Min son blev oskyldigt dömd
Existerar den andra killen, som de inte kan få tag på, eftersom sonen får ta på sig hela skulden? Eller är det bara en påhittad person att skylla på eftersom sonen inte ens vet vad han heter?
Existerar den andra killen, som de inte kan få tag på, eftersom sonen får ta på sig hela skulden? Eller är det bara en påhittad person att skylla på eftersom sonen inte ens vet vad han heter?
Som mamma så upplever man att de egna barnen inte har några fel eller brister, eller skulle göra någonting dumt. Godtrogen och översnäll. Men de kan ändå bli frestade om de blir lovade pengar, det kan hända den bästa. Och självklart så nekar han i en sådan här situation eftersom han är rädd.
Om sonen kunde överföra pengar så hjälper inte en diagnos. Han är ju inte förståndshandikappad. Och det verkar ganska så märkligt att han skulle göra detta till någon som han inte ens känner utan att själv få några fördelar.
Nu har polisen bedömt att sonen är skyldig, och har begått ett brott. Och eftersom han klarade att göra denna överföring så kan han ju inte vara ett litet barn. I denna situation skulle jag betala in pengarna för att få det ur världen.
"Eftersom de inte fick tag i killen som var skyldig så blev min son anklagad för penningtvätt". Här ligger det en hund begraven. Det får mig att tvivla på om den "skyldige killen" överhuvudtaget existerar.
När jag läste denna artikel så förstod jag vad som kan ha hänt sonen, och detta är så ledsamt. Så jag förstår att mamman är helt förtvivlad.
Risken för att ungdomar ska utnyttjas i penningtvättsbrott ökar. Därför går nu polisen ut med en varning och uppmanar föräldrar til vaksamhet.
Det är kriminella nätverk som använder unga människor som s.k. "målvakter" för penningtvätt, ofta i samband med bedrägerier mot äldre.
De kriminella letar ständigt efter personer som lånar ut sina bankkonton. Klassisk penningtvätt är att ungdomen får in brottsliga pengar på sitt bankkonto via Swish eller banköverföring. Ungdomen uppmanas sedan att ta ut pengarna i bankomat eller swisha/överföra pengarna vidare. Ofta får ungdomen behålla en liten del av pengarna som tack för hjälpen, eller lockas med dyra märkeskläder eller annat.
Så jag hoppas att sonen inte blir dömd alltför hårt. Vad har hänt med vårt trygga och säkra Sverige?
.
Tillägg till mitt förra inlägg: Jag har nog varit lite väl hård mot mamman i mina inlägg och det ångrar jag. Förlåt. De kriminella kan både hota och locka, så vi vet inte vad sonen har gått igenom. Och detta skulle kunna hända vem som helst. Så försök istället att stötta mamman, de är i en hemsk situation.