Inlägg från: Soryu |Visa alla inlägg
  • Soryu

Är detta rasism?

Anonym (qwerty) skrev 2025-04-09 23:04:55 följande:

Sverige har läkarbrist och är ett av de lättaste länderna att få legitimation verifierad genom SFI X och enstaka kurser. Har man läkarkompetens + språket så kan man alltså jobba som läkare här.
    Om man säger sig vara läkare men inte jobbar som läkare så har man antingen inte språkkunskaperna, utbildningen, eller saknar bägge.

Vet inte vad du bygger detta på. Om man är legitimerad läkare från ett EU-land kan man få legitimation i Sverige med, och detta fungerar på samma sätt i alla EU-länder. Är du legitimerad från ett land utanför EU måste man visa upp både språkkunskaper samt göra ett väldigt omdiskuterat kunskapstest som endast en liten andel klarar. Har för mig att 7% eller någonting sådant klarade det provet senast det gavs i november. Var får du din information från? Jag är läkare för övrigt (utbildad i Sverige).
  • Soryu
    Anonym (Elin) skrev 2025-04-10 12:54:05 följande:

Men läser om väldigt många som beskriver detta som rasism. Alltså kurslitteratur för universitet och liknande. Att invandrares utbildning inte värderas lika högt och så blir dom erbjudna andra typer av jobb med låg status och liknande. 

Har själv träffat läkare inom akutsjukvården som haft mycket bristfällig svenska. Kom in på sjukhuset med skador från en skidolycka. Läkaren visste inte vad skidåkning va för någonting, det kan ju bli ett litet bekymmer den saken också. Jag hade ju brutit kroppen på flera ställen och hade mycket ont. Men när man inte förstår vad skidor är så blir det ju svårt att uppfatta vad som faktiskt har hänt. Lite skillnad om jag ramlat när jag lugnt och stilla suttit och lagt pussel vid köksbordet och typ rasat från en skidlift som ett exempel. 

Det är ett problem att språkkraven för att få vara verksam som läkare i Sverige inte alltid är tillräckligt höga. Det har många gånger hänt att jag träffat kollegor som det är svårt att prata med, och kanske särskilt allvarligt blir det i min bransch (psykiatri). Men kompetenskrav finns, och de är ganska strikta. Om man är utbildad utanför EU måste man göra ett väldigt svårt prov, och på gruppnivå är våra kollegor som inte kommer från EU-länder högst kompetenta och duktiga även om de inte känner till allt om Sverige och skidåkning.
Svar på tråden Är detta rasism?