Inlägg från: Anonym (Fattiglappen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fattiglappen)

Gemensam ekonomi

Jag har en sambo och vi för varje månad över samma belopp till ett gemens konto som täcker räkningar, spar och utemat. 

Faktum är att min sambo tjänar dubbelt så mycket som mig och har då naturligtvis en mycket högre inkomst än mig. Nu har jag varit sjuk och nästa månad kommer min sambo tjäna 30000kr mer än mig nästa månad. Det betyder att jag måste jobba extra för att få ihop pengar till sommaren. Vilket både sambon och jag tycker är tråkig.

Har ni något annat bra tips på hur jag kan få ihop det ekonomisk? Vill inte fråga sambon om lån. 

• Svar på tråden Gemensam ekonomi
  • Anonym (Fattiglappen)
    Anonym (Fia) skrev 2025-04-10 17:16:14 följande:

Om din sambo har mycket pengar och vill att du ska ha mer pengar så finns det ju en väldigt enkel lösning.

Om du inte är bekväm med att han försörjer dig nu så kanske du kan låta honom bjuda dig på semesternöjen?

Hen har bjudit ett par gånger, men jag skulle inte kunna fråga om hen kan bjuda mig på semesternöjen heller. Det tror jag inte hen skulle uppskatta. Kanske fråga om att få låna, men pengarna ska ju också tillbaka. Vi delar ju i princip på allt 50/50 idag och det är klart att hen har mycket mer pengar då, men hen har nog inte förstått hur lite hälften av hens inkomst är.
  • Anonym (Fattiglappen)
    Anonym (M) skrev 2025-04-10 17:24:14 följande:

De är nog till å jobba å spara så dollarn kommer in !

Det är inget gnällinlägg. Min fråga är ju också hur andra par gör? Hur delar de upp ekonomin när den andra tjänar mycket mer? Är det rimligt att den som tjänar mer ska få lida fö att den andra tjänar mycket mindre? Man gör ju olika val i livet och får skylla sig själv som skaffar ett arbete med sämre betalt. 
  • Anonym (Fattiglappen)
    Dexter dot com skrev 2025-04-10 18:32:15 följande:
    Vad din sambo tjänar är ju inte relevant alls. Det är ju du som lever över dina tillgångar och behöver antingen få in mer pengar eller få ner dina kostnader....vad gör du idag för att minska utgifterna och öka inkomsten?

Det är inte riktigt sant. Du har inte missat att det är högre matpriser och hyreshöjninga? Jag har dessvärre endast en inkomst som i sig inte är så bra. Jag har precis skaffat ett extrajobb så jag kan få in lite mer pengar. Men min sambo tycker det är tråkigt att jag jobbar då hen är ledig. 

Är du själv sambo? Hur gör du och din sambo i så fall? Har ni gemensa ekonom? Delar ni 50/50? Eller delar ni procentuellt utifrån lön? Berätta gärna och ge mig gärna mer ekonomiska tips!

• Anonym (Fattiglappen)
    Dexter dot com skrev 2025-04-10 19:40:32 följande:
    Vad är det som inte riktigt är sant? Att du inte klarar ökade matpriser och hyreshöjning tyder ju på att dina omkostnader är för höga i förhållande till din inkomst. Att du inte klarar en sjukskrivning utan att behöva jobba extra efteråt tyder ju på att du inte har en buffert att ta av.

När jag var sambo/gift delade vi 50/50 oavsett fast att han tjänade mer. Jag har valt att inte plugga vidare och att jobba deltid och det ska naturligtvis inte drabba någon annan.

Mitt tråkiga tips är att minska utgifterna och öka inkomsten vilket du nu kommer göra med ett extrajobb. Så se över dina utgifter och plocka bort allt som inte är absolut nödvändigt. Det är ju svårt att ge råd då man inte vet vad du har för utgifter.
    Vi har en hög hyra. Inte lätt att skaffa annan bostad då det är som att vinna på triss att sitta med ett förstahandskontrakt i Stockholm. I övrigt har jag sparat till att kunna ha semester i sommar och jag sparar till pension. Jag jobbar extra då jag kan men det går också ut över relationen då min partner får dra ett större lass hemma och dessutom tycker jag är tråkig som är trött när jag kommer hem efter att jobbat när hen är pigg och ledig. 
  • Anonym (Fattiglappen)
    Tow2Mater skrev 2025-04-10 21:15:50 följande:

Skippa posterna 'spar och utemat' en månad eller två.

Utemat är egentligen redan skippad, men spara för sommaren måste jag göra.
    Anonym (B) skrev 2025-04-10 21:24:28 följande:

Du får byta sambo och hitta en som gärna betalar för att vara din sambo.
    Någon som är kanske mycket äldre och fulare.

De flesta vill inte köpa sin sambo.

Har aldrig begärt att bli köpt av min sambo. 
  • Anonym (Fattiglappen)
    Dimisi skrev 2025-04-10 22:29:03 följande:
    Hur kommunicerar du och sambon egentligen? Eller är det något du väljer att inte berätta för oss?

Tycker du själv att det låter normalt att en människa med gott om pengar och ganska mycket ledig tid beklagar sig över att den hen älskar är iväg och drar in pengar för att kunna hänga med på semesternöjen som den välbetalda sambon planerar?

Är det kanske främst du som har en dyr livsstil? Din sambo kanske är nöjd bara hen får vara med dig?

Jag döljer ingenting. 

Nja, jag vill ju också gärna göra de där nöjena och för att ha råd måste jag jobba extra då vi delar 50/50 på allt. Jag vet att det ser annorlunda ut i andra förhållande men min sambo ser inte att vi har något annat upplägg. Inte så länge jag har dåligt med pengar åtminstone. 

Om dyr livsstil räknas som att cykla till jobbet, handla mat på rea och extrapris och kläder/skor på secondhand så har jag en dyr livsstil. Sambon lever ungefär samma. Sambon prioriterar jobb och schack första hand, så ärligt tror jag inte ens hen är nöjd med ?bara mitt sällskap?. Vi lever sida vid sida.

• Anonym (Fattiglappen)
    Anonym (Gemensam ekonomi) skrev 2025-04-11 22:28:33 följande:
    Tror nyckeln är att komma överens om något som båda parter tycker känns okej. Vi gjorde som ni tills vi fick barn och delade 50/50 på gemensamma utgifter, men ingen av oss behövde vända på sista kronan utan båda hade pengar över så vi hade lite annorlunda situation.

När vi fick barn justerade vi det så allt gick in i gemensamma och sen fick vi lika mycket fickpengar att använda till sånt man inte vill diskutera med den andre. Med barn och VAB/föräldraledighet tror jag det är bra att ha ett upplägg där den som tar VAB/föräldraledigt inte förlorar på det ekonomiskt. Det blir lät att det skapar slitningar ändå om någon VABar mer, så det är bra om inte ekonomin gör det ännu värre.

Om den som tjänar mer inte vill ha gemensam ekonomi så är det nog 50/50 eller möjligen procentuell fördelning som gäller, risken är nog annars stor att den som tjänar mer känner sig utnyttjad. Blir betydligt enklare om den som tjänar mer är den som föreslår gemensam ekonomi tror jag.
    Kanske bra att prata om hur vi tänker. Är förhållandet värt att satsa på? Hur blir det om vi får barn, köper hus, bil etc ihop? 
  • Anonym (Fattiglappen)
    Anonym (Yconoma) skrev 2025-04-12 20:51:41 följande:
    Men i så fall måste man rätta budgeten efter den som tjänar minst, eftersom den i ännu högre grad än den välavlönade behöver ha ett sparande, privat pensionsavsättning och så vidare.

Den som är klok satsar inte hela sin livsekonomi på att leva på lånta fjädrar, och den som seriöst vill vara ett team med sin partner skulle inte tvinga den andre att leva över sina tillgångar. Det är bara uselt agerat.
    Nu handlas allt på det kontot som är gemensamt och hen skulle nog inte tänka tanken att betala något med egna medel. Min partner gör inga större utsvävningar i sin ekonomi och jag vet att hen sparar så mycket hen kan, så vi lever rätt lika trots stor skillnad ekonomisk. 
Svar på tråden Gemensam ekonomi