Anonym (Sonen) skrev 2025-04-11 11:14:52 följande:
Hon har sedan pappa dog vägrat mig tillträde till huset. Men polisen gav mig tillträde idag i samband med husrannsakan då det finns misstanke om att hon utöver att ha stulit pengar från pappa kan ha sålt/flyttat på hans saker. Hon har bara rätt till halva huset i och med att hon äger halva, men allt lösöre osv som pappa köpt är hans och ärvs enbart av mig.
Men givetvis saknas det massor med saker. Bland annat saknas alla smycken som fanns kvar efter min mamma. Hon hävdar att min pappa flyttat alla mammas saker när hon flyttade in, men hon visste inte vart. Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att pappa gjort sig av med mammas smycken, däribland hennes förlovningsring som pappa ärvt efter sin egen mamma. Han och jag pratade till och med om det förra året då pappa sa att han vill ge den till min dotter när hon konfirmerar sig.
Det saknas även andra saker och hon har satt upp post-it-lappar på allt hon påstår är hennes. Men flera av sakerna har funnits i huset sedan jag var liten. Bland annat en buffé som hör till ett matsalsset som står i gårdshuset. Även en tavla som kommer från mina farföräldrar och massor dekoration. Hon hävdade rakt ut att dessa saker var hennes. Jag vet att det finns mängder med bilder från min uppväxt och senare så jag kan ju överbevisa henne.
Hon blev alltså delgiven om brott idag och bröt ihop fullständigt. Hävdar att pengarna var lånade pengar som hon lånat ut till pappa och som han lovat att betala tillbaka. Men utredningen lär ju växa rejält nu. Polisen jag pratade med ställde frågor kring överlåtelsen av halva huset och vad jag visste om det. Jag kommer att kallas till förhör i ärendet.
OK, vilken röra. Ja, du får gärna uppdatera hur det går. Bra att ni polisanmälde.
Hennes halva av huset blir kanske svårt att bestrida, men allt det du berättar här kan ju justeras om du har bevis, vilket du har.