Inlägg från: Anonym (barnet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (barnet)

Sjukt barn på bytesdag

Anonym (P) skrev 2025-04-10 09:24:56 följande:
    Sjukt barn på bytesdag

Ena föräldern är infektionskänslig och rädd för att bli sjuk, den andra (som haft barnet denna vecka) har planer för helgen och kan inte heller ha barnet, så hur gör man? Vems ansvar är det att lösa?

Som förälder får man räkna med att barnet blir sjukt och att man då tar hand om barnet även om man riskerar att själv bli sjuk. Som förälder får man också räkna med att ibland behöva ställa in planer för att barnet behöver detta.

Hoppas inte barnet känner av att ni håller på och pratar såhär om vem som ska ha barnet när ni har fullt upp med er själva. 
  • Anonym (barnet)
    Anonym (P) skrev 2025-04-10 09:44:40 följande:
    Normalt är det inte förenat med livsfara att bli smittad, det är det här, men är det den andra förälderns ansvar?
    Hur gör den föräldern om barnet blir sjuk när det är den förälderns vecka? Låter vanskligt att vara förälder om det är livshotande att få en vanlig infektion. Kanske barnet ska bo permanent hos den förälder som inte dör av att barnet får en vanlig barn-infektion?

Om ingen av föräldrarna kan eller vill ta hand om barnet så får man väl lämna bort barnet. 
  • Anonym (barnet)
    Anonym (P) skrev 2025-04-10 09:58:32 följande:
    Barnet är väldigt sällan sjukt och de gånger de hänt har barnet fått isolera sig på rummet så gott det gått.
    Det låter inte alls som en bra situation för barnet att isoleras på rummet för att en förälder kan dö av en enkel smitta.

Den föräldern kanske inte ska ha barnet alls om det är så illa? Man kan ju aldrig veta när ett barn blir sjuk, även om det händer sällan så händer det ju. 
  • Anonym (barnet)
    Anonym (P) skrev 2025-04-10 10:45:11 följande:
    Finns inte så många andra sätt att lösa det, men barnet i fråga har inga problem med det heller.
    Vad är då frågan?

Antingen så kommer barnet hem till föräldern som riskerar att bli livshotande sjuk, och får då isolera sig.

Eller så ändrar den andra föräldern sina planer och barnet stannar där tills barnet är frisk. 

Om ni inte kan komma överens så får ni väl utgå ifrån grundschemat = barnet ska byta boende som vanligt. Att ena föräldern har en sjukdom som gör hen olämplig att ha barn är ju en större fråga. Men om man tycker att det känns okej att barnet får isolera sig för förälderns skull så är det ju så barnet får ha det. 
  • Anonym (barnet)
    Anonym (P) skrev 2025-04-10 11:00:56 följande:
    Barnet är väldigt sjuk den här gången, inte bara lite förkyld och att vara i samma bostad är en risk.
    Så föräldern som riskerar att bli sjuk kan inte ta hand om barnet? Det låter inte alls som ett fungerande föräldraskap. 
  • Anonym (barnet)
    Anonym (P) skrev 2025-04-10 11:00:56 följande:
    Barnet är väldigt sjuk den här gången, inte bara lite förkyld och att vara i samma bostad är en risk.
    Du säger emot dis själv lite här. Hur är det nu?
    Anonym (P) skrev 2025-04-10 11:10:58 följande:
    Barnet kan i stort ta hand om sig själv. Föräldern fixar mat och dukar fram, går undan medan barnet äter och desinfekterar sen ytorna barnet rört vid. Risken att smittas finns ju ändå, men man gör så gott man kan. Däremot när det finns möjlighet att inte sättas i den sitsen alls är det ju såklart bäst.

Barnet är väldigt sjuk och kan inte vara i bostaden utan risk för förälderns liv. Eller det funkar bra och barnet kan vara i bostaden?

Möjlighet att inte sättas i sitsen att barnet smittar föräldern? Barnet kanske ska bo heltid ho föräldern som faktiskt han ha barnet.

Och om barnet nu kan ta hand om sig själv så gör det kanske inget att den andra föräldern har planer för helgen heller? För barnet klarar sig själv och kan stanna där utan att den föräldern är där?
  • Anonym (barnet)
    Anonym (Separerad) skrev 2025-04-10 11:28:18 följande:

Om mitt barn blir sjukt hos mig i samband med att det ska till den andre föräldern så behåller jag barnet hos mig och ställer in mina planer (i överenskommelse med den andre föräldern). Det är oavsett om den andre föräldern riskerar döden eller inte om den blir sjuk. Varför ska ett sjukt barn behöva byta hem? 

Vi har två barn och skulle detta ske så får barnen egentid med respektive förälder dessutom. Det friska barnet kan få göra något roligt med den andre föräldern.

Det normala skulle ju vara att tänka ur barnets perspektiv och att båda föräldrarna är beredda att ta utökat ansvar om den andra behöver hjälp. Men i TS verkar det vara väldigt låsta positioner, så till den grad att ingen vill/kan/tänker ta hand om barnet och barnet hamnar mellan i föräldrarnas konflikt. 

Och att vara så infektionskänslig att det blir livshotande känns allmänt olämpligt i kombination med föräldraskap. 
  • Anonym (barnet)
    Ascendere skrev 2025-04-10 11:33:58 följande:
    Står inget i TS om varken livsfara eller Addison. För övrigt en sjukdom som endast ca en på 10.000 svenskar lider av, så inte speciellt sannolikt med andra ord. 
    Jo TS skriver att den sjuka föräldern riskerar livet av att smittas av en infektion som barnet har. Dock inte att det är Addison, det var ett exempel på en sådan sjukdom där infektion kan bli livshotande.
  • Anonym (barnet)
    Anonym (Separerad) skrev 2025-04-10 11:48:25 följande:
    Det behöver det inte vara men det är en gigantisk skillnad mellan att barnet blir sjukt hos föräder 2 och att ta dit ett sjukt barn. Iaf i min värld. 

Min morfar var hjärtsjuk. Fel sjukdom och det kunde bli livsfarligt. Att mormor kunde bli sjuk var en sak, att gå dit själv när man kände sig krasslig var något man undvek. Samma sak här. Varför utsätta förälder 2 i onödan med ett barn man redan VET är sjukt? 

Ja, positionerna är sjukt låsta och den som har planer är (i mina ögon) sjukt egoistisk som sätter dessa framför barnets behov och att vara schysst mot förälder 2. 

Jag är inget fan av mina barns andre förälder men jag skulle inte börja jiddra utan direkt erbjuda att ändra mina planer för barnets bästa.
    Framför allt så är det ju skillnad för barnet. Dels att behösa åka till den andra föräldern när det är sjuk. Och dels att känna att det måste till den andra föräldern utan pardon, för den man är hos har inte tid med barnet längre. 

Men är föräldern så känslig så är den ju det oavsett om barnet blir sjuk under dennes vecka eller kommer sjuk från den andra föräldern. Livshotande är ju livshotande. Och att behöva isolera sig i sitt hem, känna oro för att smitta och allvarlig skada sin förälder, det är inte särskilt bra för ett barn. 
  • Anonym (barnet)
    EpicF skrev 2025-04-10 12:17:57 följande:
    Grund för orosanmälan för att den infektionskänslig föräldern inte vill riskera sitt liv? 
    Om föräldern inte kan ta hand om sitt barn pga detta så kan det bli aktuellt att se över vem som ska ta hand om barnet. 
  • Anonym (barnet)
    EpicF skrev 2025-04-10 12:20:31 följande:
    Eller så kan andra föräldern bara vettig och ställa upp och ha barnet vid sjukdom. Utan diskussioner. 
    Absolut, det skulle vara den rimliga lösningen för de flesta.

Men ingen av föräldrarna verkar tycka att de ska ta hand om barnet i den här situationen. En är för sjuk och en har inte tid. Barnet hamnar mellan. 
  • Anonym (barnet)
    EpicF skrev 2025-04-10 12:31:35 följande:
    Föräldern som är infektionskänslig riskerar sitt liv vid sjukdomhos barnet, inge annars. Den kan ta hand om sitt barn. 
    Barnet kan ju bli sjuk närsomhelst, det blir svårt att hantera om föräldern riskerar att bli livshotande sjuk.

Men grundproblemet är ju att ingen av föräldrarna verkar tycka att det är deras respektive ansvar att ta han om barnet nu när en situation som går utöver det vanliga uppstår. Ingen av föräldrarna verkar så väldigt funktionellt. 
  • Anonym (barnet)
    EpicF skrev 2025-04-10 13:50:02 följande:
    Då får den icke infektionskänslig förälder som barnet är hos nu vara hemma och ställa in sina helgolaner. Det är saker man ibland får offra när man är förälder. 
    Problemet är väl att den föräldern inte vill det. Ingen av dem vill, kan eller tänker ta barnet nu när den här situationen har uppstått. Det är dåligt föräldraskap.
Svar på tråden Sjukt barn på bytesdag