• Anonym (Mamma)

Lämna sjuka barn på förskolan?

Läser ofta om personal som skriver på nätet om föräldrar som medvetet lämnar sina sjuka barn på förskolan. 

Blir nu nyfiken på er föräldrar, gör ni detta ibland och varför? 

Jag kan ju ibland tycka att reglerna är sjukt orimliga. När min lilla var riktigt liten bajsade hen oftast hemma jämt. Vid dom två tillfällena som barnet bajsa på förskolan så skickade dom hem barnet och fick inte komma tillbaka dit på 2-3 dagar. När dom beskrev bajset var det exakt så som det brukar vara. Mitt barn älskar frukt och grönsaker och vill typ inte äta kött. Morötter, blåbär, aubergine, fänkål och banan är liksom favoriter. Men pga detta så blev barnet kategoriserat som sjuk jämt. 

• Svar på tråden Lämna sjuka barn på förskolan?
  • Anonym (J)

Har en ettåring och jag tycker ibland att det är svårt att avgöra om barnet är friskt eller inte. Förra helgen var hon varm på kvällarna och nätterna men pigg på dagen. Inte feber, under 38 i temperatur men förkyld. Jag vabbade måndag men fick åka och hämta på tisdag. Sen fortsatte det så hela veckan i princip? Förhöjd temperatur på natten och kvällen men frisk på dagen. Jag vabbade veckan ut, men det kändes nästan som att jag fuskade de två sista dagarna... men jag blev så osäker. 

Annars vabbar jag självklart vid hög feber och magsjuka.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (J) skrev 2025-04-14 22:58:26 följande:

Har en ettåring och jag tycker ibland att det är svårt att avgöra om barnet är friskt eller inte. Förra helgen var hon varm på kvällarna och nätterna men pigg på dagen. Inte feber, under 38 i temperatur men förkyld. Jag vabbade måndag men fick åka och hämta på tisdag. Sen fortsatte det så hela veckan i princip? Förhöjd temperatur på natten och kvällen men frisk på dagen. Jag vabbade veckan ut, men det kändes nästan som att jag fuskade de två sista dagarna... men jag blev så osäker. 

Annars vabbar jag självklart vid hög feber och magsjuka.

Men vid låg feber så vabbar du inte? 
  • Anonym (J)

Jo, jag vabbade först en dag (måndag). Eftersom hon kändes pigg lämnade jag på förskolan. Men jag hade fel, borde ha väntat lite. Så jag åkte och hämtade och vabbade sen veckan ut. Hon hade inte riktigt feber, förhöjd temperatur på kvällen och natten (37,6 grader typ). På dagen åt hon bra och lekte som vanligt och hade normal temperatur. 

• EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-14 22:35:26 följande:

Läser ofta om personal som skriver på nätet om föräldrar som medvetet lämnar sina sjuka barn på förskolan. 

Jag kan ju ibland tycka att reglerna är sjukt orimliga. När min lilla var riktigt liten bajsade hen oftast hemma jämt. Vid dom två tillfällena som barnet bajsa på förskolan så skickade dom hem barnet och fick inte komma tillbaka dit på 2-3 dagar. När dom beskrev bajset var det exakt så som det brukar vara. Mitt barn älskar frukt och grönsaker och vill typ inte äta kött. Morötter, blåbär, aubergine, fänkål och banan är liksom favoriter. Men pga detta så blev barnet kategoriserat som sjuk jämt. 

Det låter väldigt märkligt att barnet blev hemskickat för att denne bajsade på förskolan. Det hade jag aldrig accepterat. Det är normalt att barn bajsar på förskolan, och tyder inte på sjukdom. 

Jag hoppas du sa ifrån. 
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2025-04-14 23:31:21 följande:
    Det låter väldigt märkligt att barnet blev hemskickat för att denne bajsade på förskolan. Det hade jag aldrig accepterat. Det är normalt att barn bajsar på förskolan, och tyder inte på sjukdom. 

Jag hoppas du sa ifrån. 
    Det handlade om att avgörföringen inte var fast och liksom hård. Men barnet hade aldrig detta som liten eftersom den levde på massa grönsaker, frukt och bär. När vi fick intyg från vårdcentralen om detta och att detta inte var löst eller sjukligt så godkände dom detta
  • Fjäril kär

Jag tror ju inte att folk medvetet lämnar klart sjuka barn på förskolan.  Jag tror snarare att folk överlag är dåliga att bedöma allmäntillstånd och förstå skillnaden på att vara hemma vs på förskolan just då. 

Ett barn klarar sig rätt bra i ett lugnt tempo hemma och kan vara "frisk" till synes .. men på förskolan orkar dom inte hänga med i tempot, får kortare stubin, tappar matlust,  känner sig extra varm/frusen eller vad det nu kan vara. Och blir hemskickade. 

Det kan räcka med förhöjd temp för att barnet inte ska orka med en full dag på förskolan för att allmäntillståndet påverkas mer än föräldrarna inser.

Sen överlag med tanke på allmäntillstånd kan jag tycka just därför att föräldrar är kass på att följa reglerna med tex 24 timmar  symptom--fri/feberfri innan man återvänder.  

• EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-14 23:38:45 följande:
    Det handlade om att avgörföringen inte var fast och liksom hård. Men barnet hade aldrig detta som liten eftersom den levde på massa grönsaker, frukt och bär. När vi fick intyg från vårdcentralen om detta och att detta inte var löst eller sjukligt så godkände dom detta
    Det innebär fortfarande inte att barnet är sjuk. Jag tycker det är märkligt att man ska behöva intyg på att ens barn inte är sjuk. 
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2025-04-14 23:45:16 följande:
    Det innebär fortfarande inte att barnet är sjuk. Jag tycker det är märkligt att man ska behöva intyg på att ens barn inte är sjuk. 
    Jo men om personalen säger att barnet har mjuk avföring och det är tecken på sjukdom blir det svårt för oss föräldrar att argumentera emot. Dom kallade det magsjuka. Men det äter barnet mest grönsaker så blir det ju mjukare än att äta biff liksom. 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-14 23:51:26 följande:
    Jo men om personalen säger att barnet har mjuk avföring och det är tecken på sjukdom blir det svårt för oss föräldrar att argumentera emot. Dom kallade det magsjuka. Men det äter barnet mest grönsaker så blir det ju mjukare än att äta biff liksom. 
    Inkompetenta förskollärare. 
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2025-04-14 23:55:07 följande:
    Inkompetenta förskollärare. 
    Dom är inte utbildade inom detta. Dom vill inte ha smitta på förskolan 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-15 00:06:36 följande:
    Dom är inte utbildade inom detta. Dom vill inte ha smitta på förskolan 
    De är inte utbildade förskollärare/barnskötare? Då har de inget i förskola att göra.

Förövrigt behöver man inte vara vårdtbildad för att veta och förstå att mjuk avföring inte automatiskt är magsjuka. 
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2025-04-15 00:11:08 följande:
    De är inte utbildade förskollärare/barnskötare? Då har de inget i förskola att göra.

Förövrigt behöver man inte vara vårdtbildad för att veta och förstå att mjuk avföring inte automatiskt är magsjuka. 
    Förskollärare och barnskötare har ingen utbildning i avföringens konsistens utan dom går väl på känsla. Att något ser avvikande ut, kanske det går magsjuka på avdelningen. Man tar det säkra för det osäkra och ringer föräldrarna. Dom kallade bajset för diarré, vilket det inte är, det är däremot ett konstant tillstånd att det blir mjukt av massa grönsaker och lite kött och liknande. Det är inte så att vi inte erbjuder kött eller annat hemma, men om vi serverar en tallrik med kött/fisk/kyckling och kolhydrater och grönsaker, så kan mitt barn välja att bara äta grönsakerna och bären. Jag kan inte göra så mycket åt detta. 
  • Anonym (sen)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-14 22:35:26 följande:

Det förekommer säkert att föräldrar medvetet skickar sjuka barn till förskolan, antingen för att de inte orkar ta hand om dem, eller för att de inte har råd att avstå att jobba.

Dock tror jag inte att det är så vanligt egentligen.

Däremot kan det vara svårt att avgöra hur sjukt ett barn är, de kan växla väldigt mycket i ork när de är sjuka, och verka pigga när man går till förskolan och sedan krascha efter några timmar.

Då tolkar kanske personalen att man medvetet skickade barnet sjukt. Samma med avföring eller kräkning, en del barn är lösa i magen av naturliga skäl, men förskolan blir oroliga att det är magsjuka. Eller barn som kräks av att gunga, hoppa lite efter att de ätit, eller äter mer än de egentligen orkar. Även där kan förskolan tolka det som att man skickat barnet sjuk till förskolan.

Sen blev det extremt under pandemin, när barnen skulle vara hemma med minsta symtom. Där måste vi nu komma tillbaka till nåt slags acceptabelt mellanläge. Sjuka barn som inte orkar med dagen, eller är väldigt smittsamma sak såklart vara hemma, men barn som är pigga och inte smittar längre, men har lite snuva eller hosta kvar, kan gå på förskolan. 

Och viss sjukdom under förskoleåren verkar skyddande för allvarlig sjukdom, även det såg vi efter pandemin när många barn blev otroligt sjuka av en enkel förkylning just för att de inte träffat på så mycket infektioner under de tidiga åren. 
  • Anonym (sen)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-14 23:08:48 följande:
    Men vid låg feber så vabbar du inte? 
    Låg feber är ju lurigt hos barn. De kan få förhöjd temperatur av att leka.

Det är ju det som blir svårigheten i att bedöma barnets tillstånd, och ibland bedömer man fel, men det vet man först i efterhand, medan förskolan tycker att man borde vetat på förhand. 
  • Studentpappa

Klart det lämnas sjuka barn på förskolan och många ggr medvetet. Sambon har hur många exempel som helst efter +15 år, barn berättar ju det mesta och det är ingen skillnad på förskolan.

-jag spydde imorse men pappa kan inte vabba. 
    -jag är förkyld men fick Alvedon imorse av mamma..
    Föräldrar kommer med barn som blivit hemskickad för att dom kräkts å förskolan dagen innan och blir sura när dom får vända hem osv..

De flesta sköter det som man ska, men det är inte det minsta ovanligt.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Maya)

Ja föräldrar kan ha svårt att avgöra allmäntillstånd och visst kan det vara svårt att avgöra det på stressiga morgnar när barnet är trött som det kanske brukar när det nyss vaknat. Dock tycker jag även förskolepersonalen är dåliga på att avgöra sjukdomssymptom och hellre "fäller än friar". Är barnet uppenbart trött och hängigt ska det naturligtvis skickas hem men jag har så många gånger hämtar ett friskt och piggt barn bara för att de påstår att hon hostar lite, varit lite lös i magen, näsan runnit eller ett annat barn kräkts på henne. Jag har också fått rusa från jobbet för att de hittat löss, som hon fått just på förskolan. Att sköta ett jobb under de åren var en utmaning minst sagt när nästan varje vecka innebar någon form av vab i perioder. Det lustiga var att så fort hon började skolan, där det är skolplikt så har vi inte behövt hämta en enda gång. De gånger hon varit sjuk har vi varit överens om att hon är sjuk och då har hon stannat hemma. Nog för att mindre barn är mer utsatta för infektioner men det är för mig uppenbart att man gör olika bedömningar i skola och förskola pga skolplikten, i förskolan spelar det ingen roll för personalen och det är ju bekvämt att skicka hem när det är jobbigt eller " för säkerhets skull". 

• Anonym (Förälder och förskollärare)

Hej. Olyckligt att det varit så för ditt barn. Som personal är det självklart att man, speciellt vid misstänkt magsjuka, hellre tar det säkra för det osäkra. Däremot borde man som personal, som i ditt fall, varit mer lyhörd för er föräldrar om ni säger att ert barn ständigt har lösare avföring dån den äter väldigt mycket fiber. 

Sen allmänt, det händer att man hör barnen säga att de fått alvedon innan de skickas till förskolan. Jag kan i såna lägen bli lite smått irriterad. Ser man en anledning att behöva ge sitt barn alvedon bör ju barnet inte vara i förskolan, oavsett orsak. Vi har haft liknande samtal hemma om vår son, som är 18 månader, när han hade ont pga tänder. Det var ingen sjukdom i sig, men jag resonerade i det fall att behöver han alvedon för att kunna äta normalt och leka hemma hade han inte på förskolan att göra. 

Annars har försöker jag ha god tro att föräldrar inte skickar sjuka barn till förskolan medvetet. Men också att föräldrarna litar på förskolans omdöme om de ringer och säger att "Lisa" inte mår bra och inte orkar. Det är ett annat tempo där än hemma och jag tror inte alla är helt medvetna om det. 

Personligen ringer jag inte hem barn vid första symptom, utan våra rutiner är att vi avvaktar. En lös bajs behöver inte betyda något, utan vi har uppsikt om det inträffar fler gånger under tätare intervall (exempel 2ggr på en timme). Likadant vid allmäntillstånd; kan lika gärna vara att barnet ätit dåligt och då inväntar vi nån form av måltid (frukt, lunch) för att se om barnet piggnar till sig. 
    Sen är vi inte vårdpersonal. Som andra nämnt, vi är inte utbildade att diagnostisera minsta symptom, utan går på magkänsla. Vi lär känna barnen och hur de är i förskolemiljön, och när deras beteende avviker från det vi brukar se blir vi observanta. 

• Anonym (Far)

Barnens pappa skickar iväg dem sjuka ständigt. Lite alvedon och så tack och hej... samma visa nu i skolan. Han skickade tom barnet där läkare sagt att hen borde vara hemma veckan ut pga infektionsrisk efter skada.

Svar på tråden Lämna sjuka barn på förskolan?