Anonym (barnet) skrev 2025-04-10 11:37:48 följande:
Det normala skulle ju vara att tänka ur barnets perspektiv och att båda föräldrarna är beredda att ta utökat ansvar om den andra behöver hjälp. Men i TS verkar det vara väldigt låsta positioner, så till den grad att ingen vill/kan/tänker ta hand om barnet och barnet hamnar mellan i föräldrarnas konflikt.
Och att vara så infektionskänslig att det blir livshotande känns allmänt olämpligt i kombination med föräldraskap. Det behöver det inte vara men det är en gigantisk skillnad mellan att barnet blir sjukt hos föräder 2 och att ta dit ett sjukt barn. Iaf i min värld.
Min morfar var hjärtsjuk. Fel sjukdom och det kunde bli livsfarligt. Att mormor kunde bli sjuk var en sak, att gå dit själv när man kände sig krasslig var något man undvek. Samma sak här. Varför utsätta förälder 2 i onödan med ett barn man redan VET är sjukt?
Ja, positionerna är sjukt låsta och den som har planer är (i mina ögon) sjukt egoistisk som sätter dessa framför barnets behov och att vara schysst mot förälder 2.
Jag är inget fan av mina barns andre förälder men jag skulle inte börja jiddra utan direkt erbjuda att ändra mina planer för barnets bästa.