Inlägg från: Ezmeraldah |Visa alla inlägg
  • Ezmeraldah

Min son blev oskyldigt dömd

Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-14 11:47:29 följande:
    Hur menar du att nu har det satts stopp för ytterligare inblandning?

Förövaren är ju kvar därute och fortsätter säkerligen med att bedra oskyldigt folk. Jag tycker att man är oaktsam och naiv om man går på sånt här, killen som blev bedragen swischade gladeligen 3 olika belopp till en fejkad firma som han inte ens hade varit i. Borde inte det utredas i första hand?
    Har du pratat med gymmet och bett dem göra polisanmälan? Eller banken dit pengarna fördes över?
  • Ezmeraldah
    Anonym (sv) skrev 2025-04-14 12:15:58 följande:
    För att sonen är över 18 och myndig.

Sonen kan begära överklagan. Mamma kan det inte.

Min gissning är att mamman antingen inte förstår att sonen kan begära detta eller att hon vill göra det för att sonen inte vill/orkar/fattar.

Eller åtminstone att mamman tycker att sonen inte vill/orkar/fattar

.
    Mamman påstår sig inte ens ha sett domen om jag förstår det rätt.

Det är den enklaste saken i världen att som privatperson mejla domstolen och begära ut domen. Den kommer normalt som pdf på mejlen inom någon timme max

Återigen min gissning: sonen har förstås fått domen men vill inte att mamman ska läsa denna så hon får den inte av honom och mamman verkar inte veta hur man gör.

Eller så vill hon inte läsa domen och få svart på vitt vad sonen gjort och vad han fått ut av det. 
    Exakt så! Sonen berättar såklart inte hela sanningen.
  • Ezmeraldah
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-14 11:50:40 följande:

Ni som vet hur man överklagar, kan man göra det som mamma för ett barn över 18 år el måste han göra det själv?

Han har ingen aning om vad det ens står i domen, hur många gånger han än skulle läsa, än mindre få ihop en överklagan så det måste jag göra i så fall men det godkänns nog knappast med tanke på att man inte får göra någonting för barn över 18 år som förälder 

Så varsågod, nu kan du fortsätta fråga 10 gånger till hur man gör! 

Tack Ezmeraldah, antar jag att du inte kommer säga! 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Suck..) skrev 2025-04-11 13:00:27 följande:

Har han swishat finns ju mottagarens namn och uppgifter lättillgängligt.

Men jag misstänker att ts nu kommer lämna nya uppgifter om att det var ett anonymt bankkonto med okänd mottagare som pengarna förts över till. Det brukar vara så i den här typen av trådar, info utelämnas eller måste dras fram. 

Det här kanske TS har lust att svara på?
  • Ezmeraldah
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-14 17:07:51 följande:
    Tack för all info :)

Bedragaren hade såklart sopat igen alla spår för detta är ju hans business, det är så han tjänar sina pengar, genom att bedra oskyldiga människor.

Sonen hade swischat till hans "företag" som heter "Kryptobolaget" Ja, exakt, vilken människa som helst hade stoppat av att bara se namnet men min son har som sagt nedsatt funktion och har diagnos för det :( och tror på människor men kanske han lär sig på detta att bli lite mer skeptisk i framtiden. Förhoppningsvis Oskyldig
    Så du har läst domen nu?

Då stod väl namn och nummer när han swishade? Vem står som ägare till företaget? Har du bett banken spärra kontot? Har du kollat med gymmet om han registrerat sig med samma mobilnummer där?
  • Ezmeraldah
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-10 17:45:32 följande:

Ja, han tog emot pengarna och satte in det på ett konto som bedragaren gav honom 

Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-14 17:07:51 följande:
    Sonen hade swischat till hans "företag" som heter "Kryptobolaget" 

Satta han in pengar på ett konto som bedragaren gav honom eller swishade han? Hur ska du ha det? Då har din son antingen ett mobilnummer som är kopplat till ett bankkonto som polisen kan spåra, eller ett bankgironummer som bank och polis kan spåra? Bra, då undrar jag bara varför du så envist undviker just den frågan genom hela tråden?
  • Ezmeraldah
    Anonym (J) skrev 2025-04-14 17:13:20 följande:
    Vad blev han straff, fängelse eller böter?
    Huuur ska TS kunna veta det?! Hon kan ju omöjligt få tag i domen! Väldigt fräck fråga av dig tycker jag. Man spelar ju med minst 30 sidor i väntan på att TS med hjälp av olika metoder ska lyckas få tag i domen. Telefontiden till Tingsrätten, mycket på jobbet, hann inte osv. så det tar ju minst några veckor. Och under tiden håller man tråden vid liv och kommer med peppiga tillrop. För TS är ju sååå orolig!! Och när det inte längre går att skylla på att man inte har domen så drar TS eller så tas hela tråden bort och en moderator svarar att hen "inte hittar tråden i listan och inte kan se om den tagits bort".
  • Ezmeraldah
    Anonym (L) skrev 2025-04-15 10:59:46 följande:

Är detta verkligen en fräck fråga?
    Hon vet skadeståndskravet på sonen, det är väl också en del av domen?
    Skadestånd o brottspåföljd fastställs väl båda i domen?

Fick sonen betalt eller erbjöds sonen betalning för att göra denna/dessa överföring(ar)?

Nej, det är ingen fräck fråga. Jag skämtade bara. Trodde att det var uppenbart. Ursäkta. 

Att hon vet skadeståndskravet utan att ha sett domen är för att sonen har berättat om för sin mor om skadeståndet och givit sin egen förklaring till detta. En vild gissning men det skulle kunna vara så att han vill låna lite pengar av Morsan. Med tanke på att han saknar inkomst. 

På din fråga om ifall TS som fick betalt har TS svarat nej. Han ville bara hjälpa en vän. Som han inte vet namnet på. Hur det verkligen förhåller sig vet vi inte. Det kanske står i domen. Och det får vi såklart aldrig veta. För då är det ju inte kul längre så då dör tråden. Tyvärr. 
Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd