Inlägg från: Anonym (Konstigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Konstigt)

Skönt att vara osynlig i medelåldern

Lite kluvna känslor för mig. Omställningen skedde så plötsligt när jag var 52 år. Innan dess fick jag ett mycket trevligare bemötande från alla män jag träffar i jobbet (fastighetsbranschen). Nu måste jag kämpa mer och visa att jag är kompetent på en annan nivå för att de ska bli lika intresserade av affär med företaget jag företräder. Det märks verkligen en tydlig skillnad! 

Galet att det är så faktiskt . 

• Anonym (Konstigt)
    Anonym (Medelålders) skrev 2025-04-09 11:59:58 följande:

Som man skulle jag säga att det har väldigt lite med ert utseende att göra och mer er personlighet.
    Tyvärr verkar många kvinnor (och säkert män) tappa glöden när de passerar 45 eller något i den stilen.
    Jag är själv drygt 50 och känner flera kvinnor som helt tappat glöden.
    De är tråkiga både på in- och utsidan och det lyser genom i hela deras person.
    Ofta ackompanjeras detta av en tydlig bitterhet.

Men, om det är osynlighet man vill uppnå så är ju det rätt väg att gå.

Detta gäller säkert för män också, men det märker jag ju inte av själv.

Nej tror inte på detta faktiskt för om jag ser på mig själv i jobbsammanhang där jag märker tydligast skillnad så är det ingen skillnad på min glöd...däremot så sägs det ju att män undermedvetet märker om en kvinna är fertil eller inte och det kanske är det som ni män uppfattar som tappad glöd? När jag tänker efter? 
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Sally) skrev 2025-04-11 18:50:02 följande:

Jag har aldrig varit särskilt snygg, så jag saknar inte den delen. Och jag har för det mesta levt mitt liv som jag vill.

Men osynligheten som medelålders kvinna betyder också sådana saker som att folk tror att de kan hoppa över dig i kön, du får dåliga avtal hos banken och blir i allmänhet uppfattad som mindre viktig. Försök köpa en bil hos en bilhandlare som ensam kvinna, eller bara få ett bra bord på en restaurang. Eller diskutera med en hantverkare.

Därför tror jag kvinnor börjar ta för sig och kräva den uppmärksamhet många inte längre får gratis. Och det misstolkas som bitterhet. 

Jag har själv märkt att det krävs lite mer att bli tagen på allvar nuförtiden. Man får prata mer, skoja mer och fråga mer för att ustråla pondus och självsäkerhet och ... tja ... viktighet.

Ja verkligen sant! Det jobbigaste för mig är just att folk inte längre märker att man är med i den oordnade kön som ska kliva på pendeltåget. Man får hålla sig framme och faktiskt trängas lite för att inte bli bortträngd. 
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (P) skrev 2025-04-12 12:51:31 följande:

Är 40 år, kvinna. Räknas det som medelåldern? Jag är och känner mig fortfarande snygg.

Osynligheten kommer inte förrän du är 50+! 
Svar på tråden Skönt att vara osynlig i medelåldern