Inlägg från: Anonym (sv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sv)

Min son blev oskyldigt dömd

Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-11 11:07:49 följande:
    Det var precis vad som hände. Bedragaren lurade en man att han hade en faktura att betala till ett byggföretag och han swischade 12000 kr med BankId. Jag tyckte det var väldigt konstigt att man går på det överhuvudtaget när det pratas så mycket om det nu. Tycker att den mannen är lite delskyldig också faktiskt men nu vill han ha tillbaka hela beloppet av min son som inte har några pengar av detta, han förde över åt "kompisen" i 3 omgångar så det var mindre belopp och reagerade tyvärr inte för han litar på människor, han har tyvärr ADD och har svårt att läsa av sånt här, men det tog tyvärr inte rätten någon hänsyn till heller tyvärr :(
    Betala tillbaka de 12000. Ta straffet. Se det som en läxa. 

Sedan kan man ju som utomstående fundera över hur mycket av grabbens story om "en okänd kille på gymmet som ber om hjälp" som stämmer men det är en annan sak
  • Anonym (sv)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-11 12:45:38 följande:
    För att advokaten sa att det var förmildrande omständighet.

Brottet var penningtvätt, vilket ses allvarligare i detta land än mord tydligen :o
    Förmildrande omständighet innebär inte att en olaglig handling automatiskt inte längre är olaglig.

Din son kan möjligen ha fått ett mildare straff än annars på grund av sin diagnos men uppenbarligen anses inte diagnosen vara värre än att han förstått, eller borde förstått, vad han gjort och därför är skyldig.

Sådant där kan du läsa om i domen

Och nej, han dömdes inte värre än en mördare. Han fick lite böter om du skrivit korrekt i tråden.
  • Anonym (sv)
    Anonym (Ella) skrev 2025-04-14 11:52:12 följande:
    Varför har han inget juridiskt ombud? Har du pengar, satsa på sonen nu och se till att han får ordentligt med stöd framöver. 
    TS har bekräftat att hennes son haft en advokat vid rättegången och denne lär vara aktiv i fallet tills överklagandetiden gått ut - antingen efter denna dom eller efter en dom i nästa instans
  • Anonym (sv)
    Anonym (Ella) skrev 2025-04-14 12:08:03 följande:
    Jo men då förstår jag inte varför inte advokaten hanterar överklagan utan att mamman vill göra detta åt sonen. 
    För att sonen är över 18 och myndig.

Sonen kan begära överklagan. Mamma kan det inte.

Min gissning är att mamman antingen inte förstår att sonen kan begära detta eller att hon vill göra det för att sonen inte vill/orkar/fattar.

Eller åtminstone att mamman tycker att sonen inte vill/orkar/fattar

.
    Mamman påstår sig inte ens ha sett domen om jag förstår det rätt.

Det är den enklaste saken i världen att som privatperson mejla domstolen och begära ut domen. Den kommer normalt som pdf på mejlen inom någon timme max

Återigen min gissning: sonen har förstås fått domen men vill inte att mamman ska läsa denna så hon får den inte av honom och mamman verkar inte veta hur man gör.

Eller så vill hon inte läsa domen och få svart på vitt vad sonen gjort och vad han fått ut av det. 
  • Anonym (sv)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-14 11:50:40 följande:

Ni som vet hur man överklagar, kan man göra det som mamma för ett barn över 18 år el måste han göra det själv?

Advokaten skriver överklagan. Din myndiga son måste begära att han skriver den.

En överklagan kan ge värre straff så man bör lyssna noga på vad advokaten säger om domen och hur troligt det är att den kommer att ändras till det bättre i nästa instans.

Din son är dömd för ett rätt lätt-bevisat brott och har inte fått något jätte-straff för det. Böter och skadestånd om jag förstår det rätt.

Hans framtid kommer att hänga mer på hur han utbildar och sköter sig i framtiden än på att han nu har hjälpt kriminella att tvätta svarta pengar.

Sedan ska du vara glad över att det bara var 12000 kronor han hjälpte till med.

Det hade kunnat vara en väska med vapen och knark som killen med det svåruttalade namnet som din son förövrigt inte kommer ihåg vilket det var hade bett honom ta hand om i en vecka eller två
Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd