Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Oense om regler för tonåring, snälla hjälp

Jag tycker faktiskt inte att ett nej väger tyngre än att ja här. Hans nej hade vägt tyngre om er dotter var yngre, eller ute och söp, eller om det fanns annat att ta hänsyn till som handlar om hennes säkerhet och hälsa.

Men så verkar inte vara fallet. Och hon är 15 år, byxmyndig, tillräckligt gammal. Snart 16. Verkar inte ha en olämplig partner heller. Och de verkar inte ha träffats förra veckan, utan varit tillsammans ett tag.

Jag tycker inte att hennes pappa har rätt att neka övernattning under sådana omständigheter. Du kan lika gärna säga ja, så får han tycka vad han vill. För husfridens skull, fattar jag om det kanske inte funkar i praktiken. Men som princip.

Det är förstås inte lämpligt att pojkvännen sover över, om han inte är välkommen av din man. Oavsett vem som har rätt och fel. Det är inte heller bra om din man känner sig totalt överkörd i detta. Men han har i så fall egen skuld i det.

Får dottern sova hos pojkvännen, för hans föräldrar? Du skulle kunna säga ja till det. Då kan du och din man ta den fortsatta diskussionen hemma utan att ungdomarna är närvarande.

Anonym (Aranita25) skrev 2025-04-14 19:47:39 följande:
    Han "tillåter inte" skriver du. Men vad ska han göra om du säger ja och hon sover där? Åka och hämta henne? Ställa till med en scen?

Jag säger inte att det är rätt sätt att hantera situationen. Bara att hans nej inte nödvändigtvis väger tyngre än ditt ja. Ett nej väger ibland tyngst, men inte alltid eller per automatik. Annars skulle ju en rabiat förälder kunna förbjuda vad som helst. Dottern får inte gå ut utan burka, och det gäller, för den som säger nej har veto?

Du skriver att han inte vill diskutera saken. Så diskutera inte. Fatta beslutet utan honom eller inte alls. Jag säger inte att hans åsikt är oviktig, men han har inte veto.
    Anonym (Aranita25) skrev 2025-04-14 20:29:52 följande:
    Skulle jag låta henne gå dit och sova över trots att han säger nej,ja då skulle han nog åka dit och hämta hem henne.

Han är medveten om att han inte har veto, det har jag upplyst honom om ett x antal gånger.. 

Det som är så frustrerande är att jag vet att jag kan låta pojkvännen sova här, men som någon annan skrev så blir det ju ingen härlig stämning direkt. Jag vill låta honom sova här men jag vill inte behöva gå emot sambon i detta , jag önskar bara att han kan ändra sig, men som det verkar nu är det en lång och krokig väg dit 😔
    Han kommer kanske inte att ändra sig om du inte sätter hårt mot hårt?

Ibland får man göra det. Du verkar hoppas kunna mjuka upp honom, men det verkar inte fungera.

Så han är hellre beredd att åka och hämta henne, och göra bort sig, än låta saken vara? I så fall är han ganska rabiat, i alla fall när det gäller just detta.

Att låta tonåringarna sova hos pojkvännen i början, men inte hos er om din sambo inte är bekväm med det, är ju redan en form av kompromiss? Vilket din sambo borde förstå, om han fattar att han inte har veto.

Men bara du kan avgöra hur viktigt detta är och hur långt du är beredd att driva den här saken.
    Anonym (Nej) skrev 2025-04-15 15:38:47 följande:
    Man är inte ens myndig och det finns en risk för graviditet som leder till abort vilket jag inte tror mamman unnar sin dotter redan nu. Det kan ställa till det ordentligt. Man är inte vuxen vid 16 och har bristande konsekvenstänk. Hjärnan är långtifrån färdigutvecklad. 

Menar du att man inte borde ha sex förrän man är 18? Många vill tidigare än så och är mogna för det. Vi har 15-årsgräns i Sverige. TS dotter är snart 16. Inget av det TS har skrivit, tyder heller på att dottern eller pojkvännen är strulig eller oansvarig. Sådant måste givetvis tas i beaktande, men att förbjuda rakt av tycker jag är fel.

Ligga med varandra kan de göra ändå. Man får prata med sina ungdomar om skydd osv. 

FuckGoggleAskMe skrev 2025-04-15 17:57:19 följande:

Ja det finns risk för graviditet och abort hos unga. De har inte konsekvenstänkande och hjärnan är inte färdigutvecklad.

Det är därför kvinnor i åldern +25 år klarar sig så bra. 
    I den åldersgruppen har aldrig någonsin någon en oönskad graviditet, ingen tar abort, Alla förutser hur ens liv blir och gifter sig med sin livspartner, aldrig en skilsmässa. Fantastiskt! 

Spot on.

Den vanligaste åldern för abort är 20 - 29 år. Tonårsaborter är inte så vanliga som många tror, samt har länge minskat i Sverige. Trots att många tonåringar har sex, oavsett om de tillåts sova hos sin partner eller ej.
    Anonym (Nej) skrev 2025-04-15 18:23:34 följande:
    Att tonårsgraviditeter inte är så vanliga är för att dom har mindre sex. Skulle de ha lika mycket sex som 25 åringarna skulle även aborterna öka såklart. En 16 åring har inte ens gått ut skolan. Det har en 25 åring och slipper den biten med att hoppa av skolan om de blir gravida och vill behålla.  
    Fast du skrev om bristande konsekvenstänk. Antalet tonårsgraviditeter har länge minskat i Sverige, trots att många tonåringar har sex. Fler är sexuellt aktiva efter 20 ja, men det ändrar inte grundfrågan. Och borde inte färre göra abort i 25-årsåldern, om det - enligt dig - handlar om mognad och konsekvenstänk? Kopplat till ålder? Fler över 20 borde också ha möjlighet att behålla sina barn, precis som du skriver. 

I Sverige går tonårsgraviditeter och tonårsaborter nästan hand i hand. Få 16-åringar blir gravida och ännu färre fullföljer graviditeten, så de behöver inte hoppa av skolan.

Bland de tonåringar som trots allt får barn, är en stor andel 18-19 år. Menar du att TS dotter inte borde få sova hos sin pojkvän förrän hon är 18? Eller kanske 25? Först då är hjärnan nämligen helt färdigutvecklad. 
Svar på tråden Oense om regler för tonåring, snälla hjälp