• Anonym (Anonymsignatur)

Hemma från jobbet vid förkylning?

Brukar ni stanna hemma från jobbet om ni är förkylda? Självklart gjorde väl vi alla det under covid då vi alla var tvugna vid minsta symtom. Innan covid gick jag alltid till jobbet i princip även om jag var förkyld. Jag sjukanmälde mig nästan aldrig och jag har i princip aldrig feber, influensa. Förkyld däremot, blir jag minst 2 gånger/år.
    Efter covid har jag känt att varför ska jag gå till jobbet när jag är så pass hängig som man kan vara i några dagar i början av en förkylning? Tidigare har jag hostat, snörvlat, nyst (min röst påverkas alltid också och jag brukar låta täppt och hes). Jag ville inte hamna efter och behöva stressa i mitt jobb. Det är synd att man ska ha en sån tjänst som påverkar arbetsbördan när man blir sjuk. Jag har insett att jag också har rätt att vara sjuk och att jag inte ska behöva gå till jobbet när jag egentligen bara vill och behöver ligga hemma och vila. Jag har även enskilda samtal i mitt jobb och det är inte kul att ha det när man hostar, nyser och låter hes.

Har kollegor som i princip aldrig sjukanmält sig. Undrar om det betyder att de aldrig ens blir förkylda eller om de går till jobbet oavsett. 

• Svar på tråden Hemma från jobbet vid förkylning?
  • Anonym (Ja)

Ja jag går till jobbet vid förkylning och säger att det är pga olika allergier jag har? allergier jag inte har då, men så att ingen ska klaga.

• Jemp

Jobbar hemifrån vid sådana tillfällen. Är jag alldeles För sjuk sjukanmäler jag, men det händer väl nån dag per år ungefär. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (Ja) skrev 2025-04-08 16:17:46 följande:

Ja jag går till jobbet vid förkylning och säger att det är pga olika allergier jag har? allergier jag inte har då, men så att ingen ska klaga.

När jag är hes skyller jag på att jag varit på krogen och pratat högt väldigt länge för att överrösta musiken? jag är absolut inte sjuk? att jag inte varit på krogen och gjort detta på 10 år är ju en annan femma. jag har alla tänkbara förklaringar till mitt tillstånd. Men jag är inte sjuk. 

Ok då förstår jag det som att ni går till jobbet för att ni inte vill förlora pengar? Jag har inte möjligheten att jobba hemma så jag kan inte jobba hemifrån när jag är förkyld. Om jag nu behöver sjukanmäla mig vill säga. Nu har jag varit så pass hängig och hostig och så att jag inte har känt att jag har orkat jobba. många gånger har jag jobbat trots förkylning. innan covid gick jag nästan dåligt samvete som att jag fuskade när jag var hemma vid förkylning. Nu sjukanmälde sig till och med chefen pga förkylning. Mer än 2 max 3 dagar skulle jag väl inte vara hemma som förkyld. 

Jag sov över 10 timmar i natt. Det säger väl ändå att jag behövde stanna hemma tänker jag? Jag höll igång i helgen trots att jag började känna sjukdomssymtom, det visade väl sig sen när förkylningen bröt ut helt igår. 

• Anonym (s)

Jag är hemma när jag är sjuk, såklart. Just nu jobbar jag med personer som jag inte bör smitta men även annars.

Anonym (Ja) skrev 2025-04-08 16:24:24 följande:
    När jag är hes skyller jag på att jag varit på krogen och pratat högt väldigt länge för att överrösta musiken? jag är absolut inte sjuk? att jag inte varit på krogen och gjort detta på 10 år är ju en annan femma. jag har alla tänkbara förklaringar till mitt tillstånd. Men jag är inte sjuk. 
    Så om du är hes flera dagar i rad, då har du varit på krogen till sent flera kvällar i rad? 
  • Anonym (d)

JAg jobbar definitivt med en vanlig förkylning. Jobbade med förmodad influensa också förra månaden.
    Att ta en karensdag ska det mer till.

• Mrs Green

Jag jobbar hemifrån om jag bara är vanligt förkyld. Har jag hög feber sjukanmäler jag mig. 

• Anonym (H)

Självklart stannar jag hemma när jag är sjuk. Så förbannat ohyfsat att gå till jobbet och smitta andra. 

Svar på tråden Hemma från jobbet vid förkylning?