Inlägg från: Snälla Killen |Visa alla inlägg
  • Snälla Killen

Min son blev oskyldigt dömd

Alla har ett personligt ansvar för sin egen ekonomi...

Detsamma gäller företagare och som ständigt är utsatta för "lycksökare" som är ute efter att luras på pengar osv.

Detsamma gäller ens "skyldigheter" gentemot försäkringsbolag och som är extremt hårdhudade oavsett vilket brott man ens har blivit utsatt för.

Det finns inget som är 100% rättvist idag, enbart rättigheter vs skyldigheter

Snäll? Definiera snälla...
  • Snälla Killen
    Ezmeraldah skrev 2025-04-12 00:31:30 följande:

Ja, man får en "prick" i belastningsregistret om man är dömd för ett brott. Vem som helst kan gå in på Lexbase och söka på din sons namn och läsa domen. Även arbetsgivare. Att du som förälder inte vet det gör att jag får viss förståelse för att din son uppfattas som "godtrogen". Det tycker jag personligen borde ses som en förmildrande omständighet. Med tanke på hur lite du vet (inget fel med det, dömer inte dig) så är det kanske inte så lätt för din son att som ungdom ha koll på saker som penningtvätt och liknande. 

Enligt penningtvättslagen finns det väldigt få s.k "förmildrande" omständigheter...
  • Snälla Killen
    Ezmeraldah skrev 2025-04-12 00:54:48 följande:
    Jag vet. Men som jag tydligt skrev så är det min personliga åsikt att det borde vara så. Vissa saker ingår i ämnet samhällskunskap och det finns en lag som säger att skolor måste följa läroplanen. Att man finns med i belastningsregistret när man är dömd för ett brott är ganska grundläggande. Så även att kunna läsa. Kan man lösa så förstår man att det var min åsikt och inget annat.
    Var inte meningen att trampa på någon öm tå..

Jag enbart försökte berätta utifrån egen erfarenhet och inget annat ❤️
Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd