-
Barnet kan i stort ta hand om sig själv. Föräldern fixar mat och dukar fram, går undan medan barnet äter och desinfekterar sen ytorna barnet rört vid. Risken att smittas finns ju ändå, men man gör så gott man kan. Däremot när det finns möjlighet att inte sättas i den sitsen alls är det ju såklart bäst.Anonym (barnet) skrev 2025-04-10 11:05:32 följande:Så föräldern som riskerar att bli sjuk kan inte ta hand om barnet? Det låter inte alls som ett fungerande föräldraskap.
-
Jag säger inte emot mig själv. Någon behöver såklart vara hemma IFALL barnet skulle bli så pass dålig att det behöver hjälp eller läkarvård och att någon fixar mat etc när hen inte orkar själv.Anonym (barnet) skrev 2025-04-10 11:18:42 följande:Du säger emot dis själv lite här. Hur är det nu?Anonym (P) skrev 2025-04-10 11:10:58 följande:Barnet kan i stort ta hand om sig själv. Föräldern fixar mat och dukar fram, går undan medan barnet äter och desinfekterar sen ytorna barnet rört vid. Risken att smittas finns ju ändå, men man gör så gott man kan. Däremot när det finns möjlighet att inte sättas i den sitsen alls är det ju såklart bäst.
Barnet är väldigt sjuk och kan inte vara i bostaden utan risk för förälderns liv. Eller det funkar bra och barnet kan vara i bostaden?
Möjlighet att inte sättas i sitsen att barnet smittar föräldern? Barnet kanske ska bo heltid ho föräldern som faktiskt han ha barnet.
Och om barnet nu kan ta hand om sig själv så gör det kanske inget att den andra föräldern har planer för helgen heller? För barnet klarar sig själv och kan stanna där utan att den föräldern är där? -
Vadå inte ett lämpligt sätt? Barnet har inga som helst problem med upplägget och förstår helt varför.Anonym (Helene) skrev 2025-04-10 11:22:39 följande:Alltså föräldern kanske inte borde ha barnet alls om det är en så stor risk här? Barnet kan ju bli sjukt när som helst och föräldern kan inte ta hand om hen på ett lämpligt sätt.
Sen borde ju föräldern som är sjuk sen länge försökt hitta alternativa lösningar för den här situationen, t.ex. att barnet är hos en släkting när hen är sjuk.
Sjuk sen länge? Nej det är inte sen länge, det är sen ca ett år tillbaka. Har inga släktingar här och inga vänner som bor nära nog att kunna hjälpa. -
Jo tack, vi har varit föräldrar i många år och vet vad det innebär. Barnet är inte i behov av barnvakt och verkligen inte vid en vanlig förkylning, däremot behöver ju någon hålla ett öga och fixa mat etc när hen är ordentligt sjuk.Anonym (?) skrev 2025-04-10 11:56:42 följande:Den infektionskänsliga förälderna bör verkligen se över sitt framtida föräldraskap.
Ett barn kommer bli sjuk med ojämna mellanrum, allt från influensa, vinterkräksjuka, förkylning osv. Ibalnd med kort varsel. Finns det då ingen backup som kan ställa upp med kort varsel blir situationen ohållbar.
En långsiktig lösning kan vara att den andra förälderna har barnet på heltid och sen när alla är frisk kan den infektionskänsliga förälderna ha umgänge. På det sättet bli huvudansvaret jättetydligt -
Vet du hur smittor sprids?Anonym (Ann) skrev 2025-04-10 12:12:07 följande:Och det klarar inte den infektionskänslige föräldern?
Hur gammalt är barnet?
Tonåring. -
Anonym (Ann) skrev 2025-04-10 12:20:52 följande:Som sagt, varför finns inte en plan B?
Då får väl barnet stanna hos den andre föräldern. Om det är en tonåring klarar den väl sig själv med lite hjälp av någon släkting/granne. Eller har den föräldern inte heller något nätverk?
Vägrar den andre föräldern att låta barnet stanna?Nätverk går inte att trolla fram.
Släktingar finns på den förälderns sida, men de vill inte riskera smitta.
Ja.
-
Du vet inte vilka försök som gjorts för att lösa det.Anonym (Helene) skrev 2025-04-10 12:33:16 följande:Ja, alltså, den här situationen nu visar ju att föräldern inte kan ta hand om barnet på ett lämpligt sätt? Föräldern vill inte ens att barnet kommer hem eller om hen gör det kommer det bli mycket jobb med desinfektion. Det är ju faktiskt bara ren fakta att föräldern inte kan vårda barnet i den här situationen, utifrån det du själv har sagt.
Nja, jag skulle säga att ett år är rätt lång tid att försöka hitta alternativa lösningar och hitta sätt som fungerar. Det är ju snarare en fråga om när, snarare än om, att ett barn kan bli sjukt, och handlar det om eventuell livsfara vid smitta bör man ju faktiskt jobba rätt hårt för att hitta sätt som fungerar. Är man i en så utsatt situation måste man ju liksom jobba på sitt nätverk. -
Hen vågar inte vara ensam hela natten.Anonym (Astrid) skrev 2025-04-10 12:50:45 följande:
Herregud, det här handlar alltså om en tonåring..? Varför kan hen inte bara vara kvar hos den andra föräldern och den föräldern fortsätter med sina helgplaner som planerat? Det handlar ju inte om en bebis, liksom.
Åker föräldern med planer bort kan hen ju lämna lite färdiga matlådor eller att den infektionskänsliga föräldern kommer förbi med lite mat vid behov och lämnar vid ytterdörren samt ringa regelbundet för att se om barnet mår bättre eller sämre.
Fattar inte hur det kan bli ett sånt liv för nåt sånt här.
-
Barnet kommer ALLTID först för mig, men är det för barnets bästa att riskera att en förälder dör?Anonym (Herregud) skrev 2025-04-10 19:25:00 följande:Det här är inte okej för ett barn. Ett barn som är sjukt ska ha omvårdnad. Inte isoleringscell med matleveranser vilket är vad ni föreslår.
Ni sätter inte barnet först. -
Inga pengar är inblandade och du som tycker att tält i april är en rimlig lösning, du inser att alla inte ens bor i egna hus va? Somliga bor faktiskt i betongförorter.
Ingen av oss föräldrar har öht varit i den andras lägenhet och så kommer det förbli.
Barnet ligger just nu med 40 graders feber. -
Inga pengar är inblandade och du som tycker att tält i april är en rimlig lösning, du inser att alla inte ens bor i egna hus va? Somliga bor faktiskt i betongförorter.
Ingen av oss föräldrar har öht varit i den andras lägenhet och så kommer det förbli.
Barnet ligger just nu med 40 graders feber. -
Vet inte än. Barnet själv orkar knappt lämna sängen.Anonym (?) skrev 2025-04-11 09:24:07 följande:Så hur blir det till helgen?
-
Barnet fick åka till andra föräldern.Anonym (?) skrev 2025-04-12 17:41:41 följande:Hur blev det?
-
Om ni verkligen läser mina svar borde det inte vara svårt att räkna ut vem som är vem.
-
Ja.Anonym skrev 2025-04-15 09:56:53 följande:Jag har tolkat det som att du är den sjuka föräldern. Det stämmer alltså?
-
Jag gör så gott jag kan med de förutsättningar jag har. Det är jag som utsätts för risker, barnet far inte illa av upplägget här. Det är bara att inse att den andra föräldern är egoistisk och göra det bästa av situationen.Jemp skrev 2025-04-15 11:18:59 följande:Vad är din plan för att ordna det bättre i framtiden nu då?
-
Hur resonerar jag underligt? Jag gör så gott jag kan i en väldigt svår situation. Barnet i fråga är tonåring, inte ett småbarn och har inga problem med att vi håller oss undan varandra vid smittor.Jemp skrev 2025-04-15 11:55:41 följande:Jag tycker ni resonerar underligt båda två.
-
Den utsätter mig för en risk jag inte hade behövt utsättas för. Vi hade en överenskommelse, men den ignorerade hen.Jemp skrev 2025-04-15 12:55:08 följande:
Varför tycker du det är egoistiskt av din medförälder om nu din lösning är fullgod?
Jag tycker det är underligt att inte ha en överenskommelse om det här sen innan, och att fortfarande inte se behovet av det nu när det har kört ihop sig.
Jag tycker inte det låter som en bra lösning att tala om för tonåringen att hen riskerar döda dig och isolera henom på sitt rum. Särskilt inte när barnet är för sjukt att ta hand om sig självt, inte vill vara ensam, behöver övervakning och ev sjukhusvård.
Misstänker som sagt dock att det finns en hel del överdrifter här också, vilket hör till det orimliga. Och menar inte att andra föräldern gör mer rätt.
Herregud, tror du verkligen det är så jag sagt? Det enda hen vet är att mitt immunförsvar är dåligt och att jag kan bli väldigt sjuk. Hen har inga problem med att vara ensam på sitt rum, tvärtom, hen vill bara inte vara ensam hemma. Vi kan prata över telefon och hen kan kolla sin egen feber. Den enda skillnaden är att jag inte var i rummet. Hen får mat serverad osv, behöver inte ta hand om sig själv mer än att kolla tempen då och då. -
Hade inte direkt något att välja på.EpicF skrev 2025-04-15 17:44:41 följande:Om du är den sjuke, varför godtog du att sitt barn kommer sjuk till dig?