-
Det är ett väldigt bra råd du fick, god man eller förvaltare. I avvaktan kan du hjälpa honom med att sänka Swish-gränsen. Sedanhar TS som förälder ett ansvar för att berätta för honom om penningtvätt och hur han ska göra om någon ber honom om en sådan tjänst. Han är "hur snäll som helst" , ja det klart, det är ju dessa killar som blir ombedda att ta emot pengar, det är de snälla, naiva, vissa med diagnos och inte de smarta och vaksamma. Brottet är straffbart hur som helst.Egon den stora skrev 2025-04-11 13:17:34 följande:Hjälp honom vidare och fixa en god man samt begränsa hur mycket som går att swisha på en gång så kanske det inte händer igen?
-
TS, grabben har en diagnos, den ursäktar ingenting men den förklarar i någon mån varför han lät sig luras. Den kan man inte skylla på när det blir rättegång. Det är viktigt TS, är att du förstår att penningtvätt är ett brott och du borde ha varnat sonen för kontakter där någon vill ha hjälp med penningöverföringar, det handlar alltid och utan undantag om skummisar. För någon med ett handikapp måste man vara tydlig. Aldrig ta emot och föra över pengar. Som jag tidigare skrev vore det bra om han hade en god man. Skaffa det nu, genom kommunen! Du kan även kontakta Överförmyndarenheten på din ort.
-
Ja, det stämmer säkerligen. Här har man möjligheter tt spåra förövaren. Sen tror jag att TS son är rädd för honom och att det är därför som "han inte minns"..Får man fast bedragaren med sonens hjälp borde familjen, både mamman och sonen, kunna känna sig lugnare. Så snart penningtvätt började uppmärksammas borde mamman ha talat med sonen. Han är ju helt värnlös och kan bli indragen i vad som helst. Nu tror jag att straffpåföljden inte blir så allvarlig, men TS måste se till att sonen får hjälp med godmanskap. Jag är själv god man; då har huvudmannen som regel ett kontantkonto som är kopplat till bankkortet, på några tusen, men inte Swish, i vart fall inte på något större belopp. Övriga tillgodohavanden måste spärras. Det kan ju dyka upp nya "kompisar", alla oerhört skickliga när de väljer sina offer.Just snälla, godtrogna personer, kanske med en diagnos, är måltavlan.Ezmeraldah skrev 2025-04-12 20:26:24 följande:Fast att skylla på att bedragaren hade "ett utländskt namn som han inte minns men som är svårt att uttala" (haha good one!) har väl inget med funktionsnedsättning att göra? Jag har adhd och autism själv om det är relevant. Men polisen kan återskapa chathistorik och spåra killen via ip-nummer. Gymmet har antagligen namn och bild på sina medlemmar och om inte så kan de titta i övervakningskamerans film från de aktuella dagarna och TS son kan idenfiera killen den vägen. Att bara skylla på att han "har gått till gymmet och letat" håller nog inte riktigt... Det går nog att hitta killen om han finns och om TS son samarbetar med polisen. Ser inte kopplingen mellan add och den dåliga bortförklaringen?