Inlägg från: Anonym (Ella) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ella)

Min son blev oskyldigt dömd

Hur stort va beloppet? Har din son en funktionsnedsättning? tänker om det rör sig om småbelopp typ max 2000 kronor så kanske man inte reagerar. Men annars om det rör sig om större belopp, varför reagerar han inte? 

• Anonym (Ella)
    Anonym (Trötter) skrev 2025-04-10 20:58:30 följande:
    Lite som folk som blir lurade att knappa in sin kod i bankID, eller blir sol och vårade eller släpper in bedragare i sin lägenhet eller går med på att installera saker i sin dator etc. etc. etc.

Varför reagerar de inte?
    Detta drabbar ju väldigt sällan unga personer. Det finns en anledning till att sonen blivit dömd, varför har man gjort den juridiska bedömning? 
  • Anonym (Ella)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-14 11:47:29 följande:
    Hur menar du att nu har det satts stopp för ytterligare inblandning?

Förövaren är ju kvar därute och fortsätter säkerligen med att bedra oskyldigt folk. Jag tycker att man är oaktsam och naiv om man går på sånt här, killen som blev bedragen swischade gladeligen 3 olika belopp till en fejkad firma som han inte ens hade varit i. Borde inte det utredas i första hand?

Min son är inte kriminell, han gick på detta av okunskap och naivitet.

Han hade bytt gym men är nu tillbaka där han träffade bedragaren i hopp om att se honom där och kommer att ringa polisen direkt i så fall, han är otroligt uppgiven och förtvivlad för detta och förstår fortfarande inte vad som hände
    Hur gammal är din son? Vad får han för hjälp i övrigt. Tror du din son haft mycket otur? 
  • Anonym (Ella)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-14 11:50:40 följande:

Ni som vet hur man överklagar, kan man göra det som mamma för ett barn över 18 år el måste han göra det själv?

Han har ingen aning om vad det ens står i domen, hur många gånger han än skulle läsa, än mindre få ihop en överklagan så det måste jag göra i så fall men det godkänns nog knappast med tanke på att man inte får göra någonting för barn över 18 år som förälder 

Varför har han inget juridiskt ombud? Har du pengar, satsa på sonen nu och se till att han får ordentligt med stöd framöver. 
  • Anonym (Ella)
    Anonym (sv) skrev 2025-04-14 12:01:15 följande:
    TS har bekräftat att hennes son haft en advokat vid rättegången och denne lär vara aktiv i fallet tills överklagandetiden gått ut - antingen efter denna dom eller efter en dom i nästa instans
    Jo men då förstår jag inte varför inte advokaten hanterar överklagan utan att mamman vill göra detta åt sonen. 
  • Anonym (Ella)
    Anonym (sv) skrev 2025-04-14 12:15:58 följande:
    För att sonen är över 18 och myndig.

Sonen kan begära överklagan. Mamma kan det inte.

Min gissning är att mamman antingen inte förstår att sonen kan begära detta eller att hon vill göra det för att sonen inte vill/orkar/fattar.

Eller åtminstone att mamman tycker att sonen inte vill/orkar/fattar

.
    Mamman påstår sig inte ens ha sett domen om jag förstår det rätt.

Det är den enklaste saken i världen att som privatperson mejla domstolen och begära ut domen. Den kommer normalt som pdf på mejlen inom någon timme max

Återigen min gissning: sonen har förstås fått domen men vill inte att mamman ska läsa denna så hon får den inte av honom och mamman verkar inte veta hur man gör.

Eller så vill hon inte läsa domen och få svart på vitt vad sonen gjort och vad han fått ut av det. 
    Jag tänker att mamman och sonen tillsammans kan prata med advokaten om att han vill överklaga. Jag har sett 30 åringar ha med sig sina föräldrar till advokaten liksom så det är advokaten som agerar.

Men utifrån din beskrivning så låter det ju inte så sannolikt att sonen skulle vara oskyldig. Det är otroligt enkelt att kolla upp domar idag. Bara att mejla tingsrätten eller kolla på lexbase eller liknande. Här är det ju mer skygglappar på 
  • Anonym (Ella)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-14 17:07:51 följande:
    Tack för all info :)

Bedragaren hade såklart sopat igen alla spår för detta är ju hans business, det är så han tjänar sina pengar, genom att bedra oskyldiga människor.

Sonen hade swischat till hans "företag" som heter "Kryptobolaget" Ja, exakt, vilken människa som helst hade stoppat av att bara se namnet men min son har som sagt nedsatt funktion och har diagnos för det :( och tror på människor men kanske han lär sig på detta att bli lite mer skeptisk i framtiden. Förhoppningsvis Oskyldig
    Du ska nog inte utgå från att han magiskt kommer ta lärdom av detta. Du har dessutom inte sagt ålder på honom. Men han behöver bevisligen mer stöd än vad han får nu. statistiskt sätt utvecklas personer med NPF långsammare. Så någon som är 25 är mentalt 20 med NPF. 
Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd