Anonym (Separerad) skrev 2025-04-10 11:48:25 följande:
Det behöver det inte vara men det är en gigantisk skillnad mellan att barnet blir sjukt hos föräder 2 och att ta dit ett sjukt barn. Iaf i min värld.
Min morfar var hjärtsjuk. Fel sjukdom och det kunde bli livsfarligt. Att mormor kunde bli sjuk var en sak, att gå dit själv när man kände sig krasslig var något man undvek. Samma sak här. Varför utsätta förälder 2 i onödan med ett barn man redan VET är sjukt?
Ja, positionerna är sjukt låsta och den som har planer är (i mina ögon) sjukt egoistisk som sätter dessa framför barnets behov och att vara schysst mot förälder 2.
Jag är inget fan av mina barns andre förälder men jag skulle inte börja jiddra utan direkt erbjuda att ändra mina planer för barnets bästa.
Framför allt så är det ju skillnad för barnet. Dels att behösa åka till den andra föräldern när det är sjuk. Och dels att känna att det måste till den andra föräldern utan pardon, för den man är hos har inte tid med barnet längre.
Men är föräldern så känslig så är den ju det oavsett om barnet blir sjuk under dennes vecka eller kommer sjuk från den andra föräldern. Livshotande är ju livshotande. Och att behöva isolera sig i sitt hem, känna oro för att smitta och allvarlig skada sin förälder, det är inte särskilt bra för ett barn.