• Anonym (Sambo)

Bör jag konfrontera honom?

Det låter säkert banalt men det stör mig. Vid flera tillfällen har jag upptäckt att min sambo undanhåller småsaker för mig. Alltså sånt som verkligen inte spelar roll egentligen, så jag förstår inte varför. 

Bland annat handlar det om att han har ätit en medicin (som jag vet att han gör vid skov) men inte sagt att han har skov och dessutom gömt pillren i jackfickan istället för att ha dem i badrummet som en normal människa. 

Han har också bytt ut sitt snus (från vitt med låg nikotinhalt till vanligt) men lagt de vanliga i en dosa för vitt. Som att jag inte skulle märka! Jag vet att han försöker sluta men det är på eget initiativ och inte att jag tvingat honom. 

Ska jag låta det passera eller fråga honom varför han försöker dölja detta?

• Svar på tråden Bör jag konfrontera honom?
  • burleskburkläsk

Kan det finnas nån tidigare händelse som gör att han inte ian öppna upp sig för dig?

Skam är en tuff känsla och känner hsn misslyckande så mår han nog inte bra.

Svårt att säga hur du skall göra, själv hade jag berättat vad personen betyder för mig, att du vill att den är öppen även med småsaker.

Jag har snusat förr och dosor till vitt snus är ofta snyggare, ofta bättre lock också.

Gömmer han små saker och det känns normalt och tryggt så var beredd på att större saker kan dyka upp.

• Anonym (Sambo)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-13 16:17:14 följande:

Kan det finnas nån tidigare händelse som gör att han inte ian öppna upp sig för dig?

Skam är en tuff känsla och känner hsn misslyckande så mår han nog inte bra.

Svårt att säga hur du skall göra, själv hade jag berättat vad personen betyder för mig, att du vill att den är öppen även med småsaker.

Jag har snusat förr och dosor till vitt snus är ofta snyggare, ofta bättre lock också.

Gömmer han små saker och det känns normalt och tryggt så var beredd på att större saker kan dyka upp.

Inget jag kan dra mig till minnes i alla fall. Tvärtom har jag verkligen stått vid hans sida i vått och torrt och fått stötta när han gått igenom saker han inte delat med någon annan. Vi har barn ihop och jag trodde att vi kunde dela det mesta med varandra, även lite pinsamma grejer och saker vi skäms över. 

Vill väl egentligen inte tvinga honom att berätta saker han inte vill dela, men det känns ju fånigt att han smyger med så mänskliga saker. Jag har liksom bajsat på mig inför honom så vad är väl en dosa snus i jämförelse?!
  • Anonym (M)

Du behöver inte konfrontera honom, men kan ju påpeka i vanlig samtalston. T ex fråga varför han har sina tabletter i jackfickan, det är ju dumt för han kan tappa dom. Dvs bara vanligt småprat, så han vet att du ser, men inte anklagande. 

• Anonym (L)

Vad grundar du att han smyger med saker på?

Du fick en tänkbar förklaring till snusdosan ovan och han kanske vill ha medicinen till hands i fickan. 

Du gör verkligen en gigantisk höna av en fjäder. Om du tycker att det här är att smyga med saker så anar man en viss misstänksamhet och kontrollbehov hos dig. 

Det kanske är därför han inte orkar förklara för dig att han har ett skov eller att han har återgått till vanligt snus. 

Om ni inte har större ?problem? än så här är det bara att gratulera. 

• burleskburkläsk
    Anonym (Sambo) skrev 2025-04-13 17:31:37 följande:
    Inget jag kan dra mig till minnes i alla fall. Tvärtom har jag verkligen stått vid hans sida i vått och torrt och fått stötta när han gått igenom saker han inte delat med någon annan. Vi har barn ihop och jag trodde att vi kunde dela det mesta med varandra, även lite pinsamma grejer och saker vi skäms över. 

Vill väl egentligen inte tvinga honom att berätta saker han inte vill dela, men det känns ju fånigt att han smyger med så mänskliga saker. Jag har liksom bajsat på mig inför honom så vad är väl en dosa snus i jämförelse?!
    Helt naturligt men vad skäms han för eller tycker han det inte är nåt...han kanske tänker "nämner jag detta efter allt vi varit med om tror hon nog att jag slagit huvudet...
  • Tecum

Exemplen du nämner är småsaker men har ni ett nära och kärleksfullt förhållande måste du kunna prata med honom om detta. Men i vänlig ton, utan anklagelser. 

• Anonym (Sambo)
    Anonym (L) skrev 2025-04-13 17:42:24 följande:

Vad grundar du att han smyger med saker på?

Du fick en tänkbar förklaring till snusdosan ovan och han kanske vill ha medicinen till hands i fickan. 

Du gör verkligen en gigantisk höna av en fjäder. Om du tycker att det här är att smyga med saker så anar man en viss misstänksamhet och kontrollbehov hos dig. 

Det kanske är därför han inte orkar förklara för dig att han har ett skov eller att han har återgått till vanligt snus. 

Om ni inte har större ?problem? än så här är det bara att gratulera. 

Oj, vem är det nu som gör en höna av en fjäder? 

Jag vet ju hur han brukar bete sig och detta avviker. Är det så konstigt att undra varför då? Om han har alla andra mediciner på ett ställe (badrummet) så känns det märkligt att han plötsligt skulle förvara en i jackan. I synnerhet som det varit jättevarmt här och han inte ens haft med sig jackan om dagarna, utan jag har hört honom prassla med pillerkartan när jag nattar barnet. 

Och snusdosan smusslar han också med. Snusar bara vitt när jag är med men vanligt på natten när han tror att jag sover och tydligen i bilen och på jobbet. 

Kommit på båda av rena tillfälligheter när jag skulle låna hans nycklar och stoppade handen i hans jackficka, och när jag tog bilen och han precis innan sagt att han inte hittade sitt snus. Låg två dosor i bilen så jag skulle kolla om det var något kvar i eller om jag kunde kasta dem och då såg jag att han bytt ut innehållet. 

Är verkligen inte kontrollerande och jag har ytterst sällan blivit arg på honom över något egentligen, även de gånger han verkligen trampat i klaveret. Men i min värld känns det som att man delar såna saker med den man lever med, om allt står rätt till. "Nä nu ger jag upp om det där fjortis-snuset. Det smakar blä. Köper riktigt snus nästa gång." eller "Åh, så tradigt. Nu har jag ett skov igen. Aja, får köra in om apoteket nästa gång. Behöver du eller barnet något?", typ? Jag är mest förbryllad över beteendet.
  • Anonym (varför)
    Anonym (Sambo) skrev 2025-04-13 16:06:56 följande:
    Bör jag konfrontera honom?

Det låter säkert banalt men det stör mig. Vid flera tillfällen har jag upptäckt att min sambo undanhåller småsaker för mig. Alltså sånt som verkligen inte spelar roll egentligen, så jag förstår inte varför. 

Bland annat handlar det om att han har ätit en medicin (som jag vet att han gör vid skov) men inte sagt att han har skov och dessutom gömt pillren i jackfickan istället för att ha dem i badrummet som en normal människa. 

Han har också bytt ut sitt snus (från vitt med låg nikotinhalt till vanligt) men lagt de vanliga i en dosa för vitt. Som att jag inte skulle märka! Jag vet att han försöker sluta men det är på eget initiativ och inte att jag tvingat honom. 

Ska jag låta det passera eller fråga honom varför han försöker dölja detta?

Om du är så snokig att du kollar vad han har i sina jackfickor och i sin snusdosa så förstår jag att han vill hålla saker för sig själv. Varför kollar du honom på det sättet?

Jag skulle bli fruktansvärt irriterad om min man kollade mina fickor eller mina burkar eller vad det nu skulle vara. Och jag skulle aldrig komma på tanken ens att kolla vilket snus han har i sin dosa! 

Antagligen tycker din sambo att du tränger dig in under skinnet på honom med ditt snokande, och då börjar dölja grejer för dig för att få ha nåt för sig själv. 
  • Anonym (Sambo)
    Anonym (varför) skrev 2025-04-14 08:55:00 följande:
    Om du är så snokig att du kollar vad han har i sina jackfickor och i sin snusdosa så förstår jag att han vill hålla saker för sig själv. Varför kollar du honom på det sättet?

Jag skulle bli fruktansvärt irriterad om min man kollade mina fickor eller mina burkar eller vad det nu skulle vara. Och jag skulle aldrig komma på tanken ens att kolla vilket snus han har i sin dosa! 

Antagligen tycker din sambo att du tränger dig in under skinnet på honom med ditt snokande, och då börjar dölja grejer för dig för att få ha nåt för sig själv. 
    Om du läst mitt senaste svar så skulle du se att det inte handlar om att jag "kollar honom". 

Det är knappast ett övertramp att låna någons nycklar till det gemensamma hemmet eller kolla om en snusdosa är tom eller inte. Om min sambo öppnade en tuggummiburk som var min och låg i bilen för att kolla om det fanns något kvar i skulle jag ju knappast bli irriterad över det... Vem blir det? Om man nu inte verkligen gjort sitt yttersta för att faktiskt dölja något? Det handlar liksom inte om att jag aktivt letat efter något.

Jag bryr mig inte om han snusar eller äter en nödvändig medicin. Men jag tycker att det känns konstigt att han inte känner att han kan vara öppen med det, gentemot människan som han valt att leva ihop och skaffa barn med.

Förutom att jag känt igenom fickor i saker jag ska tvätta så har jag aldrig rört hans saker tidigare och har inga planer på att göra det igen. Har liksom aldrig funnits anledning.
  • Anonym (Sambo)
    Tecum skrev 2025-04-13 18:36:36 följande:

Exemplen du nämner är småsaker men har ni ett nära och kärleksfullt förhållande måste du kunna prata med honom om detta. Men i vänlig ton, utan anklagelser. 

Tack för ett vettigt svar. 

Nej jag är som sagt inte arg eller så. Mest bara undrande. Jag berättar ju allt för honom, från stort till smått, så kanske lite ledsen över att han inte har samma förtroende för mig. 
Svar på tråden Bör jag konfrontera honom?