Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Min son blev oskyldigt dömd

Har du läst dom och förundersökning? Vad blev han dömd för och till vad?

Hjälpte han polisen att få tag i killen som utnyttjade honom genom att tex uppge namn, utseende odyl?

Men ja, har han en fällande dom på sig blir det trassel med körkort och annat.

• Anonym (J)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-10 20:13:35 följande:
    Ja jag tycker också att det borde ses som att han blev lurad. Det var en ytlig kontakt och såg väl chansen att bli mer bekant antar jag. Han är för snäll, hans enda brott enligt mig. Sonen minns inte namnet men vet vilket gym han går på men polisen ville inte ens undersöka. I deras ögon räcker det väl med att bara ha en skyldig, skitsamma vem Rynkar på näsan

Det är mycket man pratar med sina barn om men svårt att förutse allt, trodde aldrig att det skulle finnas en chans till att detta skulle hända Förvånad
    Så han kunde inte peka ut vem han fick pengarna från? Måste ha varit en del pengar. Du förstår hur misstänkte detta låter?

Och polisen visste varifrån pengarna kom, vem som blivit bestulen?

Dyrköpt läxa för sonen. 
  • Anonym (J)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-10 20:16:11 följande:
    vad kan man göra åt det?
    Är inte så insatt i juridik tyvärr men har god lust att överklaga men vet inte riktigt hur man gör Oskyldig
    Ta hjälp av hans försvarsadvokat
  • Anonym (J)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-10 20:16:11 följande:
    vad kan man göra åt det?
    Är inte så insatt i juridik tyvärr men har god lust att överklaga men vet inte riktigt hur man gör Oskyldig
    Genom att läsa dom och förundersökning kan du kanske få en bredare och mer komplett bild av vad som hände.
  • Anonym (J)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-11 11:07:49 följande:
    Det var precis vad som hände. Bedragaren lurade en man att han hade en faktura att betala till ett byggföretag och han swischade 12000 kr med BankId. Jag tyckte det var väldigt konstigt att man går på det överhuvudtaget när det pratas så mycket om det nu. Tycker att den mannen är lite delskyldig också faktiskt men nu vill han ha tillbaka hela beloppet av min son som inte har några pengar av detta, han förde över åt "kompisen" i 3 omgångar så det var mindre belopp och reagerade tyvärr inte för han litar på människor, han har tyvärr ADD och har svårt att läsa av sånt här, men det tog tyvärr inte rätten någon hänsyn till heller tyvärr :(
    Vilket brott blev sonen dömd för? Vad blev straffet?
  • Anonym (J)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-11 11:22:11 följande:
    Jag tyckte också detta var jättekonstigt och ifrågasatte det när jag fick veta det såklart, men då var det för sent :(
    Bedragaren påstog att hans kompanjon skulle göra insättningen men att han inte fick tag på honom. Jag vet att det låter sjukt och jag skulle aldrig gå på detta själv men han har som sagt en funktionsnedsättning och har svårt för sånt här. 
    Han har ju lärt sig nu men blir en dyrköpt erfarenhet som kommer följa honom i flera år vilket jag tycker är grymt eftersom de inte tar hänsyn till att han är helt grön i övrigt och dessutom ADD.
    Vilket brott blev sonen dömd för? Vad blev straffet?
  • Anonym (J)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-11 12:45:38 följande:
    För att advokaten sa att det var förmildrande omständighet.

Brottet var penningtvätt, vilket ses allvarligare i detta land än mord tydligen :o
    Vad blev straffet, böter eller fängelse?

Sen blev han väl tvungen att betala tillbaka 12 000 kr?

Även om straffskalan för mord är högre än för peningtvättsbrott så ses det rätt allvarligt just för att peningtvätt möjligör grova brott.
  • Anonym (J)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-14 11:50:40 följande:

Ni som vet hur man överklagar, kan man göra det som mamma för ett barn över 18 år el måste han göra det själv?

Han har ingen aning om vad det ens står i domen, hur många gånger han än skulle läsa, än mindre få ihop en överklagan så det måste jag göra i så fall men det godkänns nog knappast med tanke på att man inte får göra någonting för barn över 18 år som förälder 

Ta hjälp av hans advokat
  • Anonym (J)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-14 17:07:51 följande:
    Tack för all info :)

Bedragaren hade såklart sopat igen alla spår för detta är ju hans business, det är så han tjänar sina pengar, genom att bedra oskyldiga människor.

Sonen hade swischat till hans "företag" som heter "Kryptobolaget" Ja, exakt, vilken människa som helst hade stoppat av att bara se namnet men min son har som sagt nedsatt funktion och har diagnos för det :( och tror på människor men kanske han lär sig på detta att bli lite mer skeptisk i framtiden. Förhoppningsvis Oskyldig
    Vad blev han straff, fängelse eller böter?
  • Anonym (J)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-14 17:07:51 följande:
    Tack för all info :)

Bedragaren hade såklart sopat igen alla spår för detta är ju hans business, det är så han tjänar sina pengar, genom att bedra oskyldiga människor.

Sonen hade swischat till hans "företag" som heter "Kryptobolaget" Ja, exakt, vilken människa som helst hade stoppat av att bara se namnet men min son har som sagt nedsatt funktion och har diagnos för det :( och tror på människor men kanske han lär sig på detta att bli lite mer skeptisk i framtiden. Förhoppningsvis Oskyldig
    Vad säger hans försvarsadvokat när du tar kontakt tillsammans med sonen?
Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd