Inlägg från: Anonym (Vanligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vanligt)

Biverkningar av antidepressiva

Anonym (Noexperience) skrev 2025-04-16 11:36:14 följande:

Har ingen erfarenhet men är inte antidepressiva till för att man ska bli glad och få mer energi?

Varför får vissa så negativa effekter av något som egentligen ska göra att det blir bra?

Jag vill ta antidepressiva och ska börja men vill inte tappa sexlusten och sånt där. Känns ju ganska deppigt.

För att de flesta läkemedel kan ge biverkningar. Man får göra en avvägning om man får mer nytta av medicinen eller om biverkningarna är för svåra. Och ja, att sexlusten och möjligheten att få orgasm påverkas av antidepp är mycket, mycket vanligt.
  • Anonym (Vanligt)
    Anonym (April) skrev 2025-04-16 17:17:04 följande:
    Ja de är ju till för att behandla en depression och / eller ångest. Jag håller med och därför har jag slutat x antal ggr och då blir jag dålig psykiskt. Så blir ett val för mig att antingen vara sjuk i depp och ångest eller ha ett härligt sexliv :( verkligen deppigt i sig.. MEN har många vänner som inte får så mycket biverkningar så man får testa själv och se om det är värt det! Själv skulle jag ALDRIG ta antidepp om jag inte var absolut tvungen för att ha ett fungerande liv. I teorin tycker jag att man ska ?ta tag i grundorsaken?, träna, ta hand om sig etc etc istället men det funkar inte för mig ändå?  
    Hoppas du blir hjälpt!
    Håller helt med dig. För mig var antidepp en absolut sista utväg. Annars hade jag aldrig tagit det pga alla biverkningar.
  • Anonym (Vanligt)
    Anonym (April) skrev 2025-04-16 17:24:33 följande:
    Precis.. det är inte så att man blir lycklig av medicinen direkt. Vad tar du för preparat och vad har du för biverkningar? Har du testat flera preparat ? 
    Jag har provat många, kanske alla, genom åren. Nu tar jag Sertralin. Tror det är den som funkar bäst trots allt. Är avtrubbad, hjärtklappningar, noll sexlust och det känns som att jag är i en bubbla, huvudet känns konstigt hela tiden.
Svar på tråden Biverkningar av antidepressiva