Är detta rasism?
Jag minns ett fall för typ 25-30 år sedan där en man från ett land i Afrika sade att han var läkare i sitt hemland men bara fick köra taxi nu, och det blev ett jävla rabalder bland ett gäng politiker om att "så ska det minsann inte vara, han är läkare då ska han vara läkare och inte köra taxi" När man kollade lite närmare så var han ju inte LÄKARE så som vi bedömer dem, utan han var "medicinman" och höll på med blodgjutning och omskärelse....
Vad jag vill säga med detta så handlar det om att faktiskt källgranska lite, människor utan kompetens ska inte arbeta som läkare bara för att de säger att de kan/vill det, de ska ha en utbildning. Sverige har läkarbrist och är ett av de lättaste länderna att få legitimation verifierad genom SFI X och enstaka kurser. Har man läkarkompetens + språket så kan man alltså jobba som läkare här.
Om man säger sig vara läkare men inte jobbar som läkare så har man antingen inte språkkunskaperna, utbildningen, eller saknar bägge.
I övrigt är det ett fritt land och du väljer vem du vill prata med, precis som du inte känner att du får utbyte av någon med bristande språkkunskaper så kanske den personen verkligen vill prata med dig för att förbättra sina språkkunskaper. Så det är ju upp till dig hur du väljer att agera.
Jag har drabbats av ett flertal "ingenjörer " som mina chefer anställt enbart pga intyg på utbildning från hemlandet, men i verkligheten fastnar man på att behöva förklara högstadiematte.
Utbildning i andra länder motsvarar inte alls det vi förväntar oss och det skiljer faktiskt även mellan västländer som tex USA som strör tilar omkring sig. Hur mycket större är då inte skillnaden till Mellanöstern eller Afrika? Är dom läkare eller ingenjörer på riktigt skulle dom ju snabbt kunna gå igenom utbildning här samtidigt som dom typ kör taxi eller jobbar som städare, men det funkar ju inte.