• Anonym (Anonym)

Hjälp att få barn

Jag och min parner vill söka hjälp för att bli med barn. Jag är 39 och börjar stressa väldigt mycket över detta.  

Jag fryste mina ägg när jag bodde utomlands för drygt fem år sen. Jag fick göra det inom det offentliga för att de upptäckte att jag har endometrios, och om allt är som det ska så bör jag ha omkring 13 ägg sparade på sjukhuset där. Det tog dock tre försök och enligt deras utredning så var min fertilitet redan då väldigt låg för min ålder.

Tror ni att det är bäst att använda dessa ägg direkt, eller borde jag försöka med vanlig IVF först? Drömmen är att ha två barn så helst provar jag först med mina nuvarande ägg. 

Frågan är dock om vi kan få hjälp inom regionen, i och med att jag redan har ägg frysta. Någon som vet? 

Och är det någon som vet hur det funkar om vi skulle lyckas bli gravida naturligt, men få missfall? Går det fortfarande att få hjälp då? 

Vi bor i Stockholm och jag tror att det finns en hel del kriterier man måste uppfylla för att få hjälp.

• Svar på tråden Hjälp att få barn
  • Anonym (Boende i annan region)

Hej

Är insatt i IVF behandlingar men kan tyvärr inte Stockholms regler i detalj, men svarar ändå:
    Har nu försökt själv i sex månade? Ring direkt och boka tid för en fertilitetsutredning. Därefter ska den godkännas och är det inget speciellt kan ni få välja klinik att göra ev IVF behandling på. Men skynda på då regionfinansierad vård bara ges fram tills du fyller 40. 

Att du har frysta ägg utomlands ska inte spela roll, de kan inte tvinga er att använda de, och som du är inne på, vill ni ha fler barn är det klokt att spara dem.

Generellt sett brukar missfall ses som att man blivit gravid, och då kan man behöva vänta längre. Men som sagt, lägg ingen tid på googlande eller funderingar nu: boka tid för utredning direkt.

Ska finnas flera trådar om val av olika kliniker i Sthlm när det blir aktuellt, men i ert fall är det nog klokt att ringa runt och kolla kortast tid för uppstart: men alltid bra att också kolla om kliniken har helgöppet. Man vill inte missa ett försök för att helgen sätter stopp för ett försök när tiden är knapp. 

Lycka till! 

Svar på tråden Hjälp att få barn