Oense om regler för tonåring, snälla hjälp
Jag tycker faktiskt inte att ett nej väger tyngre än att ja här. Hans nej hade vägt tyngre om er dotter var yngre, eller ute och söp, eller om det fanns annat att ta hänsyn till som handlar om hennes säkerhet och hälsa.
Men så verkar inte vara fallet. Och hon är 15 år, byxmyndig, tillräckligt gammal. Snart 16. Verkar inte ha en olämplig partner heller. Och de verkar inte ha träffats förra veckan, utan varit tillsammans ett tag.
Jag tycker inte att hennes pappa har rätt att neka övernattning under sådana omständigheter. Du kan lika gärna säga ja, så får han tycka vad han vill. För husfridens skull, fattar jag om det kanske inte funkar i praktiken. Men som princip.
Det är förstås inte lämpligt att pojkvännen sover över, om han inte är välkommen av din man. Oavsett vem som har rätt och fel. Det är inte heller bra om din man känner sig totalt överkörd i detta. Men han har i så fall egen skuld i det.
Får dottern sova hos pojkvännen, för hans föräldrar? Du skulle kunna säga ja till det. Då kan du och din man ta den fortsatta diskussionen hemma utan att ungdomarna är närvarande.