• Anonym (värdelös)

Klarar inte mina sista ämnen i gymnasiet

Det måste vara något fel på mig. Jag förstår det inte riktigt då jag är skärpt i vanliga fall. Men när det kommer till skolbänken så är jag tydligen helt värdelös.

Har tagit 4 körkort, klarat alla teorierna och uppkörningarna på första försöken.
    Men jag klarar inte ämnen som religion och filosofi.

Jag skriver stora arbeten, men man har nu tagit bort frågeställningarna som jag svarade på och skriver korta meningar om vad uppgifterna handlar om rent generellt. Jag måste vara dum i huvudet som inte klarar av att svara på de första frågorna ens.

Jag vill så gärna bli klar med gymnasiet då jag vill studera högre, men jag ger snart upp. Mår seriöst dåligt av det här.
    Sitter i flera dagar med en uppgift som dom sedan inte ens anser att jag får ett E på. Skriver över 7 sidor och kortar därefter ner till ungefärlig rätt antal sidor som brukar vara ca 3. Men jag måste gör om, om och om igen i varje uppgift.

Jag har utbildning är skärpt inom säkerhetsutbildningar, kan rädda liv om så behövs också. Har inte höga betyg sedan tidigare p ga en trasig uppväxt, men har VG i Naturkunskap, Engelska 6 och något mer. Men jag får E eller F i svenskan, samhälle, religion och filosofi. 

Jag gillar matte och tycker att det är kul. Jag förstår mycket men samtidigt ingenting tydligen. Jag ger upp snart. Är snart 40 år gammal och verkligen kämpar på men jag är oduglig enligt svenska skolsystemet. 
    Jag fick MVG i Pneumatik på slutprovet (något som de flesta har svårt för). 

Men jag klarar inte enkla ämnen ens.

Jag fattar ingenting längre. Känner mig så ledsen.

• Svar på tråden Klarar inte mina sista ämnen i gymnasiet
  • Anonym (a)
    Anonym (LL) skrev 2025-04-08 15:10:57 följande:
    Så du trodde alltså att du svarade på ett inlägg från TS? Med annan signatur och annat innehåll? Ok. 
    Två personer lyckades med det utan att ens märka något :D
  • Anonym (Tålamod i hopplösheten)
    Anonym (X) skrev 2025-04-08 12:20:35 följande:
    För att det är vad trådstarten säger ...........................
    Då kan vi uppmuntra TS med att det finns andra som inte har så lätt för att läsa heller. Flört

Man kan bara välja sina strider i livet, ta ett problemområde i taget och försök få någon utveckling där. Ingen mår bättre av att slåss och fäktas med allt på en gång.
  • Anonym (värdelös)

Tack för era svar. 

Jag försöker kämpa på. Mådde illa och hade ont i huvudet av ångesten inatt när jag skrev tråden. Men lugnat ner mig nu och studerar för fullt igen. Kan ju inte göra annat än att försöka och lyckas eller misslyckas. 

• Anonym (värdelös)
    Anonym (inget fel på dig) skrev 2025-04-08 10:01:53 följande:

Tyvärr har den svenska skolan en (vad jag tror, jag har inte kunnat hitta något land som spelar i samma liga, i alla fall) världsunik "kunskaps"syn nu för tiden. 

Detta är något som troligen kommer ändras inom en inte alltför avlägsen framtid (bl a har den svenska skolministern Lotta Edholm i ett inslag i Rapport kallat den för "skadlig"). Men tyvärr kommer det att dröja lite, vad det verkar. (Det tar tid med utredningar, remisser, beslut och implementering.) 

Hur som så vill jag säga att jag inte tror det är fel på dig, utan på det svenska skolsystemet. Den så kallade kunskapssynen (som i stort bygger på så kallad analys utan tillräcklig kunskaps- och faktabakgrund) är inte bra för någon, och gör att många som är både intelligenta och kunniga ändå kan bli underkända.

(Detta gäller inte minst många av oss som gick i den "gamla" skolan och hade höga betyg. Jag är själv en före detta högpresterande elev som gick i skolan på den tid när verklig kunskap premierades, men som är ytterst osäker på om jag ens hade blivit godkänd i dagens skolsystem.) 

Så, i korthet vill jag väl egentligen säga att jag förstår att det känns surt, men det är inte dig det är fel på. Det är den svenska skolan. (Vilket även politikerna till sist har insett, men det tar som sagt tid att ändra på. Under tiden har vi slagit ut en mängd människor genom att ge dem betyget F, samt lyft upp en massa andra genom höga betyg som många av dem faktiskt inte förtjänar.) 

Så bry dig inte om personer här på forumet som kanske hävdar att du inte är tillräckligt begåvad/studiemotiverad. Det är inte alls det som bedöms i den svenska skolan.

Tyvärr. (Och ännu mer tyvärr är att så pass få personer är medvetna om detta. Det är förstås därför du får så illa underbyggda svar.) 

Vill tacka dig specifikt! 

Ja. Det är lite märkvärdigt faktiskt. Känns som man ska skriva professor uppsatser för att ens få ett E. Pratade med min äldre släkting om allt ämnen och uppgifter som jag hade. Hen tyckte det var konstigt. Och ifrågasatte varför jag måste studera allt detta egentligen. Det mesta kommer jag inte ha någon nytta av, oavsett vad jag studerar i framtiden, förutom möjligtvis om det skulle vara inom Svensk historia, advokat och bli en politiker. 

Vad gällande filosofi och religioner så kommer jag inte ha någon nytta av det alls faktiskt. Det lilla jag kan där har jag klarat mig med i nästan 40 år och vad finns det för skäl att gräva djupt inom ämnena nu liksom. 

Ämnena borde även vara baserade på livserfarenhet. Ju mer livserfarenhet och yrkeserfarenhet, ju mindre grävande i ämnena. Alternativt inkludera dreligion (haha) samt filosofin inom studieförberedande om det krävs för utbildningarna.

Visst kunskap är viktigt, men det här grävandet i ämnen som man inte kommer ha någon större nytta av är inte nyttigt. Hade en kompis som gick folkhögskola och gick dessa kurser. Enligt honom var de helt okej och inte svåra. Men märker att man har uppdaterat dessa ämnen enormt. Sen det roliga är att religion läraren är mer petigare i stavningen än vad de är inom svenskan. 

uppfattar det lite som att inom svenskan så måste man ha ca 98% rätt för att få E. Men min lärare här i religion kräver (vad jag upplever det som iallafall) att jag måste ha 100% rätt i stavning och allting. 
  • burleskburkläsk
    Anonym (värdelös) skrev 2025-04-08 21:44:44 följande:

Tack för era svar. 

Jag försöker kämpa på. Mådde illa och hade ont i huvudet av ångesten inatt när jag skrev tråden. Men lugnat ner mig nu och studerar för fullt igen. Kan ju inte göra annat än att försöka och lyckas eller misslyckas. 

Bra där, upp i sadeln igen bara! 💪🏆😃
  • Anonym (värdelös)

Jag behöver hjälp!

Min religion lärare har gått loss totalt. Han uppger att jag inte käll-hänvisar korrekt efter antingen Harvard systemet eller Oxford. 

Jag tittade i mina tidigare arbeten i tidigare kurs med samma lärare och gjorde som jag hade gjort där vilket han har godkänt genom hela den kursen. Nu är det tydligen ogiltigt! Studerat svenska 1 inga problem, och nu svenska två hittills inga problem, men i religion en jättestort problem! 

Finns det någon snäll själ som kan visa mig hur jag uppger en källa till en Youtube video löpande i texten korrekt? Allt jag kan läsa på om eller finna som förklarar detta är utifrån en vanlig text med författare. Inte hur man gör när man hänvisar till en video alltså??

• Anonym (C)

Vad är det lärarna säger att du gör fel? Jag är nämligen tvärt om, alltid haft dåliga betyg i naturvetenskapliga ämnen men samhällskunskap, svenska, geografi, religion och historia har jag alltid haft höga betyg i. Kan det vara så att du är för fäst vid fakta och har svårt att resonera själv och allt det här flummiga? Det är ofta viktigt att kunna skriva om vad du själv tycker och tror istället för vad faktan säger

• Anonym (värdelös)
    Anonym (C) skrev 2025-04-09 23:29:42 följande:

Vad är det lärarna säger att du gör fel? Jag är nämligen tvärt om, alltid haft dåliga betyg i naturvetenskapliga ämnen men samhällskunskap, svenska, geografi, religion och historia har jag alltid haft höga betyg i. Kan det vara så att du är för fäst vid fakta och har svårt att resonera själv och allt det här flummiga? Det är ofta viktigt att kunna skriva om vad du själv tycker och tror istället för vad faktan säger

Det är käll-hänvisningarna som jag gör fel i. Som sagt, inte haft problem med det i 2 andra ämnen, samhälle (samma lärare) och i Svenska 1. Men i religionen tar det stopp. Kom ihop mig med en arbetskollega till hen, nu verkar hen gå korståg.

Har bearbetat texten redan en gång och sickade in den, men fick tillbaka det en andra gång nu.

Sedan så vill hen ha ett förtydligande om vilket som är mina egna påståenden och vilka som är från källan.

Vet inte hur jag får till en sådan där liten fotnot i själva texten.

Markerar jag vart jag vill ha fotnoten och sedan trycker i det, så hamnar den automatiskt längst ner av all text ??
  • Tow2Mater
    Anonym (värdelös) skrev 2025-04-09 23:37:48 följande:
    Markerar jag vart jag vill ha fotnoten och sedan trycker i det, så hamnar den automatiskt längst ner av all text ??
    Ja. Har du inte ens provat?
  • Tow2Mater
    Anonym (värdelös) skrev 2025-04-09 23:17:37 följande:

Finns det någon snäll själ som kan visa mig hur jag uppger en källa till en Youtube video löpande i texten korrekt? Allt jag kan läsa på om eller finna som förklarar detta är utifrån en vanlig text med författare. Inte hur man gör när man hänvisar till en video alltså??

libguides.ub.uu.se/harvard/youtube
  • Anonym (värdelös)
    Tow2Mater skrev 2025-04-10 00:07:54 följande:
    Ja. Har du inte ens provat?
    Jag provade det. Men då källan var hela stycket och fotnoten hamnade längst ner på samma sida mitt i resterande text i en mening dessutom som gick över till nästa sida så gav jag upp det.

Ser att jag kunde förbättra källhänvisningen i alla fall.
    Men man undrar ju om det är religion eller svenska jag har.

Räknas texter på komvuxnivå för gymnasiet som "akademiska texter"? 

Fortfarande osäker på hur jag uppger en källa till Youtube video. Ska kolla din länk nu. 
  • Anonym (värdelös)
    Anonym (värdelös) skrev 2025-04-10 00:18:30 följande:
    Jag provade det. Men då källan var hela stycket och fotnoten hamnade längst ner på samma sida mitt i resterande text i en mening dessutom som gick över till nästa sida så gav jag upp det.
    Men då källan var för hela stycket högst upp*
  • Anonym (Syndaren)

Men var inte så hård mot dig själv. Kan du inte fråga läraren vad det är du vill att du ska svara på så att det blir rätt från början?

Det handlar nog om ditt intresse och driv? lärarna är till för att hjälpa. Boka en tid med läraren och gå igenom arbetet.

Ta det lugnt och gör så gott du kan. 

Jag har ett barn med ADHD och låter precis som dig. Men var lite snällare mot dig själv.

• Anonym (Pluggis 40+)

Det här är inte omöjligt att lösa!
    Om du vill skilja på vad källan säger och vad du själv tycker kan du skriva det rakt ut i din text: "Enligt Steinsland finns det två typer av religioner...","...personligen anser jag att det är ett förenklat sätt att betrakta..."

Om du skriver i Word har du en rad med menyer längst upp. Klicka på Referenser så får du fram en rad med användbara knappar. När du vill ha en fotnot, sätter du helt enkelt markören där du vill ha den lilla hänvisningssiffran och klickar på Infoga fotnot, så får du automatiskt en rad längst ner på sidan där du kan skriva in din källa. 

Men du skriver om referenser i löpande text också, då ska det inte vara fotnoter utan källhänvisningar inom parentes: "De första människorna som nämns i Völvans spådom hette Ask och Embla (Steinsland 2005:33)."

• Anonym (C)
    Anonym (värdelös) skrev 2025-04-09 23:37:48 följande:
    Det är käll-hänvisningarna som jag gör fel i. Som sagt, inte haft problem med det i 2 andra ämnen, samhälle (samma lärare) och i Svenska 1. Men i religionen tar det stopp. Kom ihop mig med en arbetskollega till hen, nu verkar hen gå korståg.

Har bearbetat texten redan en gång och sickade in den, men fick tillbaka det en andra gång nu.

Sedan så vill hen ha ett förtydligande om vilket som är mina egna påståenden och vilka som är från källan.

Vet inte hur jag får till en sådan där liten fotnot i själva texten.

Var noga med att skriva enligt ?efternamn?, ?efternamn? säger, i bibeln står det osv innan du nämner något från din källa, det ska stå varje gång du tar något därifrån. Och när du ska påstå något måste du skriva t.ex. enligt mig, jag tycker, jag tror, jag uppfattade det som osv. Så istället för att skriva, Jesus är Guds son och det stämmer skriver du, enligt bibeln är Jesus Guds son och det stämmer enligt mig eftersom?

Fotnoter kommer jag tyvärr inte ihåg hur man gör

Lycka till och säg till om du behöver mer hjälp
Svar på tråden Klarar inte mina sista ämnen i gymnasiet