Inlägg från: Anonym (orolig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig mamma)

Min son blev oskyldigt dömd

för att en kille utnyttjade honom o frågade om han kunde hjälpa honom att sätta över pengar för han "hann" inte själv påstog han, det visade sig för sent att pengarna var stulna och han behövde hjälp att tvätta pengarna och det hjälpte min godtrogna och översnälla son honom tyvärr med :(

Eftersom de inte fick tag i killen som var skyldig så blev min son anklagad för penningtvätt och även dömd att betala ett stort belopp i skadestånd till han som blev bestulen och vet inte om han även får nån prick på sig i registren, nån som vet?

Jag tycker att detta är sjukt orättvist då sonen aldrig gjort nåt kriminellt i hela sitt liv och nu åker dit på denna allvarliga dom för någon annans skull men bara för att polisen inte fick tag på rätt person så var sonen närmast.

Ja, han tog emot pengarna och satte in det på ett konto som bedragaren gav honom men det är allt han är skyldig till förutom sin dumhet och godtrohet.

Känns sjukt obehagligt tycker jag och är nu rädd att detta ska förfölja honom i livet, han har inte tagit körkort än och bor hemma o jobbar bara extra så är rädd att han aldrig ska kunna få ett jobb, bostad och körkort mm nu iom detta

*gråter*

• Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd
  • Anonym (orolig mamma)
    fornminne skrev 2025-04-10 18:42:27 följande:
    Kan man inte se det som att sonen blev lurad? Ett slags bedrägeri?

Om det nu stämmer att han handlade i "god tro" och bara ville vara snäll. Hjälpa en kompis eller bekant i knipa.

Självklart måste man prata med sina barn om att aldrig gå med på sånt här och vad som kan hända. Men jag tycker ändå att det är väldigt orättvist att naiva ungdomar som aldrig har gjort en fluga förnär, ska åka dit för att de blir lurade på det här sättet. Jag tycker inte att det kan jämföras med att förvara stöldgods eller hålla vakt vid inbrott t ex. Då är man delaktig på ett annat sätt.
    Ja jag tycker också att det borde ses som att han blev lurad. Det var en ytlig kontakt och såg väl chansen att bli mer bekant antar jag. Han är för snäll, hans enda brott enligt mig. Sonen minns inte namnet men vet vilket gym han går på men polisen ville inte ens undersöka. I deras ögon räcker det väl med att bara ha en skyldig, skitsamma vem Rynkar på näsan

Det är mycket man pratar med sina barn om men svårt att förutse allt, trodde aldrig att det skulle finnas en chans till att detta skulle hända Förvånad
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym skrev 2025-04-10 19:47:11 följande:

Hej ts
    Läs förundersökning och domslut

vad kan man göra åt det?
    Är inte så insatt i juridik tyvärr men har god lust att överklaga men vet inte riktigt hur man gör Oskyldig
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Trötter) skrev 2025-04-10 20:58:30 följande:
    Lite som folk som blir lurade att knappa in sin kod i bankID, eller blir sol och vårade eller släpper in bedragare i sin lägenhet eller går med på att installera saker i sin dator etc. etc. etc.

Varför reagerar de inte?
    Det var precis vad som hände. Bedragaren lurade en man att han hade en faktura att betala till ett byggföretag och han swischade 12000 kr med BankId. Jag tyckte det var väldigt konstigt att man går på det överhuvudtaget när det pratas så mycket om det nu. Tycker att den mannen är lite delskyldig också faktiskt men nu vill han ha tillbaka hela beloppet av min son som inte har några pengar av detta, han förde över åt "kompisen" i 3 omgångar så det var mindre belopp och reagerade tyvärr inte för han litar på människor, han har tyvärr ADD och har svårt att läsa av sånt här, men det tog tyvärr inte rätten någon hänsyn till heller tyvärr :(
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Risker med att bo i belastat område) skrev 2025-04-11 07:39:30 följande:

Jag misstänker tyvärr att det är du som är den lättlurade här.

Men det kan klart också vara så att sonen är rädd för att identifiera den personen, om den är med i ett gäng och han kan råka illa ut om han snackar.
    Har du frågat honom om han är rädd för den där killen?

En bekant till oss fick ett barn insyltat i ett brott, och en av killarna i det gänget hade redan dödat en person när han var minderårig. Det säger sig själv att man blir rädd för hela sin familjs skull då när ens barn ska vittna mot sådana psykopater.

Nej han är inte rädd för honom men kanske borde vara det. Han har gått tillbaka till det gymmet där bedragaren gick för att leta efter honom. Tyvärr hade han nåt utländskt namn som han inte kommer ihåg och dessutom svårt att uttala
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (G) skrev 2025-04-10 23:32:12 följande:

Killen hann alltså inte sätta in pengarna själv men hann instruera din son om detta, och litade på din son som han inte alls kände och gav honom en massa pengar? Och din son tyckte detta var normalt?

Låter inte så trovärdigt måste du förstå. 

Men visst, försök att överklaga. 

Jag tyckte också detta var jättekonstigt och ifrågasatte det när jag fick veta det såklart, men då var det för sent :(
    Bedragaren påstog att hans kompanjon skulle göra insättningen men att han inte fick tag på honom. Jag vet att det låter sjukt och jag skulle aldrig gå på detta själv men han har som sagt en funktionsnedsättning och har svårt för sånt här. 
    Han har ju lärt sig nu men blir en dyrköpt erfarenhet som kommer följa honom i flera år vilket jag tycker är grymt eftersom de inte tar hänsyn till att han är helt grön i övrigt och dessutom ADD.
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Också mamma) skrev 2025-04-11 11:44:18 följande:

Varför skulle rätten ta hänsyn till ev ADD.
    Det är vårat föräldraansvar att lära ungdomarna vad som är rätt och fel.
    Ta det som en läxa, det kunde vara värre.
    Tänk din son blir erbjuden sjysta piller på gymmet , lite anabola, efter ett par år misshandlar han sin flickvän för en småsak ska han då skylla på att han har ADD?

För att advokaten sa att det var förmildrande omständighet.

Brottet var penningtvätt, vilket ses allvarligare i detta land än mord tydligen :o
  • Anonym (orolig mamma)
    Jesper f skrev 2025-04-11 12:44:13 följande:

Det är givetvis jättesvårt när det finns NPF med i bilden, det komplicerar naturligtvis hela situationen, och du som mamma ser givetvis saken ur en annan synvinkel, iom att du känner din son och hans begränsningar, vilket rätten inte gör, och det är där verkligheterna till sist kraschar.

Jag har familj med NPF och jag tror inte din son gjorde det med något som helst  uppsåt, för att vara jyst helt enkelt. Det är inte lätt om man kommer från en bakgrund där man många gånger vart ensammast i världen, kanske tom mobbad - defenitivt alltid "ufo:t" i klassen, och helt plötsligt kommer en trevlig människa som vill umgås med dig, verkar gilla dig, och ger dig positiv uppmärksamhet. Jag tror de flesta kan förstå både den bilden och situationen.

Problemet är att det tar inte bort det "brottsliga" i vad agerandet av överföringen med pengarna enligt juridiken säger. Och det är därför det inte hjälper att diagnosen finns, även om den kan förklara. 

Nej, hans framtid är inte förstörd för alltid, utan det här är en "bump" på vägen. Det är inte mord han är dömd för, och vi har preskiberingslagar i Sverige. Han kommer att kunna söka både bostad, jobb - om än inte alla varianter av jobb under några år, och ta körkort. Så länge inget hamnar hos kronofogden - vilket är det viktigaste han just nu kan få hjälp med - kommer han heller inte ha någon ekonomisk prick. 

Sen att han kommer finnas i brottsregistret ett antal år, det är som det är, men han är lååååångt ifrån ensam att ligga under dom pga just detta, det är många tusentals till. Så det är inte slutet av alla hans möjligheter och karriär. Det är inte så. 

Jag tycker du ska torka tårarna, lägga det här bakom dig/er, och ta nya tag framåt. Inget är för alltid förstört, det finns gott hopp, och finns det gott gry i honom - allting KOMMER ordna sig, med tiden. Men inget händer över en natt, och det är svårt för alla ungdomar just nu att få den bra starten i livet de egentligen borde få.

Tack <3
    Det är precis så, han är den snällarste i världen och skulle aldrig skada någon annan med vilje. Men nu gjorde han ju det utan att förstå det tyvärr. Han har väldigt stor ånger för allt detta och är den som mår sämst o jag är mest orolig för hans hälsa.
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (L) skrev 2025-04-14 11:27:16 följande:

Eftersom de inte fick tag i killen som var skyldig så blev min son anklagad för penningtvätt och även dömd att betala ett stort belopp i skadestånd till han som blev bestulen

Till mamman: 
    Har du läst domen?
    Din son har begått ett brott även om han ?bara? fört över pengar, det är ju det som är penningtvätt. Det är ju därför han blev dömd, inte för att de ?inte fick tag på killen som var skyldig?. Din son var delaktig i detta.
    Hur mycket fick din son för att göra detta?

Brottsoffer myndigheten skriver: Ibland döms flera gärningspersoner för ett och samma brott och till att betala skadestånd. Då är var och en av gärningspersonerna oftast ansvarig för hela skadeståndsbeloppet. Det kallas solidariskt skadeståndsansvar. Tanken med det är att ge brottsoffret så stor chans som möjligt att få sina skador ersatta genom att rikta kravet mot alla som dömts samtidigt. Betalar en av de dömda hela skadeståndet kan den personen i sin tur kräva de andra på betalning.

Till er som vill tipsa mamman hur man ska få tag på mottagaren av pengarna: 
    Tror ni att det är polisens första brott av den här typen så att de inte vet hur de ska få tag på övriga skyldiga?

Historien är naturligtvis sorglig men kanske är en prick i brottsregistret ett litet bekymmer jämfört med att det nu satts stopp för ytterligare inblandning med personer fr kriminella kretsar? 

Som mamma förstår jag att du är förtvivlad.
    Jag hade förmodligen sagt till sonen att välja ett annat gym?.

Hur menar du att nu har det satts stopp för ytterligare inblandning?

Förövaren är ju kvar därute och fortsätter säkerligen med att bedra oskyldigt folk. Jag tycker att man är oaktsam och naiv om man går på sånt här, killen som blev bedragen swischade gladeligen 3 olika belopp till en fejkad firma som han inte ens hade varit i. Borde inte det utredas i första hand?

Min son är inte kriminell, han gick på detta av okunskap och naivitet.

Han hade bytt gym men är nu tillbaka där han träffade bedragaren i hopp om att se honom där och kommer att ringa polisen direkt i så fall, han är otroligt uppgiven och förtvivlad för detta och förstår fortfarande inte vad som hände
  • Anonym (orolig mamma)

Ni som vet hur man överklagar, kan man göra det som mamma för ett barn över 18 år el måste han göra det själv?

Han har ingen aning om vad det ens står i domen, hur många gånger han än skulle läsa, än mindre få ihop en överklagan så det måste jag göra i så fall men det godkänns nog knappast med tanke på att man inte får göra någonting för barn över 18 år som förälder 

• Anonym (orolig mamma)
    Ezmeraldah skrev 2025-04-14 16:35:24 följande:
    Det här kanske TS har lust att svara på?
    Tack för all info :)

Bedragaren hade såklart sopat igen alla spår för detta är ju hans business, det är så han tjänar sina pengar, genom att bedra oskyldiga människor.

Sonen hade swischat till hans "företag" som heter "Kryptobolaget" Ja, exakt, vilken människa som helst hade stoppat av att bara se namnet men min son har som sagt nedsatt funktion och har diagnos för det :( och tror på människor men kanske han lär sig på detta att bli lite mer skeptisk i framtiden. Förhoppningsvis Oskyldig
Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd