• Anonym (Sambo)

Bör jag konfrontera honom?

Det låter säkert banalt men det stör mig. Vid flera tillfällen har jag upptäckt att min sambo undanhåller småsaker för mig. Alltså sånt som verkligen inte spelar roll egentligen, så jag förstår inte varför. 

Bland annat handlar det om att han har ätit en medicin (som jag vet att han gör vid skov) men inte sagt att han har skov och dessutom gömt pillren i jackfickan istället för att ha dem i badrummet som en normal människa. 

Han har också bytt ut sitt snus (från vitt med låg nikotinhalt till vanligt) men lagt de vanliga i en dosa för vitt. Som att jag inte skulle märka! Jag vet att han försöker sluta men det är på eget initiativ och inte att jag tvingat honom. 

Ska jag låta det passera eller fråga honom varför han försöker dölja detta?

• Svar på tråden Bör jag konfrontera honom?
  • Anonym (varför)
    Anonym (Sambo) skrev 2025-04-14 09:51:53 följande:
    Om du läst mitt senaste svar så skulle du se att det inte handlar om att jag "kollar honom". 

Det är knappast ett övertramp att låna någons nycklar till det gemensamma hemmet eller kolla om en snusdosa är tom eller inte. Om min sambo öppnade en tuggummiburk som var min och låg i bilen för att kolla om det fanns något kvar i skulle jag ju knappast bli irriterad över det... Vem blir det? Om man nu inte verkligen gjort sitt yttersta för att faktiskt dölja något? Det handlar liksom inte om att jag aktivt letat efter något.

Jag bryr mig inte om han snusar eller äter en nödvändig medicin. Men jag tycker att det känns konstigt att han inte känner att han kan vara öppen med det, gentemot människan som han valt att leva ihop och skaffa barn med.

Förutom att jag känt igenom fickor i saker jag ska tvätta så har jag aldrig rört hans saker tidigare och har inga planer på att göra det igen. Har liksom aldrig funnits anledning.
    Men du gör en grej av att han har annat snus i snusdosan, och mediciner i jackan. Om det var droger i snusdosan och en blodig kniv i jackan så vore det väl en sak. Men snus av en annan sort än du tror, samt hans egna mediciner på ett annat ställe?

Antingen så har han bytt snus av skäl som inte har med dig att göra, eller så tycker han att du lägger dig i hans snusande så att han inte vill att du ska veta om hans snus. Och samma med medicinerna, han tycker att det är hans ensak om han tar dem, när han tar dem och var han har dem. 

Jag vet inte vad det är du tycker att du ska konfrontera?
  • Motherinlaw

Kan bara relatera till min egen relation, jag är din man så att säga. Min sambo kommer med dömande kommentarer eller gör sig rolig över vissa saker, ibland vet jag hennes reaktion i förväg och då säger jag heller ingenting. 

Det här beror med största sannolikhet på dig, något du gjort eller sagt. 

• Anonym (Sambo)
    Motherinlaw skrev 2025-04-14 10:22:14 följande:

Kan bara relatera till min egen relation, jag är din man så att säga. Min sambo kommer med dömande kommentarer eller gör sig rolig över vissa saker, ibland vet jag hennes reaktion i förväg och då säger jag heller ingenting. 

Det här beror med största sannolikhet på dig, något du gjort eller sagt. 

Hur bryter man den onda cirkeln då? Jag antar att du sagt ifrån angående de här kommentarerna? Min sambo har aldrig uttryckt att han känt sig stött av något jag sagt eller gjort som relaterar till detta. Men tack för input. Jag ska absolut tänka efter extra nästa gång vi pratar om något liknande. 
  • Anonym (varför)
    Anonym (Sambo) skrev 2025-04-14 11:02:38 följande:
    Hur bryter man den onda cirkeln då? Jag antar att du sagt ifrån angående de här kommentarerna? Min sambo har aldrig uttryckt att han känt sig stött av något jag sagt eller gjort som relaterar till detta. Men tack för input. Jag ska absolut tänka efter extra nästa gång vi pratar om något liknande. 
    Du bara slutar fråga om sånt. Du slutar lägga dig i vad han snusar, om han snusar. Du slutar fråga om han sjukdom och om han tar medicinerna, och var han i så fall har medicinerna. 

Det han vill berätta för dig kan han ju nämna självmant. 
  • Anonym (Sambo)
    Anonym (varför) skrev 2025-04-14 11:35:32 följande:
    Du bara slutar fråga om sånt. Du slutar lägga dig i vad han snusar, om han snusar. Du slutar fråga om han sjukdom och om han tar medicinerna, och var han i så fall har medicinerna. 

Det han vill berätta för dig kan han ju nämna självmant. 
    Nu var det ju inte ditt inlägg jag citerade och frågade. Men jag har verkligen aldrig fört varken det ena eller det andra på tal mer än som en del av ett vanligt samtal, exempelvis "jag ska in om Ica, behöver du snus?". 

Men jag hör dig, du tycker inte att jag bör föra mina upptäckter på tal nu heller. 
  • Jesper f

Jag undrar spontant om det inte mer är "tonårsfasoner" som hängt med in i förhållandet, än att det har att göra med förhållandet faktumvis.... I sak spelar inget av det roll och jag tror inte att han egentligen lägger någon vikt vid det heller. Vissa saker bär vi bara med oss, utan egentlig anledning. Jag skulle låta det vara, finns betydligt viktigare saker att lösa längs med vägen och tiden.

• Tukt

Att man ens tänker tanken på att konfrontera sin partner för småsaker pekar väl på att det knappast är snuset i dosan som är problemet.

• Anonym (varför)
    Jesper f skrev 2025-04-14 12:57:04 följande:

Jag undrar spontant om det inte mer är "tonårsfasoner" som hängt med in i förhållandet, än att det har att göra med förhållandet faktumvis.... I sak spelar inget av det roll och jag tror inte att han egentligen lägger någon vikt vid det heller. Vissa saker bär vi bara med oss, utan egentlig anledning. Jag skulle låta det vara, finns betydligt viktigare saker att lösa längs med vägen och tiden.

Du menar att TS agerar tonårsmorsa till sin sambo och kontrollerar honom på olika sätt? Ja, kanske det. 
  • Anonym (Tina)

Att konfrontera blir bara fel, men man kan ju ta upp saken på ett trevligt vis.

Jag hade nog berättat att jag sett att det är vanlig snus i dosan och sagt att han inte behöver dölja det för mig, att jag förstår att det är svårt att sluta. 

Att göra en jättegrej där du konfronterar honom med allting du märkt att han smyger med kommer bara att försämra ert förhållande.  

• Anonym (ABC)

Prata med honom men utan att anklaga, prata vänligt och lugnt.

• Anonym (Me)

Han tänker nog inte på de har ju ingen betydelse alls!
    Hade någon snokat i min bakficka hade ja varit mer besviken!

• Anonym (Jens)
    Anonym (Sambo) skrev 2025-04-13 16:06:56 följande:
    Bör jag konfrontera honom?

Det låter säkert banalt men det stör mig. Vid flera tillfällen har jag upptäckt att min sambo undanhåller småsaker för mig. Alltså sånt som verkligen inte spelar roll egentligen, så jag förstår inte varför. 

Bland annat handlar det om att han har ätit en medicin (som jag vet att han gör vid skov) men inte sagt att han har skov och dessutom gömt pillren i jackfickan istället för att ha dem i badrummet som en normal människa. 

Han har också bytt ut sitt snus (från vitt med låg nikotinhalt till vanligt) men lagt de vanliga i en dosa för vitt. Som att jag inte skulle märka! Jag vet att han försöker sluta men det är på eget initiativ och inte att jag tvingat honom. 

Ska jag låta det passera eller fråga honom varför han försöker dölja detta?

Att ställa frågan "Skall jag låta det passera..?" antyder att du vill bestämma över detaljer i hans liv som du absolut inte har med att göra. Du har ett extremt kontrollbehov.
    Detta är en extremt osexig inställning som tjej. De flesta män hade dumpat TS direkt!
  • EpicF
    Anonym (varför) skrev 2025-04-14 08:55:00 följande:
    Om du är så snokig att du kollar vad han har i sina jackfickor och i sin snusdosa så förstår jag att han vill hålla saker för sig själv. Varför kollar du honom på det sättet?

Jag skulle bli fruktansvärt irriterad om min man kollade mina fickor eller mina burkar eller vad det nu skulle vara. Och jag skulle aldrig komma på tanken ens att kolla vilket snus han har i sin dosa! 

Antagligen tycker din sambo att du tränger dig in under skinnet på honom med ditt snokande, och då börjar dölja grejer för dig för att få ha nåt för sig själv. 
    Hon kollade om snusdosa var tom, inte vad för snus han hade i. Det är rätt naturligt att man kollar om dosan är tom innan man slänger... 
  • Anonym (varför)
    EpicF skrev 2025-04-15 00:00:45 följande:
    Hon kollade om snusdosa var tom, inte vad för snus han hade i. Det är rätt naturligt att man kollar om dosan är tom innan man slänger... 
    Jo, men sen har hon i sitt huvud målat upp en hel symfoni av tankar kring att det var annat snus i dosan än hon hade förväntat sig. Och funderar över om hon ska konfrontera honom och så vidare. Det var snus i snusdosan, inte droger eller nummer till prostituerade!

Och nej, det är inte naturligt att kolla snusdosan, hon kunde lika gärna tagit in den och så hade han fått bestämma om dosan skulle slängas. Jag har aldrig någonsin öppnat min mans snusdosor, inte heller vet jag exakt vad det är för snus han använder eller om han skulle byta av nån anledning. Så nej, man måste inte kolla eller ha koll på sånt. 
  • Anonym (Sambo)

Tänker att jag lämnar den här tråden nu. Det spårade ur fullständigt. Men för kännedom kommer jag inte ta upp det med honom. 

Jag tyckte att det var konstigt att han inte känner att han kan vara öppen kring ovan nämnda saker bara. Inte att jag måste ha koll på vad han snusar utan att han känner att han måste smussla. 

Men vissa verkar bli fullkomligt hysteriska och ta ut sina egna frustrationer kring ämnet... 

• Anonym (Me)
    Anonym (Sambo) skrev 2025-04-15 10:35:17 följande:

Tänker att jag lämnar den här tråden nu. Det spårade ur fullständigt. Men för kännedom kommer jag inte ta upp det med honom. 

Jag tyckte att det var konstigt att han inte känner att han kan vara öppen kring ovan nämnda saker bara. Inte att jag måste ha koll på vad han snusar utan att han känner att han måste smussla. 

Men vissa verkar bli fullkomligt hysteriska och ta ut sina egna frustrationer kring ämnet... 

Så de e här .
  • Anonym (varför)

Snarare att du inte kunde hantera att svaren mer riktade in sig på att du verkar kontrollerande och jagar upp dig för småsaker gällande din sambo. 
  • KimLinnefeldt

Jag förstår dig. Jag har också försökt ta upp seriösa ämnen med en bön om att få stödjande och kloka svar och råd. Men istället fått en skitflod där jag ska granskas, misstänkliggöras och nedvärderas. 

Så trist. Men felfinnarna får väl ut sina aggressioner här, kanske.
  • Anonym (BL)

Trist att du lämnade, om du gjorde det! Synd att såna som "varför" får hållas och härja fritt, syftet är ju uppenbart enbart för att provocera! Svara på ts eller håll käften liksom, vi skiter i dina egna spekulationer och privata åsikter!

Till saken, om du nu är kvar:
    Min särbo höll/håller på precis som din! Sen jag fick ett utbrott har jag inte upplevt fenomenet så förhoppningsvis lärde han sig att beteendet inte var okej. Kunde ljuga om värsta skitsakerna! Man blev sådär Men tror du att jag är dum i huvudet eller??? Varför ljuga om en sån totalt meningslös grej?? Vad ljuger du mer om?? Det har inte ett dugg med att "kontrollera" att göra. Att man till och med föredrar att dra en uppenbar lögn istället för att bara låta bli att säga nåt! Han kunde säga "Jag åker och handlar!" och sen ta med sig något han lånat av sin farsa. Helt okej att dumpa av det på vägen, men han skulle ju inte ens åka och handla, utan åka till sina föräldrar! Kommer hem utan kassar och om jag bett honom handla något sa han att "Det fanns inte!". Varför inte bara säga "Jag åker till farsan med den här grejen jag lånade!". Eller i värsta fall "Jag åker en sväng!".
    Det var en av alla fix idéer han hade. Det var som att han ville att jag skulle bli orolig och misstänksam att han hade något fuffens för sig! Skitkul när partnern "bara ska åka och tanka!" och är borta 2 timmar och kommer tillbaka utan en droppe bensin i bilen. Man blir ju så klart orolig att något ska ha hänt, och så har han åkt och tränat, men kan av nån anledning inte säga det.

Så mitt råd är att prata om det innan bägaren rinner över, för man blir till slut knäpp på beteendet och vet till slut inte vad som är sant och inte!

Svar på tråden Bör jag konfrontera honom?