Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Gemensam ekonomi

De är nog till å jobba å spara så dollarn kommer in !

• Anonym (M)
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2025-04-10 17:30:09 följande:
    Hen har bjudit ett par gånger, men jag skulle inte kunna fråga om hen kan bjuda mig på semesternöjen heller. Det tror jag inte hen skulle uppskatta. Kanske fråga om att få låna, men pengarna ska ju också tillbaka. Vi delar ju i princip på allt 50/50 idag och det är klart att hen har mycket mer pengar då, men hen har nog inte förstått hur lite hälften av hens inkomst är.
    Då får du börja se över din situation å inte gnäll på hen,
  • Anonym (M)
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2025-04-10 17:45:39 följande:
    Det är inget gnällinlägg. Min fråga är ju också hur andra par gör? Hur delar de upp ekonomin när den andra tjänar mycket mer? Är det rimligt att den som tjänar mer ska få lida fö att den andra tjänar mycket mindre? Man gör ju olika val i livet och får skylla sig själv som skaffar ett arbete med sämre betalt. 
    Ja så e de väljer och vill ha ett yrke så gör man ,
    Ja hade dubbelt av vad mitt ex hade, de va ju till att dela för allt annat skulle ja jämt ju , men den med mer får väl spara eller hitta på de den vill för sina pengar!
  • Anonym (M)
    Anonym (Fia) skrev 2025-04-10 18:08:43 följande:
    Vi har också väldigt olika inkomst. Jag har gjort klart för min sambo att om vi ska betala 50/50 så kan vi inte bo lyxigare än i en billig tvårummare. Nu bor vi i en trea och han betalar lite mer till det gemensamma kontot än vad jag gör.

Du skulle kunna använda en liknande förhandlingstaktik (eller vad man nu ska kalla det) när det gäller er semester. Om dina pengar inte räcker till mer än ett par rundor minigolf så är det ju så. Vill han ha med dig på mer roligheter så finns det ingen annan möjlighet än att han betalar. 
    Köper man bostad skulle du ta hälften om ni skiljer er ?
  • Anonym (M)
    Anonym (Fia) skrev 2025-04-10 18:21:17 följande:
    Nej, köper han en bostad så skulle jag se till att vi har samboavtal/äktenskapsförord som säger att bostaden är hans vid en separation. Han har själv rätt dålig koll på sådana saker, men jag vill inte lura honom.
    M förstår.
  • Anonym (M)
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2025-04-10 18:48:58 följande:

Det är inte riktigt sant. Du har inte missat att det är högre matpriser och hyreshöjninga? Jag har dessvärre endast en inkomst som i sig inte är så bra. Jag har precis skaffat ett extrajobb så jag kan få in lite mer pengar. Men min sambo tycker det är tråkigt att jag jobbar då hen är ledig. 

Är du själv sambo? Hur gör du och din sambo i så fall? Har ni gemensa ekonom? Delar ni 50/50? Eller delar ni procentuellt utifrån lön? Berätta gärna och ge mig gärna mer ekonomiska tips!

Hyreslägenhet eller bostadsrätt, 
    Ni får väl göra er plan du får jobba mer hemma kanske !
  • Anonym (M)
    Anonym (Bio) skrev 2025-04-10 20:47:57 följande:

Tycker upplägget ni har är underligt. Skulle hellre föredra att inte vara sambo än att vara i ett förhållande utan en gemensam lagkänsla. 

Allt ska ju va lika idag så 50/50 är ju lika .
  • Anonym (M)
    Anonym (Bio) skrev 2025-04-10 21:17:10 följande:
    Som att vara inneboende med varandra. Så ser ju en del förhållanden ut idag. Otryggt, bäst att inte skaffa barn tillsammans.
    Japp de e inget en kan räkna med att de håller länge i dag.
  • Anonym (M)
    Anonym (Bio) skrev 2025-04-10 21:50:55 följande:
    Ja, det är vanligt att lagkänsla saknas i förhållanden idag. 
    Ne skydda egen rygg först!
Svar på tråden Gemensam ekonomi