
Ämnena borde även vara baserade på livserfarenhet. Ju mer livserfarenhet och yrkeserfarenhet, ju mindre grävande i ämnena. Alternativt inkludera dreligion (haha) samt filosofin inom studieförberedande om det krävs för utbildningarna.
Visst kunskap är viktigt, men det här grävandet i ämnen som man inte kommer ha någon större nytta av är inte nyttigt. Hade en kompis som gick folkhögskola och gick dessa kurser. Enligt honom var de helt okej och inte svåra. Men märker att man har uppdaterat dessa ämnen enormt. Sen det roliga är att religion läraren är mer petigare i stavningen än vad de är inom svenskan.
uppfattar det lite som att inom svenskan så måste man ha ca 98% rätt för att få E. Men min lärare här i religion kräver (vad jag upplever det som iallafall) att jag måste ha 100% rätt i stavning och allting.