Anonym (P) skrev 2025-04-12 12:51:31 följande:
Är 40 år, kvinna. Räknas det som medelåldern? Jag är och känner mig fortfarande snygg.
Det är klart att man ska gilla sig själv men poängen är att man inte behöver mäns bekräftelse för att göra det.
Ett klassiskt exempel på en kommentar som jag har hört otaliga gånger.
- Usch, jag har gått upp i vikt på sista tiden.
- Nej då och dessutom finns det män som gillar mulliga tjejer.
Många tjejer uppfostras fortfarande att värdera sig själva utifrån den manliga blicken som i exemplet.
Precis som flera har beskrivit i tråden så slipper man ofta mäns blickar och kommentarer när man blir äldre. Vissa tycker att det är jobbigt, eftersom de är beroende av sådan bekräftelse, medan andra tycker att det är skönt att få vara ifred.
Jag tycker inte att jag är ful och det finns män som flörtar med mig när jag går ut och visst är det trevligt, om det görs på ett respektfullt sätt, men det är inte den konstanta uppmärksamheten, raggandet, kommenterandet som förr.
Precis som Anna beskrev så träffande ovan så slipper man hantera mäns reaktioner på att bli avvisade.
Det fanns en tid när jag hade ångest över att gå till stranden på grund av alla blickar och raggandet . Det är ju främst yngre män som håller på så och nu är jag inte intressant för dem längre så jag får vara ifred. Nu kan jag njuta av sanden under bara fötter och av att vara i vattnet i min egen lilla värld.
Jag är ganska introvert som person och misstänker att jag har autistiska drag så det var extremt stressande att vara ung tjej för mig i det avseendet. Idag känner jag mig fri.