Inlägg från: Anonym (Aranita25) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Aranita25)

Oense om regler för tonåring, snälla hjälp

Jag och sambon har alltid haft lätt att komma överens om saker/regler som rör våra barn, men nu har vi stött på ett "problem" där vi är absolut oense vilket skapar diskussioner och dålig stämning och det gör mig ledsen.

Vår dotter som fyller 16 i år vill att hon och hennes pojkvän ska få sova över hos varandra. Jag säger ja och sambon nej.

När jag var i den åldern fick jag sova ihop med min pojkvän. Vi hade nog varit tillsammans typ 2 månader när vi började sova hos varandra, på helger och lov.

Sambon var mycket mer hårt hållen än vad jag var, så han fick inte sova med flickvän i den åldern.

Om det är att vi haft så olika uppväxt som gör att vi tycker olika i detta vet jag inte, men mycket möjligt.

Sambon tycker helt enkelt att vår dotter är för ung, medan jag tycker är 15 år är en bra gräns iom att hon är byxmyndig.
    Sambon tillåter att dom umgås hela dagarna, från fm till sen kväll/natt , och vad hinner dom inte göra på alla de timmarna när dom är på hennes rum?

Jag anser att övernattning inte bara hänger på att dom ska ligga med varandra, det kan dom lika gärna redan ha gjort. Det handlar väl lika gärna om det mysiga i att faktiskt få somna och vakna tillsammans.

Sambon är den enda som säger nej, jag och killens föräldrar säger ja   men sambon vägrar att vika sig i detta.

Så fort jag försöker ta upp det med honom blir han arg. Han går direkt in i försvar , blir arg på mig för att jag tycker att övernattning är okej och det slutar bara med att vi blir osams.

Jag tycker synd om dottern som blir besviken och ledsen när pappa säger nej, och jag tycker att det börjar bli pinsamt att "vi" inte tillåter övernattning och är rädd att pojkvännen tror att det är personligt mot honom.

Det är ju inte så att dottern ber om att få gå på nån fest, dricka sprit eller ber oss köpa ut alkohol/tobak till henne.. det hon ber om är att hennes pojkvän ska få sova över hemma hos oss, när vi föräldrar är hemma, tryggare kan det ju inte bli.

Är verkligen övernattning så himla farligt? Vad tycker ni andra föräldrar?

• Svar på tråden Oense om regler för tonåring, snälla hjälp
  • Anonym (Aranita25)

Tack för era svar, jag svarar er alla i samma inlägg 😊
    Jag har absolut haft det "känsliga snacket" med dottern. Det hjälper tyvärr inte sambon i sin stönighet.
    Inte heller hjälper det att jag tycker att det är ganska självklart att övernattning är något som sker på helger och lov, inte under skoldagar.

Jag har även sagt till sambon att bara för att vi tillåter övernattning,  behöver inte det betyda att vi tillåter övernattning varje helg,om han nu är rädd för det. Det kanske räcker med varannan i början? Det är ju inte ens säkert att dom kommer be om varje helg,det kanske blir lite då och då? 

Jag blir bara så ledsen och arg, för jag känner att sambon lixom förminskar min makt i det hela. Vi båda föräldrar har precis lika mkt att säga till om i detta, men om han nu anser att hans nej är det som bestämmer, tar han ju bort mitt ord i detta.

Sambon håller med om att vi båda bestämmer men han anser att sålänge det finns ett nej är de det som styr.

Självklart skulle jag kunna köra över honom i detta och säga till dottern att pojkvännen får sova över till helgen  men jag tycker inte att det ska behöva gå så långt. Min önskan är att vi ska kunna mötas i detta och sambon ändrar sig.

Hans argument är att han tycker dottern är för ung och att dom inte varit tillsammans tillräckligt länge.

Han blir arg och förstår inte varför jag tjatar om detta. Det handlar ju inte om att jag personligen vill att pojkvännen ska sova över för min skull, det handlar om att jag tycker att det är okej och vill argumentera för det för dotterns skull.

Han säger att dom inte tar skada av att vänta med övernattning,  och "hotar" med att bli ännu stönigare i detta om vi fortsätter att tjata om det.

Har ni några förslag på hur jag kan lägga fram mina argument? Känns som jag sagt allt och lagt fram det på ett bra och moget sätt. Jag blir ledsen för dotterns skull 😢

• Anonym (Aranita25)

Absolut, dotterns tjejkompisar får sova över och har gjort många gånger.

Jag tror att han blir arg för att han är så starkt emot det, och känner sig  väl pressad när jag försöker få honom att ändra sig..

Jag har absolut upplyst honom om att dom mkt möjligt redan kan haft sex, och det är han nog medveten om men har sagt saker som "man behöver ju inte underlätta för dom" vilket han anser att vi gör genom att tillåta övernattning. Hans argument håller helt enkelt inte och innerst inne tror jag han fattar det. Han är bara för stolt för att ge efter och tycker väl att han tappar manligheten om han gör det..

Någon gång har han sagt att 6 månader bör gå innan övernattning.

Jag tycker det är sorgligt att han inte inser att den enda som förlorar på detta är han själv, samt att det bara resulterar i ledsen och frustrerad dotter som hela tiden måste säga  nej till pojkvännen..

Jag har sagt det till honom såklart,  att jag tycker synd om vår dotter, han anser att det inte alls är synd om henne.

Någon frågade om han kommer från annan kultur , nej det gör han inte. 

• Anonym (Aranita25)

Jag har nog aldrig varit med om att alla trådsvarare har varit så eniga,tack!😅
    Era svar ger mig ändå styrkan att fortsätta argumentera med honom.
    Jag håller 100% med om att hur man själv växte upp inte är ett argument till att man ska vara likadan mot sina egna barn.

• Anonym (Aranita25)
    Anonym (L) skrev 2025-04-14 18:01:08 följande:
    Han är bara för stolt för att ge efter och tycker väl att han tappar manligheten om han gör det..

har han så svag manlighet så har han nog andra problem?.
    😘
    Haha kanske det.. menade väl mest att han ser det som en förlust att ge med sig.
  • Anonym (Aranita25)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-04-14 18:17:02 följande:

Jag tycker faktiskt inte att ett nej väger tyngre än att ja här. Hans nej hade vägt tyngre om er dotter var yngre, eller ute och söp, eller om det fanns annat att ta hänsyn till som handlar om hennes säkerhet och hälsa.

Men så verkar inte vara fallet. Och hon är 15 år, byxmyndig, tillräckligt gammal. Snart 16. Verkar inte ha en olämplig partner heller. Och de verkar inte ha träffats förra veckan, utan varit tillsammans ett tag.

Jag tycker inte att hennes pappa har rätt att neka övernattning under sådana omständigheter. Du kan lika gärna säga ja, så får han tycka vad han vill. För husfridens skull, fattar jag om det kanske inte funkar i praktiken. Men som princip.

Det är förstås inte lämpligt att pojkvännen sover över, om han inte är välkommen av din man. Oavsett vem som har rätt och fel. Det är inte heller bra om din man känner sig totalt överkörd i detta. Men han har i så fall egen skuld i det.

Får dottern sova hos pojkvännen, för hans föräldrar? Du skulle kunna säga ja till det. Då kan du och din man ta den fortsatta diskussionen hemma utan att ungdomarna är närvarande.

Nej, han tillåter inte heller henne att sova hos honom. Det är själva "sova tillsammans" han är emot, oavsett vart dom sover.

• Anonym (Aranita25)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-04-14 20:18:21 följande:
    Han "tillåter inte" skriver du. Men vad ska han göra om du säger ja och hon sover där? Åka och hämta henne? Ställa till med en scen?

Jag säger inte att det är rätt sätt att hantera situationen. Bara att hans nej inte nödvändigtvis väger tyngre än ditt ja. Ett nej väger ibland tyngst, men inte alltid eller per automatik. Annars skulle ju en rabiat förälder kunna förbjuda vad som helst. Dottern får inte gå ut utan burka, och det gäller, för den som säger nej har veto?

Du skriver att han inte vill diskutera saken. Så diskutera inte. Fatta beslutet utan honom eller inte alls. Jag säger inte att hans åsikt är oviktig, men han har inte veto.
    Skulle jag låta henne gå dit och sova över trots att han säger nej,ja då skulle han nog åka dit och hämta hem henne.

Han är medveten om att han inte har veto, det har jag upplyst honom om ett x antal gånger.. 

Det som är så frustrerande är att jag vet att jag kan låta pojkvännen sova här, men som någon annan skrev så blir det ju ingen härlig stämning direkt. Jag vill låta honom sova här men jag vill inte behöva gå emot sambon i detta , jag önskar bara att han kan ändra sig, men som det verkar nu är det en lång och krokig väg dit 😔
  • Anonym (Aranita25)
    Anonym (Malina) skrev 2025-04-14 21:58:09 följande:

Jag kan förstå sambon och skulle nog kunna agera likadant själv. Framförallt för att jag vill lära känna barnens respektive lite innan någon okänd ska sova över i mitt hus. Då blir jag lite obekväm eftersom vi inte har en jättestor bostad även om barnen har egna rum. 

Det betyder inte att jag ska hänga med barnen och deras respektive var eviga sekund de är på plats. Men om det är som du säger att de piper in till hennes rum så fort de är på plats så kanske det är läge att även snacka med dottern lite grand. Att de är sociala tillbaka lite. Killen får äta middag med er, någon fika ihop osv. Kanske dottern och killen kan fixa middag till familjen ihop så ni får komma hem och bara landa vid middagsbordet? Vägen till mannens hjärta går ju via magen sägs det.

Tänker att om pappan faktiskt lär känna killen lite grand så är han också tryggare i situationen. Varken han eller killen ska bli nya bästa vänner, det är en ungdomskärlek som man inte vet om den varar i två månader eller resten av livet. Pappan kanske ser katastrofen framför sig - om killen får sova över två gånger kanske det tar slut och sedan får han se sin älskade dotter ledsen i ett halvår. 

Så, tipsa dottern att de är lite sociala så pappan lär känna killen - precis som han ju gjort med hennes kompisar så kanske det blir ett ja snart. 

De första gångerna pojkvännen var här var dom bara på hennes rum, vilket jag kan förstå. Dels för att dom vill vara ifred men också säkert för att pojkvännen var blyg.
    Där och då hade jag också sagt nej till övernattning,  med tanke på att vi knappt sett mer av honom.än ryggen när dom går till dotterns rum.

Jag pratade med dottern och tipsade henne om att pappa lär känna X mer och snabbare, ju mer vi får träffa honom. Nu kommer dom alltid ut och äter med oss, dom har suttit med oss en hel kväll i soffan och tittat på tv. Han har även varit med oss ut i skogen och grillat korv, så han umgås med oss mer och mer. Fullt tillräckligt för mig för att jag kunnat bilda mig en uppfattning om att han är en trevlig, tacksam och artig kille.

Sambon säger att han tycker att det  verkar bara en bra kille, så hans ovilja till övernattning handlar inte personligen om X utan han har väl helt enkelt hakat upp sig på detta med övernattning.

Lustigt att du tipsade om att de skulle kunna laga mat till oss, för precis det har jag tipsat dottern om ..🙂
  • Anonym (Aranita25)

Tack för kloka svar. Det kanske låter som att jag bönar och ber sambon om detta 24/7, så är givetvis inte fallet.

Som jag skrivit tidigare så är det ju inte min önskan om övernattning,  utan dotterns. Däremot så ser jag inga fel/hinder i att tillåta detta och ser ju hur besviken dottern är, därför försöker jag prata med sambon om det.

Jag tar absolut till mig tipset om att dottern kan lägga fram det så, och att ett datum för nästa diskussion bestäms.

Jag tog upp detta med sambon igår, och föreslog då att vi skulle mötas på halva vägen. Om han tycker att övernattning är okej efter 6 månader och jag säger nu, så kan vi mötas på mitten och säga 3 månader? Först svarade han "jag vet inte" , men övergick sen till ett bestämt nej. Han säger han han egentligen inte tycker att dom ska sova med varandra ens det här året.

Han hävdar att dom allra flesta föräldrar skulle säga nej till detta,  och han säger att vår dotter förmodligen kommer att tacka honom i framtiden för att han inte tillät detta.

Vi tänker så extremt olika i detta.. precis som någon annan skrev så är ju detta ungdomskärlek, som lika gärna kan ta slut i morgon som att hålla i flera år, kanske tom livet ut. Låt dom ha kul så länge det varar känner jag.

I övrigt vill jag inte påstå att sambon är hård med regler. Dottern har tex åkt tåg till storstan ett x antal gånger med en kompis och varit där själva en hel dag. Hon har åkt på konsert med 2 kompisar utan vuxen med, vilket dom även ska göra i sommar.
    Förra sommaren var hon ute på stan på kvällen för första gången tillsammans med sina vänner ett par gånger, vi gjorde då upp att vi skulle hämta henne kl 00 och sambon verkade inte ha några problem alls med det.

Så allt ovanstående är okej för sambon men inte en övernattning hemma hos oss när vi är hemma. Han har I övrigt sagt att när han väl går med på övernattning ska det ske hemma hos oss och inte hos killen, så att försöka kompromissa om att dom ska få sova hos honom är ingen idé,  det anser han skulle vara ännu värre.

• Anonym (Aranita25)

Absolut finns en risk för revolt.

Jag hade mycket frihet under ansvar som tonåring,  vilket jag tycker är en bra metod. Jag fick friheten att göra saker och på samma gång bevisa för mina föräldrar att dom kunde lita på mig.
    När jag började gå ut på kvällarna hade jag tider att hålla, tex "kom hem senast kl 01" , då såg jag till att komma hem 00.30 osv. Väldigt snabbt märkte mina föräldrar att dom kunde lita på mig och mina kompisar och sa tillslut att kom hem när du vill. Trots det kom jag aldrig hem senare än 02 och mina föräldrar visste att jsg och mins kompisar var skötsamma tjejer.

Sambon däremot var hårt hållen av sin mamma. Han skulle tex komma hem kl 22 om han var ute,då har ju kvällen knappt börjat. Han fick inte sova hos sin flickvän osv,och vad resulterade det i? Jo att han ljög för sin mamma om vad han gjorde och vart han var.

På den tiden fanns ju inte snapkartor osv så det är ju mkt svårare för ungdomar nu att ljuga om vart dom är..

• Anonym (Aranita25)

Jag vill verkligen förtydliga att JAG inte har bråttom med övernattning,  inte heller har jag bråttom med att "göra dottern vuxen" osv, det är inte mig som övernattningen är viktig för.

Hade min dotter inte själv uttryckt en önskan om övernattning hade jag ju såklart inte pushat på om det. Det handlar bara om att dottern vill, jag tillåter det men inte min sambo.

Jag förstår såklart att han menar väl,  vill skydda henne och vill inte att hon ska brådska in i vuxenlivet, men jag försöker få honom att inse att sova med en pojkvän ändå är ganska oskyldigt ,jämfört med mycket annat.

Han har sagt att han tycker att steget mellan 9an och 1an på gymnasiet är stort, och att han har velat haft det som en riktlinje att övernattning är mer okej from att man börjar på gymnasiet.

Den regeln i sig tycker jag väl inte är så dum eller dålig. Men om ens dotter nu skaffar pojkvän innan gymnasiet tycker jag att man bör se till situationen och kanske tumma lite på den regeln.

Svar på tråden Oense om regler för tonåring, snälla hjälp