• Anonym (Hopplös pappa)

Nattsvart – svårt att se en väg

Har haft en relation med min sambo i snart 16 år. Det har varit en känslomässig berg och dalbana alla år där jag fått ta många smällar psykiskt. Hoten om separation har varit återkommande. Med åren har jag satt tydligare gränser och det har hjälpt en del. Men då har hon till viss del vänt saker inåt istället. Jag har förstått hur hon fungerar och känner mig säker på att hon förutom depression och självmordstankar även är bipolär och har en allvarlig ätstörning. Det finns inte mycket till marginaler kvar när det gäller hennes vikt.
    Det tråkiga är att hon inte vill ta hjälp. Nu när hon  ber mig dra åt helvete så säger dagens terapeuter att det är hennes ätstörning som talar. När hon sa sånna saker för tio år sen så var det förmodligen hennes bipolära sjukdom som talade som hon inte vill utredas för. Jag känner medlidande och skulle göra vad som helst för att hon skulle må bra. Men hon vill inte ha min hjälp. Behöver hon nånsin ta ansvar för sina handlingar? Vad gör det med mig att hon inte tar emot hjälp och behandlar mig som hon gör. Vi har två barn 11, 14 år.
    Ni som säger att jag ska lämna henne, ska man lämna en person som är på väg att svälta sig själv till döds och göra så att våra barn riskerar förlorar sin mamma? Personer med bipolär sjukdom kan också få för sig ta livet av sig när de lämnas. Så det är inte enkelt att se en bra väg framåt när det finns så djup problematik och sån liten vilja till att ta hjälp. ?Det är  bara enkelt för den som sitter bakom en skärm och tycker. Kommer jag nånsin att få ett normalt liv. Allt jag vill ha är lugn och ro. Är det någon slags ouppnåelig dröm. Och hur många berg måste man bestiga för att nå till någon sorts själslig Eden där någon sorts harmoni råder?

• Svar på tråden Nattsvart – svårt att se en väg
  • Anonym (Alva)

Visst kan det tyckas taskigt och kallt att lämna. Men är det rätt mot barnen att leva tillsammans med en sådan sjuk mamma?

• Anonym (Gelli)

Tänker på föreningen Frisk och fri, som har gett ut en bok som vänder sig till närstående till personer med ätstörning. Ta hjälp i den föreningen. 

Om hon är bipolär blir det svårt om hon inte vill ta medicin. Om hon är i ett maniskt/hypomant eller djupt depressivt skov, är det ofta svårt att nå fram. Det är bara under lugnare perioder som man kan resonera om hur det vore bra att göra när hon har ett skov. 

Ta upp, under en lugnare period, att du inte orkar leva med en bipolär person som inte går i behandling under skoven, eller har fortlöpande behandling om skoven kommer tätt. 

För du har rätt till ett liv som fungerar. Det blir inte så med obehandlade bipolära partners. I en period då hon är friskare får hon då ta ställning till det du säger. Det blir hennes val som vuxen person. 

När barn är över 12 år brukar de få påverka vem de vill bo med efter en skilsmässa.

Problemet är väl att hon nu svälter sig hårt, så att hoon kan ha lite grumlat omdöme just nu.

• KimLinnefeldt

Du är rädd att lämna för att hon ska ta livet av sig. Så du stannar i ett förhållande som inte gör dig lycklig. Du tar ansvar för henne och för barnen, vilket är fina sidor hos dig.

Å andra sidan vill du ha lugn och lycka i livet. Du har i grunden en rätt att vara lycklig.

Väldigt svåra avväganden, som jag tror att du behöver hjälp med. Föreslår att du tar kontakt med vårdcentral som kan slussa dig vidare. Sök också på nätet efter stödgrupper.

• Anonym (Gelli)

Det du skrev om själsligt Eden: Jag hoppas att du kommer att hitta en väg så att du kan leva i en större lugn och harmoni i din vardag! Men lite skav finns det nästan alltid i livet!

Men som du har det nu verkar mycket jobbigt!

Svar på tråden Nattsvart – svårt att se en väg