• Anonym (Trött)

Charmiga män kommer undan sitt ansvar?

Känner mig något bitter då pappan till mina barn sen vi separerade har varit fullkomligt värdelös som pappa och i princip bara brytt sig om sin nya familj. Allt som har med barnen, vad de behöver, skola, läxor, möten osv, ALLT får jag stå för. Jag märker ändå hur han liksom kommer undan, i alla fall vad gäller kvinnor runt oss. Alltså kompisar till barnens mammor, lärarna. Han blir ursäktad och inte riktigt dömd för att han tex inte sköter det han ska. Han är en(utåt) väldigt glad och charmig person men vi som levt nära honom vet det döljer sig en mörk sida bakom med ett fruktansvärt humör och mycket manipulation.
    Detta retar mig något fruktansvärt. Tex en av barnens vänner lyser riktigt upp när barnens pappa kommer på tal men mig gillar hon märkbart inte. Det är som att det spelar ingen roll vad han gör, det är jag som är den onda om jag skulle kräva något eller påtala något han gjort. Gissar detta inte är ett ovanligt fenomen? 
  • Svar på tråden Charmiga män kommer undan sitt ansvar?
  • Anonym (intebara)
    Anonym (Trött) skrev 2025-04-10 11:48:20 följande:
    Charmiga män kommer undan sitt ansvar? Känner mig något bitter då pappan till mina barn sen vi separerade har varit fullkomligt värdelös som pappa och i princip bara brytt sig om sin nya familj. Allt som har med barnen, vad de behöver, skola, läxor, möten osv, ALLT får jag stå för. Jag märker ändå hur han liksom kommer undan, i alla fall vad gäller kvinnor runt oss. Alltså kompisar till barnens mammor, lärarna. Han blir ursäktad och inte riktigt dömd för att han tex inte sköter det han ska. Han är en(utåt) väldigt glad och charmig person men vi som levt nära honom vet det döljer sig en mörk sida bakom med ett fruktansvärt humör och mycket manipulation.
    Detta retar mig något fruktansvärt. Tex en av barnens vänner lyser riktigt upp när barnens pappa kommer på tal men mig gillar hon märkbart inte. Det är som att det spelar ingen roll vad han gör, det är jag som är den onda om jag skulle kräva något eller påtala något han gjort. Gissar detta inte är ett ovanligt fenomen? 
    Detta gäller tyvärr inte bara charmiga män, utan nästan alla män. De kan vara riktigt usla, men ändå få beröm för det lilla de åstadkommer. 

Sen tycker jag att du ska släppa detta med barnets kompis som verkar gilla pappan, det har väl ingen som helst relevans?
  • KimLinnefeldt

Japp, känner igen typen. Ofta snygga, leende, populära, skämtsamma - och ganska värdelösa.

Tyvärr går det inte att ändra på dem. Det man får göra är att vara ganska strikt och konkret. "Här är en lista på vad barnen behöver de närmaste dagarna", typ.

Ska det verkligen behövas?!

Nej, egentligen inte. Men om du vill slippa tjafs, så.

När barnen blir vuxna kommer de att inse vem som var något att lita på. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (intebara) skrev 2025-04-10 11:56:17 följande:
    Detta gäller tyvärr inte bara charmiga män, utan nästan alla män. De kan vara riktigt usla, men ändå få beröm för det lilla de åstadkommer. 

Sen tycker jag att du ska släppa detta med barnets kompis som verkar gilla pappan, det har väl ingen som helst relevans?
    Ja och det är hemskt att detta fortfarande lever kvar.

Jo, men det stör mig för mitt barn har ganska mycket varit där. Men misstänker detta handlar om en lite osäker kvinna som känner nån slags konkurrens. Det var mycket tydligt när hennes egets barns pappa var med att hon var väldigt osäker. Och jag fattar detta låter sjukt tramsigt men jag känner mig dömd när det är mina barns pappa som inte sköter sig. Mitt barn är i princip aldrig där heller under mina veckor utan bara på sin pappas vilket också borde vara talande tycker man. Är annars omtyckt av kollegor och andra jag lär känna så har väl svårt för detta. Speciellt när han ringer och skriker på mig men visar upp en så trevlig fasad utåt. Obehagligt. 
  • Anonym (Trött)
    KimLinnefeldt skrev 2025-04-10 11:59:21 följande:

Japp, känner igen typen. Ofta snygga, leende, populära, skämtsamma - och ganska värdelösa.

Tyvärr går det inte att ändra på dem. Det man får göra är att vara ganska strikt och konkret. "Här är en lista på vad barnen behöver de närmaste dagarna", typ.

Ska det verkligen behövas?!

Nej, egentligen inte. Men om du vill slippa tjafs, så.

När barnen blir vuxna kommer de att inse vem som var något att lita på. 

Barnen har tyvärr redan börjat förstå att pappa inte går att räkna med, de vet att jag är där vad som än gäller men det blir tungt att dra allt själv. 

Sen hjälper inte det där med lista, det går knappt att kommunicera ens gällande våra barn. Fåtal sms man får svar på bara och blir en extrem ilska om jag riktar kritik. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (intebara) skrev 2025-04-10 11:56:17 följande:

Det är alltså barnets kompis MAMMA som lyser upp! Inte barnets kompis, det hade jag struntat i. 
  • Anonym (intebara)
    Anonym (Trött) skrev 2025-04-10 12:00:50 följande:
    Ja och det är hemskt att detta fortfarande lever kvar.

Jo, men det stör mig för mitt barn har ganska mycket varit där. Men misstänker detta handlar om en lite osäker kvinna som känner nån slags konkurrens. Det var mycket tydligt när hennes egets barns pappa var med att hon var väldigt osäker. Och jag fattar detta låter sjukt tramsigt men jag känner mig dömd när det är mina barns pappa som inte sköter sig. Mitt barn är i princip aldrig där heller under mina veckor utan bara på sin pappas vilket också borde vara talande tycker man. Är annars omtyckt av kollegor och andra jag lär känna så har väl svårt för detta. Speciellt när han ringer och skriker på mig men visar upp en så trevlig fasad utåt. Obehagligt. 
    Fattar inte riktigt. Är ditt barns kompis en vuxen kvinna? Och denna kvinn är alltså lite osäker och känner nåt slags konkurrens? Från vem då, från dig?
  • Anonym (intebara)
    Anonym (Trött) skrev 2025-04-10 12:05:18 följande:
    Det är alltså barnets kompis MAMMA som lyser upp! Inte barnets kompis, det hade jag struntat i. 
    Jaha, då blev det ju en aning tydligare i alla fall.

Men, alltså, det kan du väl också strunta i?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (intebara) skrev 2025-04-10 12:16:02 följande:
    Fattar inte riktigt. Är ditt barns kompis en vuxen kvinna? Och denna kvinn är alltså lite osäker och känner nåt slags konkurrens? Från vem då, från dig?
    Nej jag såg jag missade skriva det var barnets mamma! Känner bara ännu en som köper charmet medan jag och barnen får ta baksidan. Det retar mig fast jag inte borde bry mig. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (intebara) skrev 2025-04-10 12:17:22 följande:
    Jaha, då blev det ju en aning tydligare i alla fall.

Men, alltså, det kan du väl också strunta i?
    Ja det borde jag göra, jag vet. Men blir påmind varje gång mitt barn varit där och jag ska hämta. 
  • Anonym (intebara)
    Anonym (Trött) skrev 2025-04-10 12:18:44 följande:
    Ja det borde jag göra, jag vet. Men blir påmind varje gång mitt barn varit där och jag ska hämta. 
    Påmind hurdå, att mamman tar upp pappans förträfflighet med dig, eller att det dyker upp i ditt huvud hur hon lyser upp när hon tänker på pappan?
Svar på tråden Charmiga män kommer undan sitt ansvar?