Inlägg från: Anonym (Medelålders) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Medelålders)

Skönt att vara osynlig i medelåldern

Som man skulle jag säga att det har väldigt lite med ert utseende att göra och mer er personlighet.
    Tyvärr verkar många kvinnor (och säkert män) tappa glöden när de passerar 45 eller något i den stilen.
    Jag är själv drygt 50 och känner flera kvinnor som helt tappat glöden.
    De är tråkiga både på in- och utsidan och det lyser genom i hela deras person.
    Ofta ackompanjeras detta av en tydlig bitterhet.

Men, om det är osynlighet man vill uppnå så är ju det rätt väg att gå.

Detta gäller säkert för män också, men det märker jag ju inte av själv.

• Anonym (Medelålders)
    Anonym (Ana) skrev 2025-04-10 10:02:55 följande:

Ni är bara trettio åringar, och det är nog inte målgruppen för de som anses sakna glöd. Det som troligen syftas på är vad många män kallar bittra klimakteriekärringar, när de fertila hormonerna dalat ( vilket de inte gör vid 30).

Jag var själv som mest uppvaktad när jag var 30- 35 år, och faktiskt objektivt vackrare då enligt män. Jag hade även mycket glöd och energi då. Men hade ett väldigt barnsligt utseende i 20-års åldern, och det var faktiskt inte så många som intresserade sig för mig då om de inte var äckligt gubbsjuka Kaj som inte kunde låta bli att stirra på mina bröst ( som var större i proportion mot min lilla taniga kropp). 

Jag tror att det som avses är medelålderskrisen. För många blir mer griniga och bittra när östrogenet försvinner. Dels pga förlorad fertilitet, mindre sexlust och att hormonbrist ofta leder till att allt känns grått och trist, en depression. Utöver det oftast medförande viktuppgång. Detta gäller förstås inte alla, och inte bara kvinnor ( men kvinnor drabbas oftast värre). Därav anses personligheten vara bitter och utan glöd. Det är därför många kallas griniga gamla gubbar och klimakteriekossor. 

Jag tror att det är vad som avsågs vara målgruppen som man inte längre tittar på pga bristen av glöd och bitterhet. Inte unga f.f fertila 30-åringar. 

Det var exakt så jag tänkte och menade.
    Och självklart gäller ju inte alla. Men de som hamnat där märks och då lägger vi män inte någon energi på dessa kvinnor.

(detsamma gäller säkert män också)
Svar på tråden Skönt att vara osynlig i medelåldern