• Anonym (TS)

Olika uppfostran. Konflikt runt det :/

Min sambo är fokuserad på regler och rutiner. Det leder till väldigt mycket konflikter med barnen. 

Jag fattar att barn behöver rutiner och försöker också hålla på det, men jag är inte lika besatt som barnens mamma är. jag tycker att andra saker är viktiga OCKSÅ. Att respektera barnen, bygga relation med do, kunna skratta tillsammans ibland, och vara flexibel i sitt föräldraskap..

Gör jag fel? Jag tar gärna till mig av kritik, jag vill bara höra olika perspektiv..

• Svar på tråden Olika uppfostran. Konflikt runt det :/
  • härärjag trorjag

Vi hade väldigt lika när vi levde tillsammans. Jag höll otroligt hårt på regler och rutiner och min numera x man gjorde det inte. Vi hamnade ofta i konflikter och jag och barnen hamnade i konflikt då det ofta lät "för pappa får vi" 

I just vårt fall ledde det till att han inte kunde ställa krav på barnen och inte hålla rutiner alls, vilket blev kaos. Nu när jag lever ensam med barnen på heltid fungerar allt mkt bättre och rutiner  hålls stenhårt. Båda mina barn har också NPF diagnoser och även jag så utan rutiner fallerar hela vår vardag 

• Anonym (Ylva)

Svårt att säga hur ni bör göra baserat på så lite info, men generellt tänker jag att rutiner är bra för alla, men om man håller så hårt på rutinerna att man missar roliga, givande saker (som tokiga infall från barnen och spontana utflykter eller besök tex), då är man för rigid. 

Hur mår din sambo? Jag blir rigid och ospontan när jag är trött och stressad. 

• Anonym (Ylva)
    härärjag trorjag skrev 2025-04-10 12:33:24 följande:

Vi hade väldigt lika när vi levde tillsammans. Jag höll otroligt hårt på regler och rutiner och min numera x man gjorde det inte. Vi hamnade ofta i konflikter och jag och barnen hamnade i konflikt då det ofta lät "för pappa får vi" 

I just vårt fall ledde det till att han inte kunde ställa krav på barnen och inte hålla rutiner alls, vilket blev kaos. Nu när jag lever ensam med barnen på heltid fungerar allt mkt bättre och rutiner  hålls stenhårt. Båda mina barn har också NPF diagnoser och även jag så utan rutiner fallerar hela vår vardag 

Jag har också barn med npf och håller med om rutinbehovet!

Jag är uppväxt med en förälder med npf och stort rutinbehov. Jag skulle inte påstå att det förstörde min barndom eller så, men för mig som inte har npf blev det ibland inrutat och tråkigt. Menar inte att du gör dina barns liv tråkigt, inte alls!, utan detta var mer riktat till TS. Kanske är det sambon som behöver rutiner för att må bra snarare än barnen. Eller som i ert fall (här är jag), båda. 

• härärjag trorjag
    Anonym (Ylva) skrev 2025-04-10 12:44:14 följande:

Jag har också barn med npf och håller med om rutinbehovet!

Jag är uppväxt med en förälder med npf och stort rutinbehov. Jag skulle inte påstå att det förstörde min barndom eller så, men för mig som inte har npf blev det ibland inrutat och tråkigt. Menar inte att du gör dina barns liv tråkigt, inte alls!, utan detta var mer riktat till TS. Kanske är det sambon som behöver rutiner för att må bra snarare än barnen. Eller som i ert fall (här är jag), båda. 

Ja, vi tränar på att göra rutinbrott då och då och har ett otroligt aktivt liv på helgerna med utflykter hela tiden. Men vardagsrutinerna är stenhårda oavsett.
  • Anonym (Million)

Tycker regler och rutiner gör barn trygga generellt. Kan du ge exempel på vad du menar?

• Spucks
    Anonym (TS) skrev 2025-04-10 12:23:43 följande:
    Olika uppfostran. Konflikt runt det :/

Min sambo är fokuserad på regler och rutiner. Det leder till väldigt mycket konflikter med barnen. 

Jag fattar att barn behöver rutiner och försöker också hålla på det, men jag är inte lika besatt som barnens mamma är. jag tycker att andra saker är viktiga OCKSÅ. Att respektera barnen, bygga relation med do, kunna skratta tillsammans ibland, och vara flexibel i sitt föräldraskap..

Gör jag fel? Jag tar gärna till mig av kritik, jag vill bara höra olika perspektiv..

Man kan faktiskt ha regler och rutiner OCH respektera barnen, skratta tillsammans och bygga en bra relation. Varför är det motsatser enligt dig?
  • Anonym (Erik)

För mig är det viktigt att det finns grundläggande rutiner och så kring vardagen. Morgonrutiner, frukost, påklädning, komma iväg till skolan (med rätt packning), läxläxning, hjälpa till med matlagning och annat efter ålder och förmåga, hygien och dusch, läggning etc.
    Samt även hur man beter sig allmänt, man hälsar, säger tack, är hjälpsam, dukar undan efter sig, håller ordning på sina saker och sitt rum mm.

Just för att när man HAR rutiner så kan man också göra avsteg. Och barnen vet att det här betyder inte att from nu så ska vi alltid göra så här istället. Utan det blir lite busigt att wow, nu fick vi läsk fast det är onsdag. Eller vi satt framför tvn och åt frukost imorse trots att det inte är helg .

Jag är också mycket för att inte kritisera precis när det händer, om jag och min partner har olika syn på en sak. För det eldar upp situationen och kan påverka barnen. Så om det som sker inte är helt uppåt väggarna eller "farligt" på något vis så får det vara. Då kan vi prata om det lite senare sen om det behövs, när inte barnen är med. 

• Anonym (A)
    Spucks skrev 2025-04-10 13:47:59 följande:
    Man kan faktiskt ha regler och rutiner OCH respektera barnen, skratta tillsammans och bygga en bra relation. Varför är det motsatser enligt dig?
    Och det skriver ju TS också: 

Jag fattar att barn behöver rutiner och försöker också hålla på det, men jag är inte lika besatt som barnens mamma är. jag tycker att andra saker är viktiga OCKSÅ.
  • Ascendere

Klart barnen ska ha regler och rutiner och det är ditt ansvar som förälder att ordna det. 

• Spucks
    Anonym (A) skrev 2025-04-10 14:30:31 följande:
    Och det skriver ju TS också: 

Jag fattar att barn behöver rutiner och försöker också hålla på det, men jag är inte lika besatt som barnens mamma är. jag tycker att andra saker är viktiga OCKSÅ.
    Jo, det har jag läst, men det låter ändå på honom som att man inte kan ha både och. För om han tycker att man kan det, vad är då problemet?
Svar på tråden Olika uppfostran. Konflikt runt det :/