Inlägg från: Anonym (Fia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fia)

Gemensam ekonomi

Om din sambo har mycket pengar och vill att du ska ha mer pengar så finns det ju en väldigt enkel lösning.

Om du inte är bekväm med att han försörjer dig nu så kanske du kan låta honom bjuda dig på semesternöjen?

• Anonym (Fia)
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2025-04-10 17:45:39 följande:
    Det är inget gnällinlägg. Min fråga är ju också hur andra par gör? Hur delar de upp ekonomin när den andra tjänar mycket mer? Är det rimligt att den som tjänar mer ska få lida fö att den andra tjänar mycket mindre? Man gör ju olika val i livet och får skylla sig själv som skaffar ett arbete med sämre betalt. 
    Vi har också väldigt olika inkomst. Jag har gjort klart för min sambo att om vi ska betala 50/50 så kan vi inte bo lyxigare än i en billig tvårummare. Nu bor vi i en trea och han betalar lite mer till det gemensamma kontot än vad jag gör.

Du skulle kunna använda en liknande förhandlingstaktik (eller vad man nu ska kalla det) när det gäller er semester. Om dina pengar inte räcker till mer än ett par rundor minigolf så är det ju så. Vill han ha med dig på mer roligheter så finns det ingen annan möjlighet än att han betalar. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Fia) skrev 2025-04-10 18:08:43 följande:
    Vi har också väldigt olika inkomst. Jag har gjort klart för min sambo att om vi ska betala 50/50 så kan vi inte bo lyxigare än i en billig tvårummare. Nu bor vi i en trea och han betalar lite mer till det gemensamma kontot än vad jag gör.

Du skulle kunna använda en liknande förhandlingstaktik (eller vad man nu ska kalla det) när det gäller er semester. Om dina pengar inte räcker till mer än ett par rundor minigolf så är det ju så. Vill han ha med dig på mer roligheter så finns det ingen annan möjlighet än att han betalar. 
    Förlåt förresten, TS, att jag bara antog att du är kvinna och sambon man! Jag utgick för mycket från min egen situation där.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (M) skrev 2025-04-10 18:15:46 följande:
    Köper man bostad skulle du ta hälften om ni skiljer er ?
    Nej, köper han en bostad så skulle jag se till att vi har samboavtal/äktenskapsförord som säger att bostaden är hans vid en separation. Han har själv rätt dålig koll på sådana saker, men jag vill inte lura honom.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-04-10 18:39:09 följande:
    Jag skulle inte se det som att "lura" någon om man bara följer lagen. Sen får man ju såklart göra ett avtal/förord som passar ens relation, men känner att är man vuxen och köper en bostad som både en själv och ens partner tänkt bo i, bör man ju kolla upp vad som gäller om man inte redan vet.
    Att medvetet utnyttja någons okunskap tycker jag känns som att luras. Klart att det i första hand är hans ansvar, men jag vill honom väl och täcker gärna upp för hans missar på samma sätt som han täcker upp för mina.
  • Anonym (Fia)
    Tom Araya skrev 2025-04-14 02:35:57 följande:
    Anonym skrev 2025-04-11 17:26:43 följande:
    Läste fel, jag har råd med våra resor så jag vet inte. Resor är något jag prioriterar 
    Jag svarade trådstartaren.

Vem är du?

Du misstog inlägg #43 för att vara TS (vilket inte är så konstigt för Anonym skrev  som om hen var TS).
Svar på tråden Gemensam ekonomi