Inlägg från: Anonym (Ana) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ana)

Skönt att vara osynlig i medelåldern

Jag har aldrig längtat efter att bli osynlig. Kan bero på att jag blev uppfostrad av min mamma att hela ens värde sitter i skönheten. 

Jag närmar mig klimakteriet och har märkt att allt färre män kollar in en. Det blir extra märkbart när man blivit väldigt uppvaktad innan.

Jag saknar inte den sexuella uppmärksamheten, för den får mig mest att känna olust och äckel. Men definitivt ett vackert leende och glimten i ögat från en man. Den typen av uppvaktning kommer jag aldrig ledsna på. 😢

• Anonym (Ana)
    Anonym (Frida) skrev 2025-04-09 09:28:39 följande:

Jag är visserligen "bara" 34 men jag tyckte det var sååå skönt att fylla 25 och veta att jag inte längre var intressant i gamla snuskgubbars ögon, de som bara ville ha små flicksnärtor under 25 😁 jag skulle aldrig i livet vilja vara en liten tjej igen, jag ser snarare fram emot att bli en fin gammal dam istället.

Du är fortfarande ett lammkött för många män. Jag började inte märka av någon skillnad förrän efter ca 45 år. Jag var nog som mest uppvaktad vid 35 år. 

Om männen slutar kolla på en vid 25 så är det verkligen riktiga äckelgubbar. Det låter inte alls normalt. 

• Anonym (Ana)

Ni är bara trettio åringar, och det är nog inte målgruppen för de som anses sakna glöd. Det som troligen syftas på är vad många män kallar bittra klimakteriekärringar, när de fertila hormonerna dalat ( vilket de inte gör vid 30).

Jag var själv som mest uppvaktad när jag var 30- 35 år, och faktiskt objektivt vackrare då enligt män. Jag hade även mycket glöd och energi då. Men hade ett väldigt barnsligt utseende i 20-års åldern, och det var faktiskt inte så många som intresserade sig för mig då om de inte var äckligt gubbsjuka Kaj som inte kunde låta bli att stirra på mina bröst ( som var större i proportion mot min lilla taniga kropp). 

Jag tror att det som avses är medelålderskrisen. För många blir mer griniga och bittra när östrogenet försvinner. Dels pga förlorad fertilitet, mindre sexlust och att hormonbrist ofta leder till att allt känns grått och trist, en depression. Utöver det oftast medförande viktuppgång. Detta gäller förstås inte alla, och inte bara kvinnor ( men kvinnor drabbas oftast värre). Därav anses personligheten vara bitter och utan glöd. Det är därför många kallas griniga gamla gubbar och klimakteriekossor. 

Jag tror att det är vad som avsågs vara målgruppen som man inte längre tittar på pga bristen av glöd och bitterhet. Inte unga f.f fertila 30-åringar. 

• Anonym (Ana)
    Anonym (Emilia) skrev 2025-04-12 08:13:45 följande:

Är 42 och får sällan mäns blickar nu, jämfört med innan. Tycker också det är skönt. fokus är min familj nu, har inte det behovet att uppskattas på det sättet av okända män såg som bäst ut mellan kanske 20-35. 

Nej, så tänkte jag med till min bästa väns man lämna henne för en ung vacker kvinna. Hon blev lämnad vid 55 årsålder och då blev det snudd på omöjligt att dejta eftersom hon inte längre var intressant.

Hon är som sagt inte så glad över att vara osynlig. Sen finns det vissa som har turen att hålla sig någorlunda attraktiva upp till 60 år.
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Jo) skrev 2025-04-14 20:36:54 följande:
    Det borde det göra.

Njae. Män slutar inte vara fertila och tappar därför inte attraktionskraft . De har till och med möjlighet bland yngre kvinnor, såvida de inte gubbar på sig för mycket. Blir tjocka, tunnhåriga och slutar bry sig om kropp och utseende. Särskilt om de blir griniga gamla gubbar. 

Annars är det så orättvist. Men nu verkar allt fler kvinnor ändå skaffa yngre män, så det kanske börjar jämna ut sig mer. 

• Anonym (Ana)
    Anonym (ngn) skrev 2025-04-15 01:39:52 följande:
    Fast det är nog ganska få unga kvinnor som vill skaffa barn med gubbar, oavsett hur trevliga och snygga de må ha bevarat sig själva.

Det är ingen särskilt attraktiv tanke med äldre män som hunnit få en försämrad kvalitet på sin säd eller en gubbe till pappa som lämnar barnen faderlösa i förtid. 

Jag håller med, men onekligen så lyckas vissa män dra till sig yngre kvinnor. Inte nödvändigtvis 25 åringar, men det finns nog en del som kan lyckas få någon mellan 28-35 år. Då kvinnorna fortfarande är fertila. 

Sen är det inte så många som tycker att män är gubbar vid 50 års ålder. Medan en kvinna kan hamna i klimakteriet då, och oftast då tappa sin attraktionskraft. Sen finns självfallet män som nästan ser ut som gubbar redan vid 40 års ålder. 

En annan vanlig sak är tyvärr att män ofta hamnar i en medelålderskris runt 50 år och lämnar sin kvinna för en yngre förmåga. Jag har träffat män som innan trott att de aldrig skulle göra det, och tyckt att det är patetiskt med gubbsjuka. Likväl har det hänt de med. 

Om de inte är attraktiva nog så flörtar dom bara bakom ryggen, eller t.o.m inför sin kvinna med yngre. Inte alla som tur är, men många män hamnar där runt 50-60.

Svar på tråden Skönt att vara osynlig i medelåldern