Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Min son blev oskyldigt dömd

Fast din son är ju inte oskyldig, han har ju begått ett brott. 

Det må vara naivt och utan uppsåt men att ta emot stora belopp från människor man inte vet namnet på låter faktiskt mer än naivt och snällt. Låter snarare som något likaväl en råbarkad bedragare skulle säga. 

Han har begått ett brott och därmed har han blivit dömd.

Jag beklagar givetvis din och sonens situation men enligt lag o domstol så är det likväl ett brott och det är förmodligen väldigt många skyldiga och med uppsåt som också hävdar att de blivit lurade osv.

Kanske han inte ens vågar ?komma ihåg? osv. Ev ska du tyvärr vara glad att han åkte dit innan han dragits in i något betydligt värre.

• Anonym (L)

Eftersom de inte fick tag i killen som var skyldig så blev min son anklagad för penningtvätt och även dömd att betala ett stort belopp i skadestånd till han som blev bestulen

Till mamman: 
    Har du läst domen?
    Din son har begått ett brott även om han ?bara? fört över pengar, det är ju det som är penningtvätt. Det är ju därför han blev dömd, inte för att de ?inte fick tag på killen som var skyldig?. Din son var delaktig i detta.
    Hur mycket fick din son för att göra detta?

Brottsoffer myndigheten skriver: Ibland döms flera gärningspersoner för ett och samma brott och till att betala skadestånd. Då är var och en av gärningspersonerna oftast ansvarig för hela skadeståndsbeloppet. Det kallas solidariskt skadeståndsansvar. Tanken med det är att ge brottsoffret så stor chans som möjligt att få sina skador ersatta genom att rikta kravet mot alla som dömts samtidigt. Betalar en av de dömda hela skadeståndet kan den personen i sin tur kräva de andra på betalning.

Till er som vill tipsa mamman hur man ska få tag på mottagaren av pengarna: 
    Tror ni att det är polisens första brott av den här typen så att de inte vet hur de ska få tag på övriga skyldiga?

Historien är naturligtvis sorglig men kanske är en prick i brottsregistret ett litet bekymmer jämfört med att det nu satts stopp för ytterligare inblandning med personer fr kriminella kretsar? 

Som mamma förstår jag att du är förtvivlad.
    Jag hade förmodligen sagt till sonen att välja ett annat gym?.

• Anonym (L)

Vilken Påföljd fick sonen Förutom skadestånd?

Om du fick fängelsestraff som påföljd försvinner pricken ur registret efter 10 år från frigivningen. Om du istället dömdes till böter försvinner pricken efter 5 år från domen (17 § lag om belastningsregister).

• Anonym (L)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-14 11:47:29 följande:
    Hur menar du att nu har det satts stopp för ytterligare inblandning?

Förövaren är ju kvar därute och fortsätter säkerligen med att bedra oskyldigt folk. Jag tycker att man är oaktsam och naiv om man går på sånt här, killen som blev bedragen swischade gladeligen 3 olika belopp till en fejkad firma som han inte ens hade varit i. Borde inte det utredas i första hand?

Min son är inte kriminell, han gick på detta av okunskap och naivitet.

Han hade bytt gym men är nu tillbaka där han träffade bedragaren i hopp om att se honom där och kommer att ringa polisen direkt i så fall, han är otroligt uppgiven och förtvivlad för detta och förstår fortfarande inte vad som hände

Jag avser givetvis din son, för det Är väl honom vi diskuterar här? 
    Förhoppningsvis lärde han sig något?. 

Du skriver:
    Jag tycker att man är oaktsam och naiv om man går på sånt här, killen som blev bedragen swischade gladeligen 3 olika belopp till en fejkad firma som han inte ens hade varit i. Borde inte det utredas i första hand?

Har din son större rätt att vara oaktsam o vara naiv och begå brott (penningtvätt är brottet han dömta för) än den som är oaktsam och naiv och blir utsatt för brott? Man är väl likväl ett brottsoffer? Oavsett om man är korkad? Att vara naiv är i sig inte brottsligt?.

Är din son mindre skyldig för att brottsoffret borde ha förstått att han/hon blev lurad?? Din son swishade väl också ?gladeligen?? Brottsoffret har agerat i god tro och blivit av med sina egna pengar, inte bollat med andras pengar. Du säger i princip att det är brottsoffrets fel att din son åkte dit för penningtvätt? Ska det utredas? Eller vad menar du?

Din son har utfört en kriminell handling, medvetet eller omedvetet, då blir man dömd. 

är nu tillbaka där han träffade bedragaren i hopp om att se honom där och kommer att ringa polisen direkt i så fall, han är otroligt uppgiven och förtvivlad för detta och förstår fortfarande inte vad som hände

Har du och sonen förstått att sonen har blivit dömd utifrån sin medverkan i brottet, inte för att de inte fått tag på någon annan?. ?
    Det är viktigt att din son (och du) förstår det.

Väldigt mycket bättre att inte röra sig i den miljön skulle jag säga, men det gör man ju som man vill.
    Din son har deltagit i ett brott och blir inte oskyldig även om 10 personer till åker fast.

• Anonym (L)

Är detta verkligen en fräck fråga?
    Hon vet skadeståndskravet på sonen, det är väl också en del av domen?
    Skadestånd o brottspåföljd fastställs väl båda i domen?

Fick sonen betalt eller erbjöds sonen betalning för att göra denna/dessa överföring(ar)?

Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd