Allt är meningslöst
Hej TS, känner igen mig i din beskrivning av måendet. Jag hamnade i någon form av melankoli och började ifrågasätta livet i allmänhet. Sökte samtalsstöd via företagshälsovården och fick bra stöd.
Det som hjälpt mig mest var att bli näst intill skärmfri på fritiden, jag arbetar administrativt så sitter framför en dator hela dagarna. Jag bytte ut min nya Iphone mot en knapptelefon. Tog bort sociala medier. Informerade familj och vänner om att jag går att nå via samtal eller sms. Tv:n tittar jag bara på mellan kl 18-20.
Det gav mig väldigt mycket energi och jag lärde mig att aktivera mig utan telefonen. Har börjat spela piano igen och upptäckt hur roligt det är att vandra och vara i naturen. Det känns som att jag plötsligt har så mycket mer tid, bestämmer träff och umgås med mina vänner istället för att snappa med dem.
Min nya levnadssätt har smittat av sig och flera vänner/familjemedlemmar har hakat på och skärmbantat. Två vänner har gjort sig av med sina smarta telefoner.
Jag förstod inte hur deppig och passiv jag blev av min telefon. Men jag lovar, det finns en hel värld utanför den som vi missar när vi lever digitalt.
Det är underbart att leva!