• Anonym (Smilerman)

Adhd och alkohol

Vad kan man göra när ens son fullständigt skiter i vad man säger och dricker alkohol? vilket resulterar i fruktansvärda raseri utbrott och sönder slaget hus på 5minuter ? Ikväll kom han hem och var totalt okontaktbar och rabiat och slog sönder vår tv, slet ned lampor från taket, slog sönder microvågs ugnen  i smulor, sparkade sönder dammsugaren och dörren på både kyl och frys. Han är 16 år gammal och har varit inskriven på ett hvb hem i 6 månader efter ett LVU beslut just pga av denna problematik, men ett beslut togs i veckan att LVU ska fortsätta i hemmet vilket vi ej vet hur vi ska hantera. Ingen av oss dricker alkohol vare sig mamma eller pappa och vi har aldrig alkohol hemma. Så nu är vår fundering om man ska försöka få utskrivet antabus eller någon annan medicin som gör att de inte går att dricka alkohol ? för de är ju stört omöjligt att hålla honom under uppsikt 24 timma om dygnet även fastän vi verkligen försöker på alla sätt och vis....vi har även 3 andra barn som också bor hemma och givet vis vill vi även att vår son ska bo hemma men hur ska vi gå tillväga med denna jävla alkohol??

• Svar på tråden Adhd och alkohol
  • Anonym (Smilerman)

Ja alltså när han ej dricker så är de aldrig några problem eller visst kan han hamna i affekt ändå men inte på samma vis som när alkoholen är inblandad för då går de att få honom att lyssna lite grann iallafall....men vi försöker att peppa honom nu när han fått chansen att få vara hemma om att de är strikta regler som gäller för att de inte ska bli ytterligare ett omhändertagande för han mår inte bra att vara borta och de vet han

• Anonym (Smilerman)

Då var de dags igen för våran son, han drack sig full åter igen och man trippar på tå för att ett vredes utbrott inte ska uppstå. Jag sitter just nu och bara andas och hoppas på att han somnar så man kan rena tankarna och försöka komma på någon lösning som ska vara hållbar så att vi lyckas ro denna skuta i hamn någorlunda hel som den varit från början. Men vad är lösningen ? En fråga som blåser upp är att om han även har autistiska problem så kanske han medicineras helt fel för sin adhd ?för utbrotten som nu i dagarna uppstått trots att han inte tagit alkohol har varit väldigt väldigt intensiva och kraftiga och man ser i hans ögon att han totalt tappar fotfästet även fast han säkert kämpar hårt för att hålla allt tillbaks så går de inte utan de slutar i en jordbävning. Vi har inte fått någon återkoppling från bup ännu så därför skriver jag av mig lite bara för att få någon som helst återkoppling av någon som kanske varit med om något liknande ? 

3³é?

• Anonym (Lotta)

Som förälder kan du förbjuda din tonåring att vara ute halva natten på valborg. Fokusera på att hålla honom trygg. Om han är bland andra människor berusad löper han stor risk för att råka i slagsmål. Har ni undersökt möjligheten att ge antabus eller liknande?

Kanske behöver han ta något svagt lugnande kontinuerligt under puberteten för att inte råka illa ut (jag tänker att han nog lugnar sig om några år). Adhd-medicinen är ju lugnande, men kanske behövs något mer? Det jag tänker är att det är viktigt att undvika slagsmål, kriminalitet. Att han blir skadad eller gör andra illa. Får domar på sig som sätter käppar i hjulet i framtiden. 

• Anonym (Lotta)

Har han stöd från bup i tekniker att hantera ilska? 

• Anonym (Smilerman)

De är just antabus eller något liknande vi hade behövt få hjälp med, för Grejen med honom är just att han har inget konsekvens tänk överhuvudtaget, och självklart är jag medveten om alla högtids helger som kan vara väldigt alkoholrelaterade, men som igår tex så umgicks han med 4 - 5 vänner och ingen av dom andra drack någon alkohol och när vi såg honom vid ca 20:00 så var de lugnt men sen vid 22 så var han påverkad. De är just ilskan som är de stora problemet för honom att hantera ja och även för våran del också, vi har gått strategi utbildningar av olika slag och just nu har vi påbörjat något nytt på öppenvården som är en familjeterapi och pojken ska även gå hos en som är inriktad på just alkohol biten, men Grejen är den att jag känner att samtal inte är nog just i de här fallet för jag skulle vilja att han inte kan inta de minsta alkohol utan att börja må dåligt. 

• Anonym (Lotta)
    Anonym (Smilerman) skrev 2025-05-01 11:53:47 följande:

De är just antabus eller något liknande vi hade behövt få hjälp med, för Grejen med honom är just att han har inget konsekvens tänk överhuvudtaget, och självklart är jag medveten om alla högtids helger som kan vara väldigt alkoholrelaterade, men som igår tex så umgicks han med 4 - 5 vänner och ingen av dom andra drack någon alkohol och när vi såg honom vid ca 20:00 så var de lugnt men sen vid 22 så var han påverkad. De är just ilskan som är de stora problemet för honom att hantera ja och även för våran del också, vi har gått strategi utbildningar av olika slag och just nu har vi påbörjat något nytt på öppenvården som är en familjeterapi och pojken ska även gå hos en som är inriktad på just alkohol biten, men Grejen är den att jag känner att samtal inte är nog just i de här fallet för jag skulle vilja att han inte kan inta de minsta alkohol utan att börja må dåligt. 

ok, fattar. Du skrev ditt inlägg mitt i natten så jag fick för mig att det var då han hade kommit hem. 

Har ni pratat med läkare om antabusgrejen? Värt att lyfta med alkoholmänniskan som din son ska träffa kanske? 

Önskar att jag hade nåt smartare att säga, men de vårdkontakter ni har lär vara betydligt bättre på det än jag! 

• Anonym (Dent)

ADHD- medicin verkar på ett dämpande sätt när en person har ADHD. Personen som medicinerar behöver då inte få ständig stimulans för att kunna hålla uppe sin vakenhetsninvå.

Personen kan med medicin sitta lugnt och koncentrera sig på något. Det beror på att vakenhetsgraden är sänkt när man har ADHD, det finns för lite av hormonet dopamin. Medicinen ökar aktiviteten i hjärnan.

Vanligtvis påverkas inte samtidig autism av ADHD-medicinering. Är dosen för stark, en olämplig sort används eller om personen egentligen inte har ADHD, så kan personen bli för dämpad av medicinen. 

Det finns ingen medicin mot autism, utan det är om personen har eller har fått något annat tillstånd också, som man ger medicin mot den andra sjukdomen.

Om en person har sjukdomen bipolaritet (tidigare kallades det manodepressivitet), och är just då inne i ett maniskt skov, så kan ADHD-medicin göra att det maniska beteendet blir mycket värre. Det vill säga den sjuka personen agerar ännu mer överdrivet, är igång nästan hela dygnet och det går inte alls att resonera som vanligt ned personen.
    Alkohol kan också förvärra beteendet i den situationen. 

Men om våldsamheterna bara uppkommer när sonen dricker alkohol, och han normalt inte är rejält uppjagad, flaxar från grej till grej på ett överdrivet sätt, är omöjlig att lugna ner, inte går att resonera med, tror sig vara bäst och veta allt eller har svårt att somna (allt sådant kan förekomma om en person är i en manisk period),   ja, då kanske det ändå mest har att göra med alkoholen. 

Och i så fall måste ju alkoholen bort! Med medicinering om han inte självmant kan avhålla sig. Precis som du skriver!

Familjeterapi kan vara bra, men om sonen har autism eller är  psykiskt sjuk i bipolaritet, så kanske de inte upptäcker det! De har ingen utbildning alls i psykiatri, klarar att hjälpa till att förbättra vanliga familjerelationer och brukar vara vana att möta personer med vanlig ADHD.

Så mitt råd är att förutom de andra åtgärdena, försöka få till en ny utredning inom BUP gällande autism eller psykisk sjukdom.

• Anonym (Smilerman)

Tacksam för tips, ja bipoläriteten har jag inte alls tänkt på faktiskt, men vi ska boka in en ny tid på BUP så snart som möjligt. Nä han kan vara helt oresonerlig även utan alkohol och exakt som du beskriver så vet han bäst och vi andra är okompetenta idioter som inte fattar någonting.....och när han blir i de tillståndet så går de inte att nå fram till honom på något vis utan de känns som han blir instängd i en bubbla eller hur jag ska förklara de

• Anonym (Dent)

Ja, det är en bra id'e att boka!

Spontant tänker jag mest på autism av din beskrivning, men det är ju bäst att de som arbetar på BUP gör sin utförliga utredning. Då funderar de på alla olika beteenden, förmågor och hur ofta beteendena förekommer och vad det kan tyda på för svårigheter.

Ni måste verkligen ha otroliga krafter för stt orka med detta, plus era andra tre barn! Mycket starkt gjort!

Men i längden måste ni få hjälp! Det går ju inte att sonen ofta får utbrott, skränmer andra och har sönder hemmet.

Det jsg tänker är att ni kan få bättre hjälp om alla vet om ifall han har fler diagnoser.

• Anonym (Smilerman)

Absolut men de som är synd är att de är sån fruktansvärd lång väntan på att få en fysisk tid till bup men jag känner att detta börjar bli alldeles ohållbart. Alldeles precis nu så började humöret att svikta för honom så min fru åkte iväg med bilen och dom två yngsta barnen  så att dom inte behöver se hans raseri , Så en stor golv fläkt slog han i tusen bitar och när de var gjort så satte han sig ner precis som om ingenting hänt. Så dagarna just nu är att alla trippar på tå med andan i halsen eller egentligen kan man säga att de är timma för timma, de är först på kvällen  när man  ser att han verkligen lagt sig för natten som de går att andas ut och känna ett litet lugn i kroppen. Sen är de ju de att de är bara HAN som ska ha, ny telefon,mopeder,cross,nya kläder och gu nåde om någon annan får något bättre än de vad han har.....nu låter de som att dom är bortskämda men så är absolut inte fallet men de jag menar är att om han slängt sin telefon i bitar så ska en ny inhandlas omg så något tänk på nån annan eller på vad saker kostar finns absolut inte...

Svar på tråden Adhd och alkohol