Inlägg från: Anonym (Ines) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ines)

Äldre människor som vägrar hjälp

Jag har en äldre släkting som är 95 år gammal som ska klara sig själv. I familjen försöker vi ställa upp och hjälpa hen så mycket vi bara kan. Vi försöker göra massa anpassningar i den personens hem. Detta är något hen vägrar. I praktiken betyder detta att hen konstant ska klättra upp på höga höjder, på en stol och vet inte hur många gånger hen ramlat och vi fått komma dit och ringa ambulans. Vi säger att hen inte får klättra på stolar och liknande, att hen behöver ett larm så vi vet om hen ramlat. Hen vägrar att ha på sig larmet? 

Detta är enormt påfrestande för familjen. Tidigare generationer på hens sida har blivit 105 i snitt. Hen vägrar hemtjänst och äldreboende. Hen gör precis som hen vill och tar inte hänsyn till någon annan. 

Vad kan vi göra? 

• Svar på tråden Äldre människor som vägrar hjälp
  • Anonym (Ines)
    elmadumle skrev 2025-04-08 14:16:32 följande:

Ni kan inte göra någonting eftersom man har självbestämmande rätt i Sverige. Bara att acceptera läget. 

Det betyder att vi ska låta hen ligga och plågas till döds sedan Då? För hade vi inte kommit vid så många tillfällen som hen har ramlat och slagit i huvudet så hade människan inte levt och dött en plågsam död. 
  • Anonym (Ines)
    Anonym (?) skrev 2025-04-08 14:28:02 följande:
    Besöker ni er säkting varje dag? 
    Nej men vi hörs flera ggr varje dag. Vadåra? 
  • Anonym (Ines)
    EpicF skrev 2025-04-08 20:29:24 följande:
    Nej, det innebär det inte.Det innebär dock att ni inte kan tvinga personen till att ta emot hjälp eller anpassningar.

Hittar ni personen i golvet eftersom denne har ramlat ska ni självklart hjälpa genom att ex ringa ambulans, ta med till vc etc. Men att han/hon ramlar och inte vill förstå att denne inte borte klättra på stolar etc är inget ni kan göra något med. 

Ringer personer er vid fall? Eller har ni bara haft tur att komma just efter ett fall?
    Personen vägrar ju ha på sig larm och telefon så att vi måste åka dit om personen inte svarar på flera timmar? det blir väldigt jobbigt för oss. Men människan ska göra precis som den själv vill? om hen skadat sig riktigt rejält så kan den ju ligga mellan 21 på kvällen till 10 på morgonen och plågats till döds? nu har vi mer haft tur att ha kommit i tid. 
  • Anonym (Ines)
    Anonym (?) skrev 2025-04-08 20:47:03 följande:
    Men vad tänker ni göra? Installer övervakningskamera, hälsa på/ringa var tredje timme, turas om att bo där?

Om inte släktingen vill ha larm eller hemtänst, vad är ert alternativ. 
    Ja hen går ju inte med på någonting? vi kan inte åka dit varenda dag. Och bo där är inget hen önskar. Alternativet är att hen ramlar och plågas till döds. Det är inget vi uppskattar. Men vi har ju inga befogenheter att kräva att hen ska ha personal eller liknande. 
  • Anonym (Ines)
    Anonym (?) skrev 2025-04-08 21:22:44 följande:
    Precis. Så vad tänker ni göra? 
    Ja ingenting, för vi får inte det. 
  • Anonym (Ines)
    EpicF skrev 2025-04-08 21:40:12 följande:
    Om han/hon inte vill ha på sig larmet eller inte ringer er efter hjälp så är det för att denne inte vill ha hjälp av er. Väljer ni att åka dit för att personeninte svarar så är der frivilligg. Men det inget ni MÅSTE göra. 

Ja, eftersom denne inte vill ha hjälp så kan de bli dennes död. Tyvärr bara att acceptera. 

Och ja, en människa som har samtycke får faktiskt göra precis som den vill. 
    Personen ringer ju inte efter hjälp för att den inte kan ringa?. Den vill ju ha hjälp när den ramlat. Men om man ramlat från en pall/stol och inte har med dig larmet på kroppen, du har ingen mobil med dig, du har slagit i huvudet och kan inte röra dig, hur ska du då kunna ringa? 
  • Anonym (Ines)
    Anonym skrev 2025-04-08 21:59:37 följande:

Sluta kalla det för att vägra.
    Personen bestämmer över sig själv, liksom vilka risker hen är villig att ta. 
    Varför skulle hen ha hemtjänst när hen har släktingar som ringer och åker dit varje dag? Då har man ju inte behov av hemtjänst. 
    Jag har en mamma som är 90 år. Jag ringer inte alls så ofta, skulle aldrig falla mig in att åka dit för att hon inte svarar i telefonen. 
    Om någon vill ha larm och hemtjänst så kan personen skaffa. 
    Har du funderat på varför du är så orolig? Ringa varje dag och om någon inte svarar åker du dit för att du ängslas över att personen ligger och dör en plågsam död? Har aldrig hört talas om det. Varför sådan oro och kontrollbehov? 
    Om du lider av detta, tycker jag att du får söka samtalshjälp. Att du inrättar ditt liv för att ringa och åka och kolla en person så ofta som du gör låter inte sunt.

Vi åker absolut inte dit varje dag?. Långt ifrån. Vi har inte tid med henom, men hen är bångstyrig som fan och är förvirrad. 
  • Anonym (Ines)
    Anonym (Biståndshandläggare) skrev 2025-04-09 06:00:29 följande:

Ni kommer inte få släktingen att ta emot stöd genom att tjata om börja prata boende, utan vanligtvis är det något som landar först när personen själv ser ett behov.

Jag förstår att det är tufft, men det är lönlöst att tänka boende om någon som klarar en vanlig dag. Det tycker jag folk kan sluta föreslå för sina äldre släktingar, utifrån att det blir trist att först bli övertalad och sen få avslag...  

Nu tjatar vi inte om boende eller något utan att inte ha saker högst upp i skåpen då detta gång på gång lett till att personen ramlat och slagit sig riktigt illa. Att vägra att ha ett larm som kopplas till oss anhöriga gör ju att människan ligger där skadad i flera timmar. 

Det är väl inte kul för någon 

• Anonym (Ines)
    Anonym (Känner med släktingen) skrev 2025-04-09 09:50:25 följande:
    Enig med dig, när det gäller äldre förvirrade personer kommer saken I ett annat läge. Att personens mentala status försämrats märker ju släktingar och vänner allra först, det vill säga om det nu finns ett nätverk.
    TS gör mer för sin äldre släkting än vad som är brukligt, nästan på ett självuppoffrande vis. Det tycker jag inte hon ska behöva göra, vi har ju faktiskt kommunal omsorg.                                                                                                                                                                                                 Att få damen att förstå att klättra på möbler, högt på höjden, borde hon kunna avstå från utan att det känns integritetskränkande. Har hon någon bra och stabil stege? Det finns riktigt bra stegar, man kan även som "normsl" människa ha glädje av dem. Att klättra på stolar med klena ryggstöd rekommenderas inte någon, varken ung eller gammal.                                                                                                                                                                När jag blev sjuk ville de ge mig en inomhusrollator, ta bort trösklar och rulla ihop mina fina mattor. Aldrig I livet, sa jag, här bestämmer jag. Jag dör hellre än lever med sjukhusutrustning. Inomhus har jag ett gå-stöd, räcker fullständigt, mitt hem är min borg och här kommer ingenting förfulande in. Ett helt liv har jag samlat konstföremål, vackra, och stundom dyra. Jag har fotograferat dem ifall det skulle bli nödvändigt ned Hemtjänst.

Hen har detta, men hen ska inte ha dem framme? så då används stolar och pallar iaf 

• Anonym (Ines)
    EpicF skrev 2025-04-09 13:01:28 följande:
    Vad är det för alarm, som skulle vara kopplat till er du pratar om?
    Vad spelar det för roll. Man trycker på en knapp och då kopplas vi upp och kan prata med personen. Inget märkvärdigt
  • Anonym (Ines)
    EpicF skrev 2025-04-09 23:29:43 följande:
    Trygghetsalarm ja. Som är kopplade till kommunen/hemtjänsten/någon typ av alarm/svartjänst. Men inte som är kopplade till de anhöriga. Vad jag vet finns inte sådant i Sverige. 
    Vi har det iaf, men hen vägrar ju att ha på sig larmet på armen? 
  • Anonym (Ines)
    EpicF skrev 2025-04-10 00:24:31 följande:
    Så ni bor inte i Sverige då. Då kan process runt framtida bistånd se annorlunda ut. 
    Vi bor i Sverige? 
Svar på tråden Äldre människor som vägrar hjälp