Inlägg från: Ezmeraldah |Visa alla inlägg
  • Ezmeraldah

Min son blev oskyldigt dömd

Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-11 11:11:11 följande:
    Nej han är inte rädd för honom men kanske borde vara det. Han har gått tillbaka till det gymmet där bedragaren gick för att leta efter honom. Tyvärr hade han nåt utländskt namn som han inte kommer ihåg och dessutom svårt att uttala
    Utländskt namn som han inte kommer ihåg men som är svårt att uttala? Ja men visst. Förde över tusentals kronor åt nån vars namn han inte vet? Borde man inte minnas namnet på en sån person? Har han inte nåt användarnamn i den app de kommunicerade i? Polisen kan återskapa chatthistorik och spåra ip-nummer? Vad är det för gymkedja? De flesta gym har namn och bild på sina medlemmar så din son kan identifiera honom åt Polisen? I annat fall kan gymmet lämna in övervakningsfilmer till polisen från de datum din son träffat killen på gymmet? I princip alla gym har övervakningskameror. 

Domar kan du läsa på Lexbase.se. Förundersökningsprotokoll kan du läsa på Krimfup.se. Eller också kan din son begära ut detta gratis genom att kontakta polisen. Han borde redan ha fått dessa papper hemskickade om rättegång hållits och dom fallit. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-10 20:16:11 följande:
    vad kan man göra åt det?
    Är inte så insatt i juridik tyvärr men har god lust att överklaga men vet inte riktigt hur man gör Oskyldig
    Det står i domslutet hur man överklagar. Läs på Lexbase. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-11 11:07:49 följande:
    Det var precis vad som hände. Bedragaren lurade en man att han hade en faktura att betala till ett byggföretag och han swischade 12000 kr med BankId. Jag tyckte det var väldigt konstigt att man går på det överhuvudtaget när det pratas så mycket om det nu. Tycker att den mannen är lite delskyldig också faktiskt men nu vill han ha tillbaka hela beloppet av min son som inte har några pengar av detta, han förde över åt "kompisen" i 3 omgångar så det var mindre belopp och reagerade tyvärr inte för han litar på människor, han har tyvärr ADD och har svårt att läsa av sånt här, men det tog tyvärr inte rätten någon hänsyn till heller tyvärr :(
    Vart förde han över pengarna då? Polisen kan spåra personen den vägen? 
  • Ezmeraldah

Ja, man får en "prick" i belastningsregistret om man är dömd för ett brott. Vem som helst kan gå in på Lexbase och söka på din sons namn och läsa domen. Även arbetsgivare. Att du som förälder inte vet det gör att jag får viss förståelse för att din son uppfattas som "godtrogen". Det tycker jag personligen borde ses som en förmildrande omständighet. Med tanke på hur lite du vet (inget fel med det, dömer inte dig) så är det kanske inte så lätt för din son att som ungdom ha koll på saker som penningtvätt och liknande. 

• Ezmeraldah
    Snälla Killen skrev 2025-04-12 00:43:57 följande:
    Enligt penningtvättslagen finns det väldigt få s.k "förmildrande" omständigheter...
    Jag vet. Men som jag tydligt skrev så är det min personliga åsikt att det borde vara så. Vissa saker ingår i ämnet samhällskunskap och det finns en lag som säger att skolor måste följa läroplanen. Att man finns med i belastningsregistret när man är dömd för ett brott är ganska grundläggande. Så även att kunna läsa. Kan man lösa så förstår man att det var min åsikt och inget annat.
  • Ezmeraldah
    Snälla Killen skrev 2025-04-12 00:59:15 följande:
    Var inte meningen att trampa på någon öm tå..

Jag enbart försökte berätta utifrån egen erfarenhet och inget annat ❤️
    Vad är det du vill berätta för mig? Att du har erfarenhet av att tvätta pengar? 
  • Ezmeraldah
    Goneril skrev 2025-04-12 19:05:10 följande:

TS, grabben har en diagnos, den ursäktar ingenting men den förklarar i någon mån varför han lät sig luras. Den kan man inte skylla på när det blir rättegång.                                                                                                                     Det är viktigt TS, är att du förstår att penningtvätt är ett brott och du borde ha varnat sonen för kontakter där någon vill ha hjälp med penningöverföringar, det handlar alltid och utan undantag om skummisar.                                                                                                                                För någon med ett handikapp måste man vara tydlig. Aldrig ta emot och föra över pengar.  Som jag tidigare skrev vore det bra om han hade en god man. Skaffa det nu, genom kommunen! Du kan även kontakta Överförmyndarenheten på din ort.       

Fast att skylla på att bedragaren hade "ett utländskt namn som han inte minns men som är svårt att uttala" (haha good one!) har väl inget med funktionsnedsättning att göra? Jag har adhd och autism själv om det är relevant. Men polisen kan återskapa chathistorik och spåra killen via ip-nummer. Gymmet har antagligen namn och bild på sina medlemmar och om inte så kan de titta i övervakningskamerans film från de aktuella dagarna och TS son kan idenfiera killen den vägen. Att bara skylla på att han "har gått till gymmet och letat" håller nog inte riktigt... Det går nog att hitta killen om han finns och om TS son samarbetar med polisen. Ser inte kopplingen mellan add och den dåliga bortförklaringen? 
  • Ezmeraldah
    Goneril skrev 2025-04-13 04:02:53 följande:
    Ja, det stämmer säkerligen. Här har man möjligheter tt spåra förövaren. Sen tror jag att TS son är rädd för honom och att det är därför som "han inte minns"..Får man fast bedragaren med sonens hjälp borde familjen, både mamman och sonen,  kunna känna sig lugnare.                                                                                                            Så snart penningtvätt började uppmärksammas borde mamman ha talat med sonen. Han är ju helt värnlös och kan bli indragen i vad som helst. Nu tror jag att straffpåföljden inte blir så allvarlig, men TS måste se till att sonen får hjälp med godmanskap.                                                                                                                                 Jag är själv god man; då har huvudmannen som regel ett kontantkonto som är kopplat till bankkortet, på några tusen, men inte Swish, i vart fall inte på något större belopp. Övriga tillgodohavanden  måste spärras. Det kan ju dyka upp nya "kompisar", alla oerhört skickliga när de väljer sina offer.Just snälla, godtrogna personer, kanske med en diagnos, är måltavlan.
    Annars kan nog banken se vart pengarna har gått? Du dom är god man kanske kan lite om det? Om TS son har fört över pengar till ett konto kan man väl se vem som har det kontot? Polisen kan väl få fram det? Och vilken bank det tillhör syns väl på clearingsnumret? Du som kunnig kanske vill berätta lite mer? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-14 11:47:29 följande:
    Han hade bytt gym men är nu tillbaka där han träffade bedragaren i hopp om att se honom där och kommer att ringa polisen direkt i så fall, han är otroligt uppgiven och förtvivlad för detta och förstår fortfarande inte vad som hände
    Gymmet har nog namn och bild på sina medlemmar och så kan de titta i övervakningskamerans film för de aktuella dagarna. OM din son nu så gärna vill hitta "den skyldige".

Jag undrar fortfarande vart han förde över pengar och varför det inte går att spåra personen den vägen? Eller via chathistorik? De hade väl kontakt via nån app? Om du vill ha hjälp så kanske du ska svara på det väsentliga?

Domen kan alla som vet din sons namn läsa på Lexbase.se. Det tar några minuter. I domen står hur man överklagar. Advokaten kan hjälpa honom. Har skrivit det flera gånger så du kanske ska börja med att läsa igenom svaren här?
  • Ezmeraldah
    Anonym (Ella) skrev 2025-04-14 12:21:38 följande:
    Men utifrån din beskrivning så låter det ju inte så sannolikt att sonen skulle vara oskyldig. Det är otroligt enkelt att kolla upp domar idag. Bara att mejla tingsrätten eller kolla på lexbase eller liknande. Här är det ju mer skygglappar på
    Har hon fortfarande inte sett domen? Hon fick information om hur hon hittar den för flera dagar sen. Hon verkar inte vilja se den, nej.
Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd