För mig är det viktigt att det finns grundläggande rutiner och så kring vardagen. Morgonrutiner, frukost, påklädning, komma iväg till skolan (med rätt packning), läxläxning, hjälpa till med matlagning och annat efter ålder och förmåga, hygien och dusch, läggning etc.
Samt även hur man beter sig allmänt, man hälsar, säger tack, är hjälpsam, dukar undan efter sig, håller ordning på sina saker och sitt rum mm.
Just för att när man HAR rutiner så kan man också göra avsteg. Och barnen vet att det här betyder inte att from nu så ska vi alltid göra så här istället. Utan det blir lite busigt att wow, nu fick vi läsk fast det är onsdag. Eller vi satt framför tvn och åt frukost imorse trots att det inte är helg .
Jag är också mycket för att inte kritisera precis när det händer, om jag och min partner har olika syn på en sak. För det eldar upp situationen och kan påverka barnen. Så om det som sker inte är helt uppåt väggarna eller "farligt" på något vis så får det vara. Då kan vi prata om det lite senare sen om det behövs, när inte barnen är med.