• Anonym (C)

Akut! Kan en allmänläkare på vc förbjuda en att gå hem?

Anonym (Hdjejrjf) skrev 2025-04-11 19:14:31 följande:

Han tänkte på allvar inte låta mig gå. Jag är slutkörd, behöver bara en paus från studierna ett tag och bara för att jag grät påstod han att han inte kunde låta mig gå, att han måste kontakta psyk etc. Enda sättet han gick med på att låta mig gå är om jag gick med på att träffa deras psykolog på tisdag. Jag har redan avbokat tiden.

Lpt låter ju verkligen extremt under de omständigheterna. Är man slutkörd kan man ju brista i gråt för minsta småsak. Knappast ett tecken på att man är suicidal!

Men att så snabbt få tid hos en psykolog är ju guld. Synd att du inte tog den chansen, men jag fattar att allt bara kändes fel efter läkarens märkliga reaktion. 
  • Anonym (C)
    Anonym (?) skrev 2025-04-11 20:58:17 följande:
    Från skolan? Varför det?
    Ja? Är det så konstigt? 

Det är ju inget man gör när man missar ett par föreläsningar på grund av en förkylning, men vid längre sjukfrånvaro kan läkarintyg vara väldigt bra att ha.
  • Anonym (C)
    Anonym (.) skrev 2025-04-11 21:59:23 följande:

Om du inte tar emot den hjälp som erbjuds kommer du knappast ha möjlighet till förlängd sjukskrivning vid behov.

TS, det här tycker jag att du ska ta till dig. 

Att du själv vet att det är vila du behöver betyder inte att den som ska ge dig sjukintyg gör det. De kan vilja träffa dig mer för att bilda sig en bättre uppfattning om hur du mår.
  • Anonym (C)
    Anonym (Hdjejrjf) skrev 2025-04-12 17:06:28 följande:
    Det här handlade inte om det, han hotade med psyk och jag fick inte gå hem om jag inte gick med på psykolog.
    Fick du sjukintyget du behövde? 
  • Anonym (C)
    Anonym (Hdjejrjf) skrev 2025-04-12 19:05:59 följande:
    Ja det fick jag. Var så frustrerande, först förminskade han mitt mående, vilket är orsaken till att jag bröt ihop, och sen överdrev han istället någon enormt åt andra hållet. Han sa att han inte är "bekväm med starka känslor".
    Det var för väl att du fick det åtminstone. 

Läkaren verkar behöva en del kompetensutveckling, milt uttryckt. Hoppas att du orkar anmäla händelsen efter att du vilat upp dig.
Svar på tråden Akut! Kan en allmänläkare på vc förbjuda en att gå hem?