• Anonym (O)

Person som aldrig kan erkänna sig ha gjort fel?

Har en person min närhet, denna person kan inte erkänna att den har gjort fel eller haft fel. Det är totalt stopp, vad saken än gäller.

Det heter i precis alla situationer att personen "inte minns".

Man berättar för personen i detalj. Den "lyssnar", men oftast försöker den protestera. Men när de få gångerna som den faktiskt verkar "lyssna", så får man inget svar tillbaka. Utan får fråga hela tiden om den är kvar och hör vad man säger?

Den svarar då att den hör vad man säger.

Sedan till slut så frågar man denna

Har du hört allt jag sagt? - Ja.
    Förstod du vad jag har sagt? - Ja, svarar personen.

Förstod du att det var fel? - Ja.

Tycker du att du gjorde något fel? - personen knäpptyst.

"Så du tycker inte att det var fel gjort? - "Vet inte vad jag ska säga"

Så du anser inte att det du gjorde var fel? - Nej.

Det här är ganska så allvarliga saker det handlar om (ej otrohet och sånt alltså utan helt andra viktiga saker och lögner.)

Personen vägrar totalt erkänna sig fel vad saken än gäller.

Vi har tjafsat om en grej i över 10 år nu och först nu ställer sig personen sig undrande till sitt tidigare ställningstagande. Men vägrar ändå erkänna att den hade fel.

Vad är det som är fel hos denna person egentligen?

Den gör oerhört mer skada än nytta men det går inte att komma ifrån den här personen. Personen har aldrig gjort fel enligt denna. Aldrig haft fel. 

Fast den faktiskt har haft fel i precis allt och har gjort fel konstant.

Upplever som att personen har ett väldigt lågt IQ med en otrolig envishet som inte gör någonting gått överhuvudtaget för sin omgivning (inte bara mig utan flera andra har blivit drabbade av personen.)
    Jag förstår inte vad det egentligen handlar om?

Den "minns aldrig någonting som inte duger denne. Men att vara dryg, ljuga och vara utomvärldsligt envis, det "glömmer" den inte bort att göra / vara.

Många gånger som den har fått en att vilja kliva ur sitt skinn av ilska, förnedrande beteende eller uppgivenhet.

Hur kan en person överhuvudtaget vara såhär? Är det en skallskada från barndomen? Dock har dennes avkomma precis liknande beteende. Så verkar vara något genetiskt? Någon defekt i hjärnan? Eller vad tusan handlar det hela om egentligen? Jag förstår verkligen inte !?

• Svar på tråden Person som aldrig kan erkänna sig ha gjort fel?
  • Snälla Killen

Låter som min barndomsvän och som på alla tänkbara och otänkbara sätt, alltid finner en anledning,  att anklaga dig för att ha gjort något fel och som har lett fram till allt 🙃

Kan tillägga, att i just mitt fall, så pratar vi om en narcisist och en person som samtidigt har autism nivå 1/2.

Mitt råd, om detta stämmer in även på dig, är att inte ta det personligt till att börja med. Normala argumentationstaktiker kommer ALDRIG att bita på en person med dessa anlag...

Läs på, försök att förstå, typ såna saker...

Snäll? Definiera snälla...
  • Anonym (O)

Personen har aldrig lyssnat på en eller tagit till sig av vad man har sagt.

(jag har varit i beroendeställning under denna person)

Jag har förklarat många många saker för denne som den inte alls har hållit med om, men som alltid visar sig stämma utefter vad jag har försökt förklara för personen.

Den höjer mig till skyarna när den behöver min hjälp, men vägrar erkänna eller be om ursäkt för någonting.

När jag var självmordsbenägen som ung, och levde en kort stund hos denne, då lämnade den mig ensam och gick över till en granne och var där i flera timmar. Som om den typ satt och slog vad om ifall jag hoppade från 3:e våningen eller inte.

Personen anser att alla andra gör fel förutom dennes närmaste vänner. Men har visat sig att det har uppstått konflikt där med och personen verkar likgiltig.

Personen är alltid oskyldig. Fast den precis ex ljög för 1 minut sedan så har personen "glömt" bort vad den sa och nekar osv.

Den har fungerat precis lika dant under alla år. Spelar man in personen och spelar upp det för den, då exploderar personen ut i ett raseri och börjar anklaga omkring sig att det är så synd om oss andra som måste ha med personen med att göra osv.

Jag förstår inte hur någon kan vara så konsekvent i sitt beteende och riktigt rå i sitt förnekande.

• Snälla Killen
    Anonym (O) skrev 2025-04-12 01:13:50 följande:

Personen har aldrig lyssnat på en eller tagit till sig av vad man har sagt.

(jag har varit i beroendeställning under denna person)

Jag har förklarat många många saker för denne som den inte alls har hållit med om, men som alltid visar sig stämma utefter vad jag har försökt förklara för personen.

Den höjer mig till skyarna när den behöver min hjälp, men vägrar erkänna eller be om ursäkt för någonting.

När jag var självmordsbenägen som ung, och levde en kort stund hos denne, då lämnade den mig ensam och gick över till en granne och var där i flera timmar. Som om den typ satt och slog vad om ifall jag hoppade från 3:e våningen eller inte.

Personen anser att alla andra gör fel förutom dennes närmaste vänner. Men har visat sig att det har uppstått konflikt där med och personen verkar likgiltig.

Personen är alltid oskyldig. Fast den precis ex ljög för 1 minut sedan så har personen "glömt" bort vad den sa och nekar osv.

Den har fungerat precis lika dant under alla år. Spelar man in personen och spelar upp det för den, då exploderar personen ut i ett raseri och börjar anklaga omkring sig att det är så synd om oss andra som måste ha med personen med att göra osv.

Jag förstår inte hur någon kan vara så konsekvent i sitt beteende och riktigt rå i sitt förnekande.

Välkommen till min värld 🙂🙁
  • Anonym (O)
    Snälla Killen skrev 2025-04-12 01:09:35 följande:

Låter som min barndomsvän och som på alla tänkbara och otänkbara sätt, alltid finner en anledning,  att anklaga dig för att ha gjort något fel och som har lett fram till allt 🙃

Kan tillägga, att i just mitt fall, så pratar vi om en narcisist och en person som samtidigt har autism nivå 1/2.

Mitt råd, om detta stämmer in även på dig, är att inte ta det personligt till att börja med. Normala argumentationstaktiker kommer ALDRIG att bita på en person med dessa anlag...

Läs på, försök att förstå, typ såna saker...

Dennes avkomma har en äkta narcissistisk personlighets störning. Det är inget jag bara slänger ur mig utan det var så, riktigt allvarligt dessutom.
    Den var även extremt våldsam av sig mot de som inte kunde skydda sig själva, barn som djur och även väldigt rädd för att skapa band med andra vuxna. Oftast slutade det i konflikt.

Den tråden handlar om har uppvisat svaga tecken för detta och aldrig varit fysiskt våldsam av sig.

Kan en sådan diagnos spridas genetiskt?

Jag tror att man har varit lite blind vad gällande personen som det handlar om. Man har velat tro att personen varit snäll och god. Men har insett att personen är åtminstone väldigt knepig. Men när den drack sprit (2 shots) vid ett tillfälle så blev personen läskigt kylig, dryg och väldigt lätt arg av sig.

Ser att du har fått flera tummen ner, men vad gällande dennes avkomma så stämmer påståendet om narcissism i alla fall. 

Autism kan jag inte uttala mig om.
  • Anonym (O)
    Snälla Killen skrev 2025-04-12 01:19:38 följande:
    Välkommen till min värld 🙂🙁
    Beklagar.

Om det verkligen är så, så lämna om du kan. För det leder verkligen ingenstans, hur gärna man än önskar eller hoppas på det. En dag kommer du stå där jag står och inser att personen har systematiskt utnyttjat en endast till sin egna fördel och även behandlat en dåligt nästan konstant.

Det har inte gått att få personen att förstå vad denne har gjort eller gör någonsin.
    Ångrar djupt att jag inte slet mig loss och aldrig mer kom tillbaka när jag hade chansen vid ett tillfälle. 

Det spelar ingen roll hur många bevis man lägger fram, för personen vill inte erkännas vid det oavsett. Så FLY!
  • Snälla Killen

Jag lämnade för 6 månader sedan och det finns inte ens chans i helvetet att gå tillbaka igen. Framförallt nu efter att ha varit fri, på riktigt, under så lång tid.

Frihet är viktigare än destruktivt umgänge 

• burleskburkläsk
    Anonym (O) skrev 2025-04-12 00:51:40 följande:
    Person som aldrig kan erkänna sig ha gjort fel?

Har en person min närhet, denna person kan inte erkänna att den har gjort fel eller haft fel. Det är totalt stopp, vad saken än gäller.

Det heter i precis alla situationer att personen "inte minns".

Man berättar för personen i detalj. Den "lyssnar", men oftast försöker den protestera. Men när de få gångerna som den faktiskt verkar "lyssna", så får man inget svar tillbaka. Utan får fråga hela tiden om den är kvar och hör vad man säger?

Den svarar då att den hör vad man säger.

Sedan till slut så frågar man denna

Har du hört allt jag sagt? - Ja.
    Förstod du vad jag har sagt? - Ja, svarar personen.

Förstod du att det var fel? - Ja.

Tycker du att du gjorde något fel? - personen knäpptyst.

"Så du tycker inte att det var fel gjort? - "Vet inte vad jag ska säga"

Så du anser inte att det du gjorde var fel? - Nej.

Det här är ganska så allvarliga saker det handlar om (ej otrohet och sånt alltså utan helt andra viktiga saker och lögner.)

Personen vägrar totalt erkänna sig fel vad saken än gäller.

Vi har tjafsat om en grej i över 10 år nu och först nu ställer sig personen sig undrande till sitt tidigare ställningstagande. Men vägrar ändå erkänna att den hade fel.

Vad är det som är fel hos denna person egentligen?

Den gör oerhört mer skada än nytta men det går inte att komma ifrån den här personen. Personen har aldrig gjort fel enligt denna. Aldrig haft fel. 

Fast den faktiskt har haft fel i precis allt och har gjort fel konstant.

Upplever som att personen har ett väldigt lågt IQ med en otrolig envishet som inte gör någonting gått överhuvudtaget för sin omgivning (inte bara mig utan flera andra har blivit drabbade av personen.)
    Jag förstår inte vad det egentligen handlar om?

Den "minns aldrig någonting som inte duger denne. Men att vara dryg, ljuga och vara utomvärldsligt envis, det "glömmer" den inte bort att göra / vara.

Många gånger som den har fått en att vilja kliva ur sitt skinn av ilska, förnedrande beteende eller uppgivenhet.

Hur kan en person överhuvudtaget vara såhär? Är det en skallskada från barndomen? Dock har dennes avkomma precis liknande beteende. Så verkar vara något genetiskt? Någon defekt i hjärnan? Eller vad tusan handlar det hela om egentligen? Jag förstår verkligen inte !?

Jag bor granne med en man i tidiga 60-årsåldern.

Vi kan kalla honom Uffe.

Denna man är allt som TS skriver om och mer.

Är han nykter så är han inte riktigt med om man skulle prata med honom och svarar "jaja" på de flesta meningarna...jag har även provat att snacka ren nonsens och han svarar samma.
    Skulle jag fråga honom något om det jag pratat om så låter det alltid "jag vet inte"...eftersom han inte lyssnar utan bara svarar.
    Oftast pratar han inga enorma mängder själv och gör han det så är det negativa saker om andra som är mest relevant eller saker han berättat gång på gång.
    När han är nykter så dricker han kaffe och rökar cigg och sover/vilar mycket, misstänker att han äter nån form av mat.

Vanligen dricker han varannan dag, alltid billiga öl som heter Kung... blir väl en 7-8 liter när det är som mest och oftast börjar han dricka klockan fem på morgonen.

När han dricker så stör han grannskapet, är dryg, högljudd, elak, äckligt snuskig, vet allt, kan allt, skall allt och vill allt.
    Så blir han innan första ölen är urdrucken och efter ca fem öl så är han helt väck, ändå skall han dricka mer.
    Han äter inget dessa dagar.
    Värst är att käften glappar och han slutar inte...det är som rinnande vatten av oväsentligheter och han släpper inte in nån i samtalet...även när nån säger att han har fel i det han säger så håller han inte med och bara fortsätter...

Högt räknat duschar han en gång om året, han är smutsig och luktar surt på nåt vis och när han druckit öl så skall det tafsas och rackas ner på kvinnor, vissa känner han, andra inte.

Nämner man något om vad som varit en dag han är nykter så låter det alltid: "jag minns inget".
    Det kommer inga följdfrågor...för han bryr sig bara om sig och sitt.

Låttips: Just D - Grannar
  • Anonym (Frågor)
    Snälla Killen skrev 2025-04-12 02:04:23 följande:

Jag lämnade för 6 månader sedan och det finns inte ens chans i helvetet att gå tillbaka igen. Framförallt nu efter att ha varit fri, på riktigt, under så lång tid.

Frihet är viktigare än destruktivt umgänge 

Jag är i samma situation som du vad i tidigare?. Får jag snälla ställa lite frågor?
  • Snälla Killen
    Anonym (Frågor) skrev 2025-04-12 23:06:26 följande:
    Jag är i samma situation som du vad i tidigare?. Får jag snälla ställa lite frågor?
    Självklart!
Svar på tråden Person som aldrig kan erkänna sig ha gjort fel?