• Bunny s

BIM Maj 2025

Hej allaihop 😊
    Jag har bim 30 eller 31 maj. 
    Det här blir vårt första försök om ett tredje barn, en liten sladdis. Blir 38 år i sommar så vi räknar med att det kan ta sin tid.
    Någon mer kring min ålder här? 😊

• Bunny s
    Tjej90sve skrev 2025-05-24 12:16:23 följande:

Jag har dålig koll på det här med temp men har haft förhöjd temp med 1 grad senaste 2 dagarna. Tror att jag fått lätt feber, men ligger ändå precis på 37,6 så är ändå inte feber 🥱 å känner mig trött.

hade önskat mina besvär var tecken på graviditet. Har ännu inte fått mensen som skulle kommit i torsdags. Men ändå inget plus.

Hej! Håller tummarna för dig. Jobbigt det där när man upplever sig gravid och mensen är sen men testen är negativa 🙄🙄
    Hur som, så vill jag bara säga att även om vården inte räknar din temp som feber så kan det vara feber för just dig. För om du brukar ligga på 36.5 tex, och nu ökat en grad, så har du lätt feber som du troligen känner av. 
    Såg att du också är något äldre och på ditt första försök. Spännande! Jag är också på första försöket och blir 38 i sommar. Är det ditt första barn?
  • Bunny s
    Tjej90sve skrev 2025-05-24 21:40:47 följande:

Jag är 35 år. Och det är mitt tredje barn och troligen sista. Sambon har inga barn. Vi har just börjat resan med första försöket. Jag har velat börja tidigare än vad vi egentligen har planerat just för att jag är äldre och vill inte känna världens stress,  så känns helt ok om det skulle ta ett år att bli gravida!

En i min familj är gravid och fyllt 40 år och det verkar gå bra för henne. Tycker ni absolut törs fortsätta 1 år
    till att försöka. Har läst här om att få tabletter för att främja ägglossning. Tänker ifall om det är lite strul med det när du börjar närma dig 40 år? 🙂

Tack för dina tips och kul att höra om 40-årinhen som blev gravid 😊
    Så här är det att jag har en hormonrubbning som gjorde att jag gjorde en fertilitetsutredning för 12 år sen som visade på det (pco:s). Jag hade ofta utebliven ägglossning och långa och oregelbundna cykler så jag behövde hjälp med tabletter för att få ordning på allt och det resulterade i 2 barn. 

Men med pco:s är det vanligt att när vi blir lite äldre så kan ägglossningen och cykeln komma igång. Och det verkar så för mig för jag var utan p-piller några år förut samt provade att kolla av cykel utan piller för ett år sen och var utan 6 månader. Fick positiva äl-test, äl-symtom och hade en cykel som var regelbunden +/-4 dagar och det räknas som normalt. 
    Har därför stora förhoppningar kring att klara det själva ny 😊 generellt så kommer vi också in i klimakteriet senare än medelkvinnan så det känns också lovande. 
    Fick min äl dag 16 efter att jag slutade med p-pillren så nu väntar jag på bim 30 eller 31 maj. Fick positivt äl-test och tänkte då att den skulle infalla nästa dag men hela den kvällen hade jag tydliga ägglossningskänningar och inga alls nästa dag så jag vet inte riktigt när den blev 😊

Jag tycker att din tidsplan låter klok. Att börja tidigare än tänkt för som du säger, det kan ta lite tid. Man vet ju inte heller hur kompentibla just ni är men det känns ju lovande att du fått 2 barn och troligen så kommer det gå jättebra för er. Du är ju precis i dem där gränsen då vår fertilitet börjar gå nerför. Så jag håller tummarna för er och tror det kommer gå super 😍
  • Bunny s
    Anonym (Längtan efter nr 3) skrev 2025-05-24 17:04:04 följande:

Hej!
    är snart 36, också nummer tre 😊 riktig sladdis här då våran äldsta snart är 18 år 😅
    Tog ut min p stav i april och hade förhoppningsvis äl förra helgen enl ÄL test. så hoppas på ett plus. ingen mens sedan 17 år tillbaka så vet ej bim 

Men så spännande för dig 😍😍 kul att du också ska försöka få till en sladdis samt tredje barnet. 
    Wow, äldsta är 18 säger du. Hur gammal är yngsta? Mina är snart 12 och 10. Tycker det känns så läskigt och spännande att tänka sig in i att gå igenom allt det här igen. Det var ju såå länge sen. 
    Vi kände oss jätteklara under alla år med 2 barn. Sen så hände något ör 2 vintrar sen. Blev så överraskad själv över mina tankar och känslor för jag har verkligen haft 0 tvek eller längtan, inte ens när jag hållt i vänners bebisar 😅
    Så förra året i maj började vi försöka med efter bara 2 försök så fick jag kalla fötter. Blev för mycket oro kring hur det här skulle kunna tänkas bli med att börja om igen, att orka med sömnlösa nätter och oro att paja kroppen 😅
    Så vi släppte det hela men redan i höst så ångrade jag mig och känslorna kom tillbaka med dunder och brak. Men min man var arbetssökande så det passade inte riktigt men nu har han fått ett jobb han trivs med så nu kör vi igång. 
    Jag hade också äl förra helgen, fredag eller lördag. 
    Om du hade äl så kan du ju chansa och tänka att din lutealfas är 14 dagar och tänka då att bim är äl+14 dagar 😊 man kan ju ofta testa svagt positivt dagar före bim också. Med mina fick jag det bim-4. 
    Var dum nog att ta ett testa-tidigttest idag på bim -5/6. Alldeles för tidigt så det var bara onödigt 🤣
  • Bunny s
    Tjej90sve skrev 2025-05-25 09:41:07 följande:

Jag testade negativt i morse med ett tidigt test från RFSU. Trots att mensen skulle kommit i torsdags. Dock kanske jag inte haft ägglossning denna månad när jag slutat med p-piller för 5-6 veckor sen. Hade en mens nån dag efter jag slutade med p-piller. 

Mitt förra barn tog 3 mån innan jag blev gravid med efter jag slutat med ppiller, då var jag 26 år. Är 9 år äldre nu så antar det kommer ta ett tag 🥲

Vad tråkigt! Jag testade också negativt imorse på bim -5/6 med ett testa tidigt. Så dumt att göra så här tidigt 😅 måste åka och köpa nya imorgon så det blir inget test imorgonbitti. Lika bra det ????

Vad gjorde att du trodde att du hade ägglossning? Det finns billiga och fungerande äl-test att köpa i storpack på testlagrets sida. Jag brukar använda dem för att se. Många tar ju också tempen för om äl väl skett så höjs din kroppstemp lite grann några dagar. Det där har jag inte gett mig på dock men jag tar äl-tester och sen analyserar jag mycket förändringar "där nere". Det säger så mycket tycker jag. 
    Vet inte vad för förhoppningar jag ska ha den här gången egentligen. Det var ju första äl efter p-piller stopp och fick positivt test dag 16 så äl var samma dag eller nästa för samma dag hade jag tydliga äl-känningar. Men min man var bortrest så han kom hem så pass att vi hade sex endast en gång på (troligen) äl-dagen. 
    Det som var konstigt var att bara dagen innan det positiva testet så var det den enda dagen jag var fertil där nere. När jag fick positivt test samt nästa dag så var jag totalt torr. Har så svårt att tro att simmarna klarade överleva och ta sig upp då 😅🤔
    Tänker att det där kan bero på att jag precis slutat med p-piller. Om jag inte är gravid nu så hoppas jag på att vara mer fungerande i nästa cykel. 

Hoppas att du får ordning på din cykel snart. Men helst att du helt enkelt äe gravid nu istället 😍
  • Bunny s
    Anonym (blomman) skrev 2025-05-25 08:11:36 följande:

Hur ironiskt - har gått i ett år och längtat efter ett plus varje månad, men istället fått negativa tester och mens gång på gång. Nu är fertilitetsutredning påbörjad i form av att provtagningar är bokade. För min del är det blodprov som ska tas mellan cykeldag 2-5. BIM var igår men ingen mens trots att den alltid är regelbunden. Negativt test både igår och idag. Så nu vill jag ju bara att mensen ska komma, då mitt blodprov är bokat till imorgon och inga lediga tider finns resten av veckan. Men hur ironiskt att när man väl vill ha sin mens så är den sen (eller ja, vill och vill - såklart vill jag allra helst ha ett positivt test men med tanke på att BIM är här och testen blir negativa, så vill jag ha mensen så att blodprovet kan ske) 😅 Får hoppas den kommer under dagen.

Vad jobbigt och så typiskt! 
    Vad tråkigt att ni försökt i ett år. Det gjorde jag också innan första barnet och hade även ett ma i vecka 10. Det är tufft när man väntar och längtar och innan man vet vad som är fel. Skönt att du ska få hjälp nu 🌼
  • Bunny s
    Anonym (B) skrev 2025-05-26 19:49:58 följande:

Har följt tråden lite i skuggan eftersom jag inte vågat hoppas eller tro något 🙈 . Gick av p-piller i april och fick en första blödning i början på maj. 
    Tiden efter sista ppillret höll jag på att bli tokig. Förde dagbok över alla symtom och var tvärsäker på att jag var gravid, men icke. Mensen kom efter 20 dagar, snopet eftersom den dessutom var en vecka för tidig enligt min ?vanliga? cykel dvs när jag använt preventivmedel. 

Den här cykeln har jag knappt känt någonting. Har antecknat att jag haft kraftiga stick och hugg i livmodern runt den 20e och beräknat min mens till den 30e. Köpte ett test på apoteket idag efter jobbet och kunde givetvis inte hålla mig till i morgon bitti? Vad tror ni om detta??? 

Hej! Vad roligt. Grattis! Till dig och till mig. Plussade igår. Jag har också bim 30 eller 31 maj 😍 så jag plussade på bim-4/5. Slutade med ppiller första maj och fick positivt äl-test dag 15. Hade sex endast en gång och då på äl-dagen alternativt före. Hade äl-värk hela den kvällen men de kan bero på att man ska ha äl, har det eller haft så det är lite klurigt att veta. Men gravid blev jag! Tog ett till imorse som såg likadant ut. 
    Har du haft några symtom mer än hugget? 
  • Bunny s
    Tjej90sve skrev 2025-05-25 14:50:45 följande:

Jag hade en höjning på ett
    äl-test 12/5 men tror inte det var nog högt. Enligt Premom låg de testet på 0.41. men alla andra dagar har det knappt synts ett streck. Därför det kändes som att jag kanske hade ÄL då. Men antar inte min ÄL kommit igång som den ska ännu. Har själv trott jag haft PCOS förut men har ändå luckats bli gravid ganska snabbt. Även blivit gravid en gång vid ett samlag för 5 år sen och gjorde abort då pga att jag ej hade någon relation med han.

Tror säkert att p-piller spökar våra cyklar just nu och vi får hoppas det kommer igång. Jag har aldrig använt ÄL test förut, gjorde detta för att jag så gärna vill ha en tjej å ha sex lite just innan dem mest fertila dagarna så att dem överlande spermierna tills dess är bara tjejer som är kvar. men vet inte om det funkar och pratade med sambon igår att allt skapar mest stress kring det här med ÄL-test. Så vi har tänkt bara låta allt bero och ha sex när vi vill i några månader å bara testa grav-test :). Händer inget på ett halvår så ska vi söka vård för att kolla upp min ägglossning isf.

Jag har också 2 söner. Men är kluven i vad jag önskar. Det känns spännande om det vore en tjej men jag tänker mycket tillbaka på när killarna var små och har sparat precis allt så det vore väldigt roligt med en kille till. 

Kan vara klokt att bara avvakta med testerna och ligga på 😊
    Jag märker när min äl är på G för då ändras flytningarna och när jag ska ha/har/har haft ägglossning så har jag en molande värk I svanken en halv dag ca. 
    Håll utkik efter såna tecken istället. 

Vad härligt att blivit gravid snabbt förut trots misstankar om pco:s. Nu när vi är lite äldre du och jag så är det vanligt att äl och mens kan komma igång abäv sig självt. Tacksamt! 
  • Bunny s
    Anonym (Längtan efter nr 3) skrev 2025-05-25 16:12:03 följande:

yngsta är 12 😊 jag har velat ha ett till länge men nu när kompisarna börjar få barn så kände jag ännu starkare längtan.

jag fick fast smiley på CB advance på fredagen så ÄL var troligtvis förra lördagen om ägglossning skedde. Inte haft mens sedan första barnet föddes så det är länge sedan. Men utgår från 14 dagar. ska testa imorgon igen.

samma här! negativt här också men vet att jag kommer testa imorgon med. Och hoppas ju på ett pluss så innerligt. vi får uppdatera varandra imorgon har också testa tidigt

Spännande med sladdisförsök 😍 jag är så redo nu känner jag. 

Har du testat igen? 
    Jag var på bim -4 eller bim-5 igår kväll och tog ett testa tidigt på kvällen och fick positivt 🥹 samma imorse. Kan knappt tro det. 
    Snart 38 år och första försöket. Äl kommer dag 15 eller 16 efter p-pillerstopp.. och jag som brukar behöva tabletter för det här 🥹
    Men tyvärr är ju missfallsrisken ganska hög i min ålder så jag har det i bakhuvudet. 
    Har haft molande värk svagt och lite tydligare fram och tillbaka sen äl+1 eller 2. Igår och idag är det supertydligt och smått obehagligt men ja tack, jag vill ändå gärna känna av att det här är på riktigt 😃
    Men jag hhärja därför anat något men inte vågat tro. Blödde efter sex på äl +4/5 också vilket fick mig att fundera. 
    Känner du något? 
    Håller tummarna för dig med!!
Svar på tråden BIM Maj 2025