Anonym (Mamma) skrev 2025-04-14 22:35:26 följande:
Lämna sjuka barn på förskolan?
Läser ofta om personal som skriver på nätet om föräldrar som medvetet lämnar sina sjuka barn på förskolan.
Blir nu nyfiken på er föräldrar, gör ni detta ibland och varför?
Jag kan ju ibland tycka att reglerna är sjukt orimliga. När min lilla var riktigt liten bajsade hen oftast hemma jämt. Vid dom två tillfällena som barnet bajsa på förskolan så skickade dom hem barnet och fick inte komma tillbaka dit på 2-3 dagar. När dom beskrev bajset var det exakt så som det brukar vara. Mitt barn älskar frukt och grönsaker och vill typ inte äta kött. Morötter, blåbär, aubergine, fänkål och banan är liksom favoriter. Men pga detta så blev barnet kategoriserat som sjuk jämt.
Det förekommer säkert att föräldrar medvetet skickar sjuka barn till förskolan, antingen för att de inte orkar ta hand om dem, eller för att de inte har råd att avstå att jobba.
Dock tror jag inte att det är så vanligt egentligen.
Däremot kan det vara svårt att avgöra hur sjukt ett barn är, de kan växla väldigt mycket i ork när de är sjuka, och verka pigga när man går till förskolan och sedan krascha efter några timmar.
Då tolkar kanske personalen att man medvetet skickade barnet sjukt. Samma med avföring eller kräkning, en del barn är lösa i magen av naturliga skäl, men förskolan blir oroliga att det är magsjuka. Eller barn som kräks av att gunga, hoppa lite efter att de ätit, eller äter mer än de egentligen orkar. Även där kan förskolan tolka det som att man skickat barnet sjuk till förskolan.
Sen blev det extremt under pandemin, när barnen skulle vara hemma med minsta symtom. Där måste vi nu komma tillbaka till nåt slags acceptabelt mellanläge. Sjuka barn som inte orkar med dagen, eller är väldigt smittsamma sak såklart vara hemma, men barn som är pigga och inte smittar längre, men har lite snuva eller hosta kvar, kan gå på förskolan.
Och viss sjukdom under förskoleåren verkar skyddande för allvarlig sjukdom, även det såg vi efter pandemin när många barn blev otroligt sjuka av en enkel förkylning just för att de inte träffat på så mycket infektioner under de tidiga åren.